Het geluid van de turbo

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Het geluid van de turbo

· 
Posted: 12.07.2014 - 20:05  ·  #1
Volgens mij is dit niet eerder voorbij gekomen, dus de vraag hoor jij de turbo als je rijdt?

Sinds vandaag hoor ik m blazen, niet hard, maar ik hoor het wel als ik geen muziek op heb staan. Het klinkt als een pc koelfan, als ik stevig versnel hoor ik het toerental omhoog gaan, blijft dan constant en als ik gas loslaat zakt het weer in toonhoogte en sterkte. (Dus past in mijn ogen prima bij het teorental verloop van een turbo).
De auto rijdt goed en zoals ik gewend ben.

Ik heb vandaag de pcv vervangen en daarbij een aantal slechte aansluitingen weer goed dicht gemaakt, dat is het enige wat er anders is.
Het gaat bij mij dus om een benzine versie, wie herkent dit, ik vind het een beetje vaag dat ik het opeens sinds vandaag hoor.......
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Het geluid van de turbo

· 
Posted: 12.07.2014 - 20:18  ·  #2
Eigenlijk nooit zo op gelet, de auto is over het algemeen heel stil. Standaard rij ik heel rustig (erg prettig met een automaat) en kom dan vaak niet boven de 3000 toeren, en volgens mij komt de turbo pas daarboven echt in actie. Als ik inhaal en doortrek dan hoor ik de (fluittoon van de) turbo wel, maar beslist niet in hinderlijke mate.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 12.07.2014 - 21:58  ·  #3
Ik heb wel eens gehad dat de slangklem om de slang van de turbo naar de intercooler iets los zat waardoor bij hoge druk de lucht daar kon ontsnappen. deze klem bleek precies een stukje schroefdraad te missen op het plekje waar hij vast zat, vaster draaien ging dus niet meer... nieuwe klem, geen geblaas meer!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.07.2014 - 22:04  ·  #4
Vind ook de buis op de uitgaande kant van de turbo raar zitten, in de plastic buis zit een metalen bus, maar die steekt er maar 3mm in en vervolgens 12 mm buiten....
Terwijl aan de intercooler kant zit de metalen bus er wel helemaal in
steven v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.07.2014 - 12:27  ·  #5
Net nieuw, zie mijn voorstel topic.

Mijn voiture: 2.5T Benzine, 2005:
Als de motor+olie koud is hoor ik de turbo aardig blazen. Dat wordt in de allereerste momenten wat geholpen doordat de motor dan stationair circa 1500 toeren maakt. Ik heb dan idee dat ik in zo'n oud golfje rondrijd...bij het wegrijden klinkt dat best sportief...

Zodra de boel echter warm is, gaat het weg.

Bij afgekoelde motor, als de olie toch nog warm is, hoor ik de turbo eigenlijk niet meer. Wat een beetje leidt tot de aanname dat het de koude olie is die bij mij het geluid veroorzaakt.

Bij echt doortrekken tot 5000 toeren hoor ik de turbo een beetje. Gezien de belasting denk ik vrij normaal?

GRoet,
Steven
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 13.07.2014 - 12:53  ·  #6
Alleen met het raampje open de eerste 5 meter hoor ik 'm lichtjes opspoelen (fluiten), maar lang niet zo erg als bijvoorbeeld de turbo van een dikke diesel ofzo.
Tijdens snel accelereren hoor ik 'm ook niet. Dat was bij m'n oude 940 turbo wel anders, die hoorde echt opspoelen, ook had ik de luchtfilterbox aangepast, toen hoorde je de interne CBV/interne blowoff valve ook behoorlijk hard afblazen haha :P
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 13.07.2014 - 14:52  ·  #7
Tom +1, idem hier.
MermerEr
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 28
Homepage: instagram.com/eren…
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 18:42  ·  #8
Ik heb een 2.4t, met een openlucht filter, en ik hoor hem zeer duidelijk opspoelen en afblazen. maar met men orginele filterbox er op hoorde ik hem eigenlijks niet...
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 19:37  ·  #9
Mijn D5 hoor je , met open raam, duidelijk opspoelen als je wegrijd. Op snelheid hoor je 'm niet meer. Ondanks K&N Paneelfilter.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 20:23  ·  #10
Het turbo geluid hoor ik volgens mij in het geheel niet, maar voel ik des te beter... Ik zal er nog eens goed naar luisteren voor je, gaat hier om een T5.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 20:48  ·  #11
Voelen lijkt me belangrijker dan horen..... :D
Roffeltje
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 20:52  ·  #12
bij mijn D5 hoor ik zelden iets van de turbo..alleen als ik vlak langs een muur (reflectie van geluid) of door een tunnel rijd hoor ik soms een (heel) zachte fluittoon. maar dan moeten ramen en dak open, radio uit.. 🇳🇴 dussss.

ik hoor em niet, maar voel em wel heel duidelijk...dus ik heb wel nog een werkende turbo... :bandit:
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 19:17  ·  #13
Was het niet zo dat een turbo meer geluid gaat maken naarmate deze ouder en dus meer versleten raakt?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 20:03  ·  #14
Geen idee, maar weet wel dat ik bij meerdere lease-auto's (wel diesels van 0 tot 150000 km) de turbo kon horen, en met het raam open nog duidelijker.
Roffeltje
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 20:19  ·  #15
Quote door Mekstra

Was het niet zo dat een turbo meer geluid gaat maken naarmate deze ouder en dus meer versleten raakt?

ik denk dat dat meer met onderhoud, olie, belasting en belangrijk....afkoeling na hard werken te maken heeft. De KM stand is daarbij van minder belang.

Mijn vroegere classic V70 2.5D met 370dkm op de klok hoorde je de turbo absoluut niet, bij mijn huidige V70 D5, hoor je alleen met moeite de turbo als je door een tunnel rijdt of als je vlak langs een hoge wand rijdt.

Dus, ik denk dat je eerder kunt stellen dat het hoorbaar zijn van de turbo een beetje weergeeft hoe onderhoud is gedaan en of goede olie is gebruikt...Dan spreek ik even over mijn ervaring met de diesels....

Selected quotes for multi-quoting:   0