Hallo forummers
Sinds een paar weken heb ik een flinke uitdaging: direct na het starten van de XC70 - B5244T3 komt er heel veel witte rook uit de uitlaat.
Gezien soortgelijke ervaringen die ik heb met de B204GT uit de 780 denk je natuurlijk direct aan een lekke koppakking, het waterniveau was dan ook onder het minimum.
Maar met de B5244T3 motor heb ik geen enkele ervaring, vandaar dat ik het hier even wil voorleggen: als je op het forum rondneust, lees je vaak dat koppakkingen bijna nooit stuk gaan, maar cilinderwanden wel.
Daarnaast was er al enkele weken een soort mechanische reutel te horen die vooral bij het optrekken te horen was maar niet of nauwelijks bij constante snelheid. Sindsdien alleen maar heel rustig korte ritje gereden van 3 km max. De motor rookte toen nog niet, dat gebeurde later pas, van het ene op het andere moment.
De volgende oorzaken kan ik verzinnen voor de reutel: koppelomvormer, turbo, bak, iets in de motor.
Dus de vraag is eigenlijk: waar te beginnen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat de reutel los zou staan van de rook, die daarna ineens kwam.
Bedankt alvast voor de tips!
Arthur Vaanhold
Sinds een paar weken heb ik een flinke uitdaging: direct na het starten van de XC70 - B5244T3 komt er heel veel witte rook uit de uitlaat.
Gezien soortgelijke ervaringen die ik heb met de B204GT uit de 780 denk je natuurlijk direct aan een lekke koppakking, het waterniveau was dan ook onder het minimum.
Maar met de B5244T3 motor heb ik geen enkele ervaring, vandaar dat ik het hier even wil voorleggen: als je op het forum rondneust, lees je vaak dat koppakkingen bijna nooit stuk gaan, maar cilinderwanden wel.
Daarnaast was er al enkele weken een soort mechanische reutel te horen die vooral bij het optrekken te horen was maar niet of nauwelijks bij constante snelheid. Sindsdien alleen maar heel rustig korte ritje gereden van 3 km max. De motor rookte toen nog niet, dat gebeurde later pas, van het ene op het andere moment.
De volgende oorzaken kan ik verzinnen voor de reutel: koppelomvormer, turbo, bak, iets in de motor.
Dus de vraag is eigenlijk: waar te beginnen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat de reutel los zou staan van de rook, die daarna ineens kwam.
Bedankt alvast voor de tips!
Arthur Vaanhold