Voor het grootste gedeelte is het verbruik afhankelijk van hoe je er mee rijdt, maar ook de gebruikte brandstof speelt een rol.
Het 'nieuwe rijden' doet wonderen voor je verbruik, maar extreem rustig aan doen heeft ook geen zin. Sterker nog, als je te rustig aan doet zal je verbruik in de praktijk juist weer stijgen. Gewoon vlot wegrijden, niet extreem snel, wel snel opschakelen en rijden op koppel. Lang uit laten rijden, etc. etc.
Bovendien - en dat werd eerder ook al genoemd - langere ritten zijn beter voor de motor. Het is niet voor niets dat ze vaak zeggen dat een auto met een hoge km-stand en weinig jaren beter is dan het omgekeerde... Dat is vaak ook te zien aan het verbruik. Ga maar eens met een oude auto met hand-choke rijden, dan kom je er wel achter dat een motor koud niet fantastisch werkt. Laatst met de Saxo een grote afstand gereden in 2 dagen en dat kon je goed merken aan de auto! Veel soepeler en dus ook zuiniger. De buitentemperatuur speelt ook mee. Hoe kouder, hoe stugger alles is en het verbruik zal stijgen... De eerste km's met koud weer voelt de D5 gewoon bijzonder stroef aan. Na een km schakelt de (hand)bak al soepeler. Overigens is het wel zo dat er met koud weer meer zuurstof in de lucht zit...
Zoals al eerder aangegeven, wanneer je vaak langere afstanden rijdt en de motor naar redelijke waarschijnlijkheid iets schoner is, zal je verbruik ook op hogere snelheid wel meevallen. Met de beide V70's veel hard gereden op de Autobahn en je kon het aan het verbruik over meerdere tanks diesel en benzine nauwelijks merken. In sommige gevallen wel iets, maar dan was het van 1:12 naar 1:11 bijvoorbeeld, gemeten aan de pomp. Soms was er zelfs helemaal geen verschil merkbaar. Windrichting en -snelheid doet veel meer...
Daarnaast maakt - zoals eerder genoemd - de brandstof ook uit. Premium diesel en benzine loopt vaak mooier en houdt naar ons idee de motor (gedeeltelijk) iets schoner en ook dat kun je merken. Daarvoor hoef je het niet elke tank te gebruiken...
Dat je verbruik in de bergen flink oploopt hoeft niet persé waar te zijn. Uiteraard is het vaak zo dat je naar beneden niet helemaal compenseert met naar boven, maar zolang je naar beneden een kleine versnelling gebruikt en op de motor remt (spaart remmen), verbruik je ook 0,0. Omhoog heb je natuurlijk veel extra verbruik, maar het is ook een kwestie van op de juiste manier rijden. Soms is het in de bergen efficiënter om juist meer toeren te draaien... Zeker met non-turbo blokken draai je dan in een kleinere versnelling weliswaar meer toeren, maar tegelijkertijd heb je een veel efficiënter werkgebied van de motor te pakken. Daardoor rijdt je makkelijker omhoog en heb je soms zelfs minder gas nodig om hetzelfde te bereiken. Ook, of eigenlijk juist, in de bergen rijden vraagt om vroegtijdig anticiperen. Natuurlijk kun je je verbruik gigantisch verhogen, maar de praktijk leert ons in ieder geval dat het qua verbruik gemeten aan de pomp nauwelijks uitmaakt of je hier of in bijv. het Zwarte Woud rijdt....
Sterker nog, de gunstigste verbruikscijfers hebben we juist in de bergen gehaald... met 4 man én airco.
Als je motor goed schoon draait maakt die laatste óók geen wezenlijk verschil, zoals wel eens beweert wordt! We hebben het meer dan eens uitgeprobeerd en het verschil is niet te zien. Niet aan de pomp en ook niet op de BC. De BC schommelt bij normaal rijden sowieso iets en die 0,1 l/100km verschil die aangegeven wordt zit niet in de airco, maar veel waarschijnlijker in verschil in wind of helling van het wegdek....
Een heel verhaal, maar dit zijn onze (praktijk) ervaringen... :yes:
Qua verbruik hebben we met alle auto's tot nu toe onder het fabrieksverbruik gezeten en daarvoor hoef je echt niet rustig aan te doen... Wél goed anticiperen en de CC gebruiken helpt ook veel, maar een keer een stoplichtsprintje moet ook kunnen :whisper:
Verbruik V70 2.4N 140 pk: 1:12-12,5
Verbruik V70 D5 NN: 1:14-14,5