dat zal het wel weer geweest zijn Frank :kerstman: (of ik te weinig, dan komt er ook niks navolgbaars uit.. :shame: )
dus probeer ik het nog wat ingewikkelder uit te leggen voordat het allemaal uitgewerkt is:
1: dáárom gebruiken ze in combinatie daarmee weer bouten die een bepaald
bereik hebben, zoals Martin al omschreef.. (en geen gewone bouten, waar je boven het moment de schroefdraad òf de kop eraf draait.)
2: ik zei ook niet dat jij er geen zou hebben, had niet anders verwacht.. het was hypothetisch..
3: jawel, we hebben het over hetzelfde: gewoon een schijf met een gradenverdeling. maar
stel dat je die schijf bij de ene bout wel kan gebruiken en bij de volgende niet, omdat er wat in de weg zit..
en stel, dan denk je slim te zijn en de eerste bout met je momentsleutel èn je gradenmeter vast te draaien op de voorgeschreven 90 graden bovenop de 150 Nm, om zo het uiteindelijke moment over te nemen voor de tweede bout. (sleutel steeds zwaarder zetten tot ie precies klikt als je 90 graden verder bent.. dan is die uitgesteld voordat je bij de 90 graden bent (of je neemt zo'n ouderwetse met zo'n naald en probeert hem 90 graden te verdraaien en met trillende armen af te lezen hoeveel Nm je nou tordeert), Omdat het uiteindelijke moment ver boven de haalbare maximumwaarde van jouw momentsleutel ligt, die er nog redelijkerwijs op past/tussen de moer en het subframe past, oftewel die 90 graden kunnen ook dienen om zonder (
lomp zware) momentsleutel een zwaar, voorgeschreven moment (van 300 Nm plus?*) te behalen, wat dan weer in de fabriek proefondervindelijk vastgesteld is zó dat het binnen de marges van die bout ligt (mits het de eerste keer is dat je hem aandraait ivm zowel rek van de bout als "slijtage" of veroudering aan de borgmoer)
snappie?
*als je er géén pijp op zet, zul je met 50 kg aan een momentsleutel van 60 cm moeten gaan hangen om dat te tornen..