Help, achterbank V70 neergeklapt, gordel zit vast

Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: Help, achterbank V70 neergeklapt, gordel zit vast

· 
Posted: 22.09.2016 - 23:56  ·  #16
Zeer goede tip!
Ook zonder echt vast te komen zitten zoals bij TS, gebeurt het mij nogal eens dat na terug omhoogklappen van de leuning de gordel strak vast zit. Met stukje naar voren klappen is de spanning er af, en gordel weer los, maar kan zomaar een keer echt strak zitten.
Kun je misschien fotootje uploaden? Begrijp nog niet helemaal waar te zoeken.
V70zzy
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 20.10.2018 - 17:41  ·  #17
Wellicht DE OPLOSSING:

na heel vaak dat ene boutje los gedraaid te hebben was ik het vandaag meer dan spuugzat.
Eruit met die rugleuning. Open dat ding.
Na uitvoerig de boel te hebben bestudeerd ben ik denk ik er wel achter wat het probleem nu echt is.

Graag zou ik, voor dat ik het helemaal uitleg, eens willen weten wat het nut is van het blokkeren van de gordel als je de bank omlaag doet, wat er dus steeds voor zorgt dat je gordel vast komt te zitten.
Wie kan me dat uitleggen?

Zoals gezegd, ik heb het bij mij nu opgelost en alles werkt behalve dat irritante blokkeren bij het op en neer klappen van de bank.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2018 - 18:49  ·  #18
Dat is vrij simpel, als de auto op zijn kant zou gaan bij een aanrijding moet de gordel strak blijven staan. Vaak blokkeert de gordel ook als de auto op een hellinkje staat. Dit is dus ook de reden dat de gordel blokkeert met neergeklapte rugleuking, de "sensor" in de spanner blokkeert de gordel.
V70zzy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2018 - 18:54  ·  #19
Maar er zit helemaal geen sensor in .... het is puur mechanisch.

En je gordel niet om kunnen doen omdat de auto iets op een helling staat is natuurlijk ook niet de bedoeling van mijnheer Volvo neem ik aan.

De spanner opzich werkt ook prima nu, nadat ik de oorzaak van het probleem heb verwijderd.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2018 - 18:55  ·  #20
Daarom heb ik het woord sensor ook tussen haakjes gezet. Ik weet dat het mechanisch werkt, maar was voor de duidelijkheid.
V70zzy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2018 - 19:09  ·  #21
Maar goed dan hebben we dus nog geen antwoord.

Bij aanrijding doet de spanner zijn werk wel en het normale blokeer systeem in de gordel.
Op een helling moet je ook gewoon je gordel om kunnen doen als je achterin zit.

Het enige wat ik zo 1, 2, 3 kan verzinnen is, dat als wanneer je de stopper niet in de gordel riem hebt zitten dat je dan er profijt van hebt. Maar die stoppers kosten een paar eurocent.

Ik ben van mening dat andere gordelunits niet hoeven te worden gekocht nieuw of gebruikt.
Nieuw zou de enige juiste oplossing zijn trouwens. Gebruikte gordel waar je de geschiedenis niet van kent zou ik persoonlijk er nooit inzetten.

Maar ook de nieuwe zullen na enige tijd je het zelfde probleem weer gaan geven.
pwassink
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 21.05.2021 - 09:16  ·  #22
Ook ik stond te foeteren met een achterbank-leuning die niet meer omhoog wou.

Heb poosje lopen zoeken naar de verstopte zachte plek met de releaseknop, mogelijk niet lang genoeg of was deze in mijn 2000/1 versie nog niet aanwezig, misschien een idee om daar eens een foto van te maken met pijl, cirkel oid ?

Anyway, toegankelijkheid van dealer is wat minder met covid, vond die originele gordelstopper ook wat klein altijd, liet ook een nare ring achtige afdruk achter in de gordel ook, dus na wat meten en proberen maar eens wat groters getekend en gemaakt. De eenmalige klikbevestiging was even een ding, wat geprobeerd en deze variant bleek heel aardig te werken, en met een tang (en een doekje om stopper niet te beschadigen) even knijpen, klik en het ding zit netjes vast.

Diameter "pinneke" ook bewust wat ruimer gemaakt om enige duurzaamheid bij verschillende materialen te bereiken, kon deze versie met wat schuiven en drukken met duimnagel gewoon zonder geweld tussen de gordelvezels door op zijn uiteindelijke plek krijgen, doe dit dus ten overvloede zonder boren of ander geweld!.

Printbaar onderdeel, deze gemaakt in Pla+, maar denk dat Petg of ABS hier mogelijk beter zouden zijn.

Heb de beide stl files van beide delen wel beschikbaar, Staan gedeeld op Thingiverse nu : https://www.thingiverse.com/thing:4864960
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2021 - 11:36  ·  #23
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Kan ik 'm weer vast en los krijgen gaat-ie niet meer omhoog. De achterbank dus

· 
Posted: 30.09.2021 - 15:16  ·  #24
Ik heb het kussen verwijderd, zie een bout zitten aan een gebogen stukje metaal, dus niet als op een eerdere foto gewoon een moer/bout in de carrosserie of chassis.
(Zoals ik dat zie op https://www.youtube.com/watch?v=qoQ-x2EHkHs)

Dat zachte plekje heb ik niet gevonden, wel een hard plekje, zou daar een dopje kunnen zitten? Maar de bekleding eraf roppen of snijden lijkt me een soort laatste redmiddel.

Er van uit gaand dat het me lukt die bout los te krijgen, wat kan ik dan, behalve de achterbank omhoog klappen? De gordel zit dan los aan de onderzijde, dus niet handig als er iemand achterin meerijdt. Bij de beugel zit een stop ter grootte van 10 cents stuk, dat tegen de randen van de bank/gordel aan komt.

Alvast bedankt voor het meedenken!
JP

Edit: Aan de rechterkant zit een klein knopje waaronder de beugel vrij zweeft. Je kunt zien dat er daar een knopje gezeten heeft. Aan de linkerzijde weeik niet of er een knopje aan de bovenkant gezeten heeft,. wel dat er eentje aan/bij de beugel zit.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2021 - 17:39  ·  #25
Zitting bank naar voren klappen, bout losdraaien, rugleuning omhoog, riem kan je dan weer uitrollen, bout onderaan weer vastzetten, zitting weer terugklappen. Om te voorkomen dat het weer gebeurt moet je zorgen dat de veiligheidsriem niet te ver inrolt, daarvoor moet je dus inderdaad een stopje in/op de riem hebben. Die kan je los kopen en er op zetten.

Of, wat ik deed, maar dan moet je het niet vergeten: een wasknijper in je deurvak leggen, en voordat je de rugleuning naar beneden klapt, even de veiligheidsriem iets uittrekken, wasknijper op de riem zodat die niet oprolt (en die moet dan dus ook niet loskomen tijdens het rijden, maar bij mij is dat altijd (minus 1x) goedgegaan) en dan kan je probleemloos de bank neerklappen, en weer opklappen.
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

A small step voor het forum, sprong in het diepe voor mij..

· 
Posted: 01.10.2021 - 11:43  ·  #26
Gewapend met de kennis van het forum, mijn trouwe dowidat doppendoos uit de jaren zeventig én een losse die ooit voor bougies waren de bout te lijf gegaan. En waratje, de bout kwam los. Hoop gedraai, mijn ratel kon er niet bij maar het ging.
Leuning kon weer omhoog en na wat heen en weer trekken kwam de gordel los.
Toen het tweede deel, meestal mijn probleem: De boel weer in elkaar zetten en verdraaid, ook dat is gelukt.

Zit nog even te lezen over die "kleine" dopjes of nopjes: In spijkerbroeken zit zo'n knoop uit twee delen die in elkaar gedrukt wordt. Zou dat kunnen dienen om te voorkomen dat de boel weer vast knalt? Nu was het droog :P

Dank voor jullie medelezen en hulp!

JP
Kuip
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 11:57  ·  #27
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 14:44  ·  #28
Aan de rechterkant ontbreekt het knopje bij de beugel, aan de andere kant die bovenste. Is het aan te raden om die twee ook te vervangen? Door een (OEM) origineel of zijn er mooie alternatieven. Bruin leer, grijze gordel, bruine stopjes lijkt me ook wel leuk. Kan tzt de voorkant ook :)

Iets aanverwands: ZIjn er verlengers voor de haken bij de middeltunnel? Het is voor ons beiden lastig om ze goed los te krijgen. Sowieso zoek ik nog iets om die snijdende riem uit mijn en haar nek te houden. Tips zijn welkom!

Dank!
JP

Selected quotes for multi-quoting:   0