Leuke mensen,
Ik heb hier de C30 1.6d van m'n schoonzus in de garage staan. Leuk ding, maar rijd al een paar maanden ('t blijven vrouwen) zonder turbo, zonder regenereren.
Bij eerste keer uitlezen een hele waslijst aan storingen. Bij controle bleken de slangen die van het DPF naar de drukverschilsensor lopen stuk te zijn. Slangen vervangen; opnieuw uitlezen. Er blijven twee dingen uitkomen:
Druk in DPF te hoog; een poging om geforceerd te regenereren wordt door de auto afgebroken. Of het roetfilter zit vol (denk ik) of de drukverschilsensor is overleden (kan, maar niet mijn eerste gedachte).
Andere storing is: turbodruk te laag; live uitlezen laat zien dat de turbo bij lange na niet de drukken levert die de auto nodig heeft.
Omdat het DPF bij deze motor direct op de turbo zit, vermoed dat ik de twee problemen gerelateerd zijn. De turbo komt niet op gang, omdat er teveel druk in het DPF zit (te vol). Of de turbo ook overleden is, kun je pas daarna vaststellen, lijkt me.
Mijn vraag is tweeledig: wat is de volgorde van aanpakken en wat is wijs?
Ik denk: Eerst roetfilter reinigen/vervangen (die heeft al maanden niet geregenereerd, terwijl er wel werd gereden); daarna turbo (ze zijn berucht bij dit model, zou me niet verbazen als die stuk is).
De motor loopt verbazingwekkend goed; o ja, vermeldenswaardig: de koppeling zit er op korte termijn aan te komen. Ik heb m'n schoonzus al geadviseerd om 'm in te ruilen. Maar ik leg de vraag nog even hier neer: wat is wijs? Dank voor de moeite.
Ik heb hier de C30 1.6d van m'n schoonzus in de garage staan. Leuk ding, maar rijd al een paar maanden ('t blijven vrouwen) zonder turbo, zonder regenereren.
Bij eerste keer uitlezen een hele waslijst aan storingen. Bij controle bleken de slangen die van het DPF naar de drukverschilsensor lopen stuk te zijn. Slangen vervangen; opnieuw uitlezen. Er blijven twee dingen uitkomen:
Druk in DPF te hoog; een poging om geforceerd te regenereren wordt door de auto afgebroken. Of het roetfilter zit vol (denk ik) of de drukverschilsensor is overleden (kan, maar niet mijn eerste gedachte).
Andere storing is: turbodruk te laag; live uitlezen laat zien dat de turbo bij lange na niet de drukken levert die de auto nodig heeft.
Omdat het DPF bij deze motor direct op de turbo zit, vermoed dat ik de twee problemen gerelateerd zijn. De turbo komt niet op gang, omdat er teveel druk in het DPF zit (te vol). Of de turbo ook overleden is, kun je pas daarna vaststellen, lijkt me.
Mijn vraag is tweeledig: wat is de volgorde van aanpakken en wat is wijs?
Ik denk: Eerst roetfilter reinigen/vervangen (die heeft al maanden niet geregenereerd, terwijl er wel werd gereden); daarna turbo (ze zijn berucht bij dit model, zou me niet verbazen als die stuk is).
De motor loopt verbazingwekkend goed; o ja, vermeldenswaardig: de koppeling zit er op korte termijn aan te komen. Ik heb m'n schoonzus al geadviseerd om 'm in te ruilen. Maar ik leg de vraag nog even hier neer: wat is wijs? Dank voor de moeite.