HELP! probleem stuurhuis. advies gevraagd

Arthur30
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

HELP! probleem stuurhuis. advies gevraagd

· 
Posted: 09.07.2014 - 09:36  ·  #1
Eind april heb ik een aanrijding gehad met mijn S60. Een auto veranderde van richting terwijl ik deze auto rechts inhaalde (dit was toegestaan!). Ik probeerde deze auto nog te ontwijken waardoor ik de stoeprand (behoorlijk) raakte (+/- 30-40 km/u) met mijn rechter velg.

Schade: linker voorscherm, bumper, linker spiegel en rechter velg. Daarnaast vertoonde de auto ander stuurgedrag.

Auto bij Volvo dealer Niham gebracht zodat zij het herstellen van de schade voor mij konden regelen. (Volvo Niham besteed dit uit bij ASN in Nootdorp). Bij de Volvo duidelijk aangegeven wat de schade betrof en ook nadrukkelijk aangegeven dat ik sterk de indruk had dat de auto anders stuurt dan voor de aanrijding.

Toen ik de auto kon komen ophalen bleek het volgende:
De rechter velg niet was hersteld! Dit was afgekeurd door de schade expert. Daarnaast was er naar mijn idee ook helemaal niet gekeken naar het vreemde stuurgedrag.
Na zelf contact gezocht te hebben met de schade expert en een korte discussie te hebben gevoerd over het afkeuren van de schade aan de rechter velg uiteindelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor het herstellen van de velg en het controleren van de stuurinrichting.

De velg is uiteindelijk keurig hersteld en de auto is opnieuw uitgelijnd. Volgens ASN viel het vreemde stuurgedrag te verklaren door de matige staat van de (4 season) banden. Klonk mij niet onredelijk in de oren maar uiteindelijk toch zelf de som op de proef genomen en mijn velgen vervangen voor de winter set die ik nog had liggen van mijn vorige S60.... waarschijnlijk voel je hem al aankomen; exact het zelfde stuurgedrag!

Gister dus opnieuw langs de Volvo geweest om hen zelf eens in de auto te laten rijden en het vreemde stuurgedrag zelf te laten ervaren. Voorlopige conclusie: Probleem aan het stuurhuis (vermoedelijk lek). Stuur gedrag is op dit moment bij bepaalde stuurwiel uitslagen heel gevoelloos (alsof er speling op zit). Dit zou volgens Volvo Niham het begin zijn van een defect stuurhuis. Met dit probleem verder rijden zal uiteindelijk resulteren in een "tegen sturend" gevoel in het stuurhuis.
Er gaat nu een nieuwe afspraak gemaakt worden om in eerste instantie te controleren of de uitlijning door ASN correct is uitgevoerd (m.a.w. of de auto nu daadwerkelijk goed is uitgelijnd).

Wat mij alleen zorgen baart is het feit dat de Volvo monteurs aangaven niet zeker te weten of dit probleem technisch aan de aanrijding gekoppeld kan worden. Zij zouden verwacht hebben dat er eerder het een en ander krom zou zijn geweest vanwege de impact met de stoeprand. Op het eerste oog was dit gister niet het geval. De kans bestaat dus dat de schade expert de problemen met het stuurhuis (die nu dus alsnog aan het daglicht komen) gaat afkeuren en de kosten hiervoor niet worden gedekt door de verzekering.

Graag zou ik van jullie horen wat jullie hiervan denken. Is het technisch gezien onmogelijk dat het stuurhuis defect gaat vanwege een flinke klap tegen een stoeprand? Of is het juist eenvoudig te verklaren dat dit wel het geval is? Eventuele adviezen zijn ook altijd welkom.

Ik hoor graag van jullie!

Mvg
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: HELP! probleem stuurhuis. advies gevraagd

· 
Posted: 09.07.2014 - 10:35  ·  #2
het gaat er niet zo zeer om of het technisch (on-)mogelijk is, het gaat er om of het aantoonbaar door dit ongeluk komt. Als monteurs daar al hun twijfels bij hebben, vrees ik voor je dat de verzekering dat helemaal heeft.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 09.07.2014 - 13:01  ·  #3
Je moet wel zaken zwart op wit hebben. Als je ergens hebt staan dat na die aanrijding de problemen zijn opgetreden en er naar gekeken is en constatering dat de wielen waarschijnlijk het probleem zijn, en met wissel van de wielen probleem blijft, dan sta je sterk. Daarnaast is in een periode van 2 maanden aannemelijk dat iest stuk kan gaan bij een oudere auto aanwezig. Ik heb enorme discussies gehad dat na aanrijding van een vrouw achterop de golf, niet alleen de achterbumper stuk was, maar ook het linker achterlicht. Dat licht is na heel veel bezoekjes alsnog vervangen. Er zat steeds vocht in en de auto was toen 6 maanden oud.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2014 - 13:25  ·  #4
Ik vraag me af of dingen daadwerkelijk zwart op wit moeten staan. Immers wanneer ik plaatwerk schade heb vanwege een aanrijding hoef ik ook niet zwart op wit te hebben dat daar nog geen schade was.
Ik heb zwart op wit staan wat de visuele schade was. Dat de auto anders stuurt was pas merkbaar nadat ik weer met de auto ben gaan rijden en is gemeld bij de Volvo dealer en schade hersteller toen ik de auto daar bracht (enkele dagen na de aanrijding). Met deze melding is ook wel iets gedaan want de schadehersteller heeft hem opnieuw uitgelijnd en aangegeven dat het vreemde stuurgedrag te wijten viel aan de kwaliteit van de banden. Schade expert heeft dus ingestemd dat de stuur inrichting werd gecontroleerd (anders werd de auto ook niet opnieuw uitgelijnd) maar heeft hij daarmee ook erkend dat eventuele problemen aan de stuurinrichting veroorzaakt kunnen worden door de impact met de stoeprand als gevolg van de aanrijding?
Hiervoor is het volgens mij toch wel van belang om te weten of dit technisch hierdoor veroorzaakt kan worden en nog niet of het aantoonbaar is. Is dit technisch niet mogelijk dan hoeft er ook niets aangetoond te worden.

De feiten zijn:
- stuur problemen sinds aanrijding
- Volvo dealer geeft aan dat het (hoogstwaarschijnlijk) een beginnend stuurhuis probleem is (dus niet iets waar ik al heel lang mee rij).
- De auto heeft op dit moment 165.000 km gelopen (volgens mij geen stand waarbij je zou mogen verwachten dat je stuurhuis zonder enige aanleiding problemen gaat vertonen)
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2014 - 14:01  ·  #5
Arthur, je zegt dat je met het rechter wiel de stoeprand hebt geraakt.
Het kan bijna niet anders dat het fusee stuk (het onderdeel waar naaf, aandrijfas, veerpoot, stuurstang bij elkaar komen) een klap mee heeft gekregen. Helemaal als je de stoeprand onder een flauwe hoek hebt geraakt.
Laat ze ook nauwkeurig nagaan of dat zo is.
Mij lijkt niet dat het stuurhuis zelf door de klap schade heeft opgelopen. (is het stuur uit je handen gerukt?) Dat zou wel voor de hand liggen als het voorwiel onder een hoek van 90graden zijdelijks zou zijn aangereden.

Heb je het uitlijn rapport erbij gekregen? Is de Links/Rechts afwijking groot? Zo ja, dan is er toch iets ontzet aan de veerpoot/fuseestuk

ik heb eventueel wel een los fuseestuk van een V70n T5 2000 liggen, komt van mijn eigen auto af en heb ik enkele maanden geleden vervangen door een ander fuseestuk met beter lager eraan vast. Mijn oude lager was rot maar het oude fusee stuk is nog steeds prima.
Als je er verzekeringstechnisch niet uit komt mag je'm zo hebben als je 'm nodig hebt en 'm kan gebruiken voor jou auto.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2014 - 14:15  ·  #6
Bedankt voor je reactie Jan.
Stuur werd inderdaad wel even uit mn handen getrokken.
Fusee, stuurstangen, aandrijfas etc. leek allemaal prima in orde. Gaat volgende week nog wel goed naar gekeken worden maar daar zit op dit moment geen zorgen.

Nee heb geen uitlijn rapport gekregen. Werd me wel verteld dat er geen afwijkingen waren gevonden en dat ie in principe al goed was.

In ieder geval bedankt voor je vriendelijke aanbod.

Selected quotes for multi-quoting:   0