Eind april heb ik een aanrijding gehad met mijn S60. Een auto veranderde van richting terwijl ik deze auto rechts inhaalde (dit was toegestaan!). Ik probeerde deze auto nog te ontwijken waardoor ik de stoeprand (behoorlijk) raakte (+/- 30-40 km/u) met mijn rechter velg.
Schade: linker voorscherm, bumper, linker spiegel en rechter velg. Daarnaast vertoonde de auto ander stuurgedrag.
Auto bij Volvo dealer Niham gebracht zodat zij het herstellen van de schade voor mij konden regelen. (Volvo Niham besteed dit uit bij ASN in Nootdorp). Bij de Volvo duidelijk aangegeven wat de schade betrof en ook nadrukkelijk aangegeven dat ik sterk de indruk had dat de auto anders stuurt dan voor de aanrijding.
Toen ik de auto kon komen ophalen bleek het volgende:
De rechter velg niet was hersteld! Dit was afgekeurd door de schade expert. Daarnaast was er naar mijn idee ook helemaal niet gekeken naar het vreemde stuurgedrag.
Na zelf contact gezocht te hebben met de schade expert en een korte discussie te hebben gevoerd over het afkeuren van de schade aan de rechter velg uiteindelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor het herstellen van de velg en het controleren van de stuurinrichting.
De velg is uiteindelijk keurig hersteld en de auto is opnieuw uitgelijnd. Volgens ASN viel het vreemde stuurgedrag te verklaren door de matige staat van de (4 season) banden. Klonk mij niet onredelijk in de oren maar uiteindelijk toch zelf de som op de proef genomen en mijn velgen vervangen voor de winter set die ik nog had liggen van mijn vorige S60.... waarschijnlijk voel je hem al aankomen; exact het zelfde stuurgedrag!
Gister dus opnieuw langs de Volvo geweest om hen zelf eens in de auto te laten rijden en het vreemde stuurgedrag zelf te laten ervaren. Voorlopige conclusie: Probleem aan het stuurhuis (vermoedelijk lek). Stuur gedrag is op dit moment bij bepaalde stuurwiel uitslagen heel gevoelloos (alsof er speling op zit). Dit zou volgens Volvo Niham het begin zijn van een defect stuurhuis. Met dit probleem verder rijden zal uiteindelijk resulteren in een "tegen sturend" gevoel in het stuurhuis.
Er gaat nu een nieuwe afspraak gemaakt worden om in eerste instantie te controleren of de uitlijning door ASN correct is uitgevoerd (m.a.w. of de auto nu daadwerkelijk goed is uitgelijnd).
Wat mij alleen zorgen baart is het feit dat de Volvo monteurs aangaven niet zeker te weten of dit probleem technisch aan de aanrijding gekoppeld kan worden. Zij zouden verwacht hebben dat er eerder het een en ander krom zou zijn geweest vanwege de impact met de stoeprand. Op het eerste oog was dit gister niet het geval. De kans bestaat dus dat de schade expert de problemen met het stuurhuis (die nu dus alsnog aan het daglicht komen) gaat afkeuren en de kosten hiervoor niet worden gedekt door de verzekering.
Graag zou ik van jullie horen wat jullie hiervan denken. Is het technisch gezien onmogelijk dat het stuurhuis defect gaat vanwege een flinke klap tegen een stoeprand? Of is het juist eenvoudig te verklaren dat dit wel het geval is? Eventuele adviezen zijn ook altijd welkom.
Ik hoor graag van jullie!
Mvg
Schade: linker voorscherm, bumper, linker spiegel en rechter velg. Daarnaast vertoonde de auto ander stuurgedrag.
Auto bij Volvo dealer Niham gebracht zodat zij het herstellen van de schade voor mij konden regelen. (Volvo Niham besteed dit uit bij ASN in Nootdorp). Bij de Volvo duidelijk aangegeven wat de schade betrof en ook nadrukkelijk aangegeven dat ik sterk de indruk had dat de auto anders stuurt dan voor de aanrijding.
Toen ik de auto kon komen ophalen bleek het volgende:
De rechter velg niet was hersteld! Dit was afgekeurd door de schade expert. Daarnaast was er naar mijn idee ook helemaal niet gekeken naar het vreemde stuurgedrag.
Na zelf contact gezocht te hebben met de schade expert en een korte discussie te hebben gevoerd over het afkeuren van de schade aan de rechter velg uiteindelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor het herstellen van de velg en het controleren van de stuurinrichting.
De velg is uiteindelijk keurig hersteld en de auto is opnieuw uitgelijnd. Volgens ASN viel het vreemde stuurgedrag te verklaren door de matige staat van de (4 season) banden. Klonk mij niet onredelijk in de oren maar uiteindelijk toch zelf de som op de proef genomen en mijn velgen vervangen voor de winter set die ik nog had liggen van mijn vorige S60.... waarschijnlijk voel je hem al aankomen; exact het zelfde stuurgedrag!
Gister dus opnieuw langs de Volvo geweest om hen zelf eens in de auto te laten rijden en het vreemde stuurgedrag zelf te laten ervaren. Voorlopige conclusie: Probleem aan het stuurhuis (vermoedelijk lek). Stuur gedrag is op dit moment bij bepaalde stuurwiel uitslagen heel gevoelloos (alsof er speling op zit). Dit zou volgens Volvo Niham het begin zijn van een defect stuurhuis. Met dit probleem verder rijden zal uiteindelijk resulteren in een "tegen sturend" gevoel in het stuurhuis.
Er gaat nu een nieuwe afspraak gemaakt worden om in eerste instantie te controleren of de uitlijning door ASN correct is uitgevoerd (m.a.w. of de auto nu daadwerkelijk goed is uitgelijnd).
Wat mij alleen zorgen baart is het feit dat de Volvo monteurs aangaven niet zeker te weten of dit probleem technisch aan de aanrijding gekoppeld kan worden. Zij zouden verwacht hebben dat er eerder het een en ander krom zou zijn geweest vanwege de impact met de stoeprand. Op het eerste oog was dit gister niet het geval. De kans bestaat dus dat de schade expert de problemen met het stuurhuis (die nu dus alsnog aan het daglicht komen) gaat afkeuren en de kosten hiervoor niet worden gedekt door de verzekering.
Graag zou ik van jullie horen wat jullie hiervan denken. Is het technisch gezien onmogelijk dat het stuurhuis defect gaat vanwege een flinke klap tegen een stoeprand? Of is het juist eenvoudig te verklaren dat dit wel het geval is? Eventuele adviezen zijn ook altijd welkom.
Ik hoor graag van jullie!
Mvg