Mij is het vervangen van de lampjes in de koplampunit uiteindelijk meegevallen, na alle dramaverhalen hier op het forum. Wel een fase V70N van na de facelift, ik begrijp dat dat makkelijker is, want de electronicabox zit niet in de weg aan de passagierszijde.
Ik heb de bumper en koplampen niet hoeven verwijderen.
Ik heb een spiegeltje gebruikt om te kijken hoe de boel in elkaar zit (vooral handig om te zien hoe de clip vastgeklikt zit, die de H4 koplamp op z'n plek houdt) en ook om even goed te kijken hoe dat nou zit met die sidemarkers. Die hadden nog nooit gewerkt sinds ik de auto had, en mét is toch een stuk mooier!
Aan de bestuurderskant wel even de bak van het luchtfilter losgemaakt en opzij laten houden door een hulp, maar zonder was evt ook wel gelukt.
Die sidemarker lampjes zitten behoorlijk diep. Ze hebben een soort plastic lip die richting de motorruimte steekt. Om ze te vervangen moet je eerst even het knipperlicht verwijderen. Aan die lip zit aan de linkerkant een halfronde opening, waar je een dun plat schroevendraaiertje of bijv. een zakmes in kan steken. Dan tegen de klok indraaien en dan komt 'ie zo los. Met schroevendraaiertje of zakmes kan je veel beter de benodigde kracht zetten zonder het risico dat de lip afbreekt, dan kom je er zeker niet meer bij zonder de lamp uit te bouwen.
Ik dacht aan leds maar aangezien de rest nog geen led is, en vanwege het prijsverschil, heb ik toch maar gekozen voor longlife gloeilampjes (in dit geval van Osram).
Ook de koplampen heb ik toch maar halogeen gehouden, Philips VisionPlus voor een goede balans tussen lichtopbrengst en levensduur. Ze zijn wel wat geler van kleur dan ik gehoopt had (hetzelfde als standaard H4 lampen), ik dacht dat ze iets witter van kleur zouden zijn... Na ja, lekker rustgevend aan de ogen denk ik dan maar, zeker aangezien we hier regelmatig mist hebben.