Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 
 
 
 
 
bemerbenz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 67
Berichten: 85
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 00:20  ·  #1
Regelmatig verbaas ik me over de opgegeven diesel brandstof verbruikcijfers van de forumleden. Soms zo onwaarschijnlijk laag, dat ik sterk het vermoeden heb dat de factor ¨wishfull thinking¨ een rol speelt of met hele zachte voetjes wordt gereden. Heb eens gekeken bij de buren, die houden dat keurig bij. spritmonitor.de

Uitgangspunt is het brandstofverbruik over minimaal 10000 km.

1997 - 2000
handgeschakeld 61x gemiddeld 6,5
automaat 13x gemiddeld 7,7

2001-2003
handgeschakeld 58x gemiddeld 7.0
automaat 24x gemiddeld 7,3

2004-2007
handgeschakeld 79x gemiddeld 7.1
automaat 76x gemiddeld 7.9



Ben weer gerustgesteld, mijn verbruik is in overeenstemming met dat van de buren.
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 30
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 00:38  ·  #2
V70 2005 diesel 5,5/6,0 gemiddeld.

Gemeten aan de hand van kilometers en tankbeurten over een periode van 4 jaar.

We hebben een redelijk rustige rijstijl veel 80 km wegen op de cruise.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 00:43  ·  #3
Ik denk dat ook meespeelt dat je in duitsland harder mag rijden . mn verbruik(gas) stijgt zienderogen als ik meer op de snelweg rij. juist bij 80 a 100 is het verbruik prima en dat rijden we nogal eens hier. mn verbruik(10-11 liter per 1-00km) is gewoon gemeten met aantal tankbeurten aan de pomp en dat geeft eenieder aan te doen. en ja ook heel pittig optrekken doet t verbruik zienderogen stijgen. normaliter trek ik even snel op als de rest en das hier in Nederland meestal niet heel snel.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 07:29  ·  #4
Ik denk dat je er dan ietwat naast zit. Als je in de gebruikersgegevens gaat, dan zul je zien dat best een groot deel van de gebruikers Nederlands is. Zo ook ik. Dat komt omdat de verbruiksmonitor van Autoweek nog niet zo oud is, veel mensen maakten al een tijdje gebruik van de Duitse variant voor AW kwam.

Ik heb dezelfde verbazing als de ts al eens eerder uitgesproken en gevolg is vaak dat menzen zonder nadere onderbouwing een laag verbruik roepen wat ze wellicht eenmaal hebben behaald, maar niet kunnen staven met een langdurige precieze meetmethode.

Van de V70's NN ben ik nog steeds de zuinigste met een in mijn beleving niet eens zo erg gunstige 7l/100 km.

Een van de redenen dat ik zaterdag bij Obbe de mijne softwarematig toch iets laat aanpassen (en als het gewenste effect uitblijft, dan blijft er nog een evenzeer gewens neveneffect over :devil: ).

Vooralsnog hoop ik dat mijn onderschrift (welke een link naar mijn statistiek is) langzaamaan daalt naar 6.6/100 km of beter.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 07:53  ·  #5
Je rijstijl is enorm belangrijk. Plus de manier van rekenen. Ik moet vaak denken aan een collega die met een zware Amerikaanse V6 met automaat 1:13 zou halen. Totdat ik een keer achter 'm reed, dat verklaarde een hoop. Reed echt als een trut, en die 1:13 was dan ook nog eens als ie 85 op de cruise reed. Toen ik vroeg wat het onderaan de streep bij de pomp was, wist ie het niet. Want die 1:13 was toch het belangrijkste?

Right.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 10:49  ·  #6
vanaf mijn eerste tank met mijn huidige V70, houd ik al in een eigen excel bestand bij wat de kosten zijn van de Volvo.
Onder het kopje brandstof kan ik dan zien dat ik over 54934KM 4584 liter Diesel getankt heb...
simpel rekensommetje om te komen tot een over-all verbruik van 1:12

Hier zitten dan de gulzige KM's met de caravan in (soms 1:7) , maar ook zuinige "rustig-aan cruise routes" met een hoog "sight-seeing" gehalte, toerend door Frankrijk, waarbij het verbruik daalt tot 1:14 tot 1:15.

Laat ik de routes waarin extreem veel en/of weinig verbruikt is weg, doet dit niets af aan het totaal gemiddelde. Dat verschil zie je pas achter de komma en is voor mij niet relevant meer.

Dusssss: mijn D5 doet het gemiddeld met 1:12

D5, 2006, GT-6
NickGR
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 54
Berichten: 294
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 11:11  ·  #7


Oeps dit is nederland :shame:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 11:18  ·  #8
Met duisland vergelijken gaat ook niet op als je het mij vraagt .
Hier in Ned is het vlak , de temperatuur gemiddeld lager , zeker vergeleken bij zuid duitsland , en in de bergen wordt de rem vaker gebruikt zeker bij naar beneden rijden , dat werkt allemaal nadelig op verbruik .
Maar enige juiste is alle liters over een periode optellen en delen door aantal km's , hoe groter de afstand en periode des te nauwkeuriger de berekening .

En de berijder maakt zeker een verschil , dat nieuwe rijden werkt echt , je moet wel een beetje je best doen maar kan ook leuk zijn .
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 18:45  ·  #9
Maar het ligt er maar net aan... als al die Spritmonitor-Duitsers net in het noorden wonen, valt het met die bergen ook allemaal wel mee.

En ook in NL heb je verschillen: in Zuid-Limburg heb je meer heuvels dan in Friesland, waar je gewoon megalange 80km-wegen hebt. Dat scheelt nogal voor je verbruik ook. Dus een eerlijke vergelijking krijg je nooit, het gaat om het idee.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 57
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 11.02.2015 - 23:27  ·  #10
Ik kom met regelmaat in Duitsland en Polen en op de snelwegen tot aan Warschau rijd ik met een snelheid van 140-150kmh een gemiddelde van rond de 8.5. ( dit is allemaal snelweg )

Rest van de tijd hier in Nederland een gemiddelde van 6.7 over langere periodes gemeten.

Alle waardes zijn afgelezen van dashboard.

Auto is V70 D5 automaat uit 2000.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2468
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 12.02.2015 - 11:10  ·  #11
Quote door VolvoS60Racer

Dat is mogelijk meteen de reden waarom Duitsers op Spritmonitor relatief lage waarden hebben. Er worden langere afstanden gereden. En mogelijk dat aan al dat racen in Duitsland ook langzamerhand een einde komt. Elke motor is er bij gebaat om langere tijd op bedrijfstemperatuur te karren, en veel mensen in Nederland zetten hun diesel al weer uit als de motor net een beetje op temperatuur is.


Klopt helemaal wat je hier schrijft. Alhoewel ik geen diesel maar benzine motor heb geldt dat hier ook.
Het gemiddelde verbruik over 50.000 km is nu 10,97 liter per 100 km, dus 1 op 9,1. En dat vind ik niet slecht voor een automaat met AWD van 1664 kg. Hierbij ook ritten met een aanhanger van 2.40 m hoog en 1800 kg.

Ik probeer zoveel mogelijk korte ritjes te vermijden want die kosten pas echt veel brandstof :devil: Als ik met koude motor wegrij is het verbruik (80 op CC) ca. 8,5 a 9 liter per 100 km. Na een kwartiertje rijden zakt dit naar 6,3 a 6,9 liter per 100 kilometer (boordcomputer). Een warme motor is dus veel gunstiger voor het verbruik.

Ook een beheerste voet doet wonderen. Mijn vrouw gaat met haar Twingo (1.2 benzine van 2009) regelmatig over Duitsland naar Luxemburg. Als onze dochter rijdt en meent dat ze 145 moet rijden is het verbruik ca. 1 op 14,5 over de gehele rit. Mijn vrouw houdt 110 als maximum snelheid aan en zij haalt dan 1 op 21 !!
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 72
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 12.02.2015 - 21:05  ·  #12
oei nooit geweten dat je met een diesel niet mag doorjakkeren. <_< ik dacht juist van wel. vorig jaar in een ruk van parijs naar woonhuis en steeds de max toegestane snelheid gereden en afgelopen week van verona italie een een ruk naar huis met c.c. op 170 waar mogelijk en dat beviel mij prima. maar even over verbruik en bc. Toen ik de auto kocht in dec 2013 stond de bc op 6.2. in 2014 was voor mij de sport om dat naar beneden te krijgen ook met het nieuwe rijden en dat lukte tot 5.7.ltr. op bc.
idd zorgvuldig zijn met optrekken en veel c.c. op 100km bij 120 km wegen. afgelopen januari bij MMTS ecotuning gedaan en de airintake. de heenweg naar kempten zuid duitsland liep ie ongeveer 1 op 16. redelijk doorgereden. na de vakantie stond de bc op: 6.2. hoge snelheden gereden. Na een ritje schiphol gisteren zeer bewust gereden op de terugweg over 120 km staat ie op 6.0.
normaal na volle tank zegt de bc: u kunt 1350 of 1440 rijden. na terugkeer uit duitsland was dat gereduceerd naar: 1000km :'(
maar hij moet weer naar 5.7 of 5.8. maar ja met meer power is het verleidelijk ook die te gebruiken en zo is het beoogde effect van de eco-tuning weg... maar wel leuk :D
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 13.02.2015 - 15:59  ·  #13
Voor het grootste gedeelte is het verbruik afhankelijk van hoe je er mee rijdt, maar ook de gebruikte brandstof speelt een rol.
Het 'nieuwe rijden' doet wonderen voor je verbruik, maar extreem rustig aan doen heeft ook geen zin. Sterker nog, als je te rustig aan doet zal je verbruik in de praktijk juist weer stijgen. Gewoon vlot wegrijden, niet extreem snel, wel snel opschakelen en rijden op koppel. Lang uit laten rijden, etc. etc. ;-)
Bovendien - en dat werd eerder ook al genoemd - langere ritten zijn beter voor de motor. Het is niet voor niets dat ze vaak zeggen dat een auto met een hoge km-stand en weinig jaren beter is dan het omgekeerde... Dat is vaak ook te zien aan het verbruik. Ga maar eens met een oude auto met hand-choke rijden, dan kom je er wel achter dat een motor koud niet fantastisch werkt. Laatst met de Saxo een grote afstand gereden in 2 dagen en dat kon je goed merken aan de auto! Veel soepeler en dus ook zuiniger. De buitentemperatuur speelt ook mee. Hoe kouder, hoe stugger alles is en het verbruik zal stijgen... De eerste km's met koud weer voelt de D5 gewoon bijzonder stroef aan. Na een km schakelt de (hand)bak al soepeler. Overigens is het wel zo dat er met koud weer meer zuurstof in de lucht zit...
Zoals al eerder aangegeven, wanneer je vaak langere afstanden rijdt en de motor naar redelijke waarschijnlijkheid iets schoner is, zal je verbruik ook op hogere snelheid wel meevallen. Met de beide V70's veel hard gereden op de Autobahn en je kon het aan het verbruik over meerdere tanks diesel en benzine nauwelijks merken. In sommige gevallen wel iets, maar dan was het van 1:12 naar 1:11 bijvoorbeeld, gemeten aan de pomp. Soms was er zelfs helemaal geen verschil merkbaar. Windrichting en -snelheid doet veel meer...
Daarnaast maakt - zoals eerder genoemd - de brandstof ook uit. Premium diesel en benzine loopt vaak mooier en houdt naar ons idee de motor (gedeeltelijk) iets schoner en ook dat kun je merken. Daarvoor hoef je het niet elke tank te gebruiken...
Dat je verbruik in de bergen flink oploopt hoeft niet persé waar te zijn. Uiteraard is het vaak zo dat je naar beneden niet helemaal compenseert met naar boven, maar zolang je naar beneden een kleine versnelling gebruikt en op de motor remt (spaart remmen), verbruik je ook 0,0. Omhoog heb je natuurlijk veel extra verbruik, maar het is ook een kwestie van op de juiste manier rijden. Soms is het in de bergen efficiënter om juist meer toeren te draaien... Zeker met non-turbo blokken draai je dan in een kleinere versnelling weliswaar meer toeren, maar tegelijkertijd heb je een veel efficiënter werkgebied van de motor te pakken. Daardoor rijdt je makkelijker omhoog en heb je soms zelfs minder gas nodig om hetzelfde te bereiken. Ook, of eigenlijk juist, in de bergen rijden vraagt om vroegtijdig anticiperen. Natuurlijk kun je je verbruik gigantisch verhogen, maar de praktijk leert ons in ieder geval dat het qua verbruik gemeten aan de pomp nauwelijks uitmaakt of je hier of in bijv. het Zwarte Woud rijdt....
Sterker nog, de gunstigste verbruikscijfers hebben we juist in de bergen gehaald... met 4 man én airco.
Als je motor goed schoon draait maakt die laatste óók geen wezenlijk verschil, zoals wel eens beweert wordt! We hebben het meer dan eens uitgeprobeerd en het verschil is niet te zien. Niet aan de pomp en ook niet op de BC. De BC schommelt bij normaal rijden sowieso iets en die 0,1 l/100km verschil die aangegeven wordt zit niet in de airco, maar veel waarschijnlijker in verschil in wind of helling van het wegdek....
Een heel verhaal, maar dit zijn onze (praktijk) ervaringen... :yes:
Qua verbruik hebben we met alle auto's tot nu toe onder het fabrieksverbruik gezeten en daarvoor hoef je echt niet rustig aan te doen... Wél goed anticiperen en de CC gebruiken helpt ook veel, maar een keer een stoplichtsprintje moet ook kunnen :whisper:

Verbruik V70 2.4N 140 pk: 1:12-12,5
Verbruik V70 D5 NN: 1:14-14,5
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 13.02.2015 - 16:38  ·  #14
Ik zit nu op een gemeten verbruik van 7,36 l/100 km.
Op de BC is dit 7,3 dus ik kan wel zeggen dat deze nauwkeurig is.
Gemeten over ruim 52.000 km.
Ik kom regelmatig in Duitsland en dan zet ik de cc vaak op 140 en af en toe een stukje doortrappen op 180. Als het verkeer meewerkt, doe ik dit gedurende een 50-60 km.
Afgelopen week naar Stuttgart geweest en op de laatste tank 7,68 l/100 km verbruikt.

Mijn gemiddeld verbruik is wel behoorlijk gestegen met de winterbandjes eronder. Toen ik deze monteerde stond het gemiddelde op 6,61.
Dat wordt weer een mooi streven voor na de "winter".

Wat me opvalt is dat de Duitsers zelf ook niet meer zo hard rijden, als ik 140 rijd, word ik niet eens meer zo vaak ingehaald.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Het diesel verbruik V70 in Duitsland

 · 
Posted: 25.02.2015 - 14:28  ·  #15
Quote door olaf


En de berijder maakt zeker een verschil , dat nieuwe rijden werkt echt , je moet wel een beetje je best doen maar kan ook leuk zijn .


Dat nieuwe rijden is killing voor heel veel auto's.

Mensen rijden te laag in toeren in een te hoge versnelling.

Gevolg is dat de motor zodra je gas geeft een opdoffer energie krijgt die hij niet kan verwerken.

Hierdoor gaan de nodige motoren naar de bliksem.

Ik hoop van ganserharte dat de V70 die ik ga kopen nooit soor iemand gereden is die het nieuwe rijden zo geweldig vindt.

Laag in toeren rijden kan wel, mits je op tijd terugschakeld.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0