Het motorblokje

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 12:53  ·  #1
Heel soms komt er een motorblokje in mijn display te staan.
Een enkele keer verdwijnt hij vanzelf.
Maar normaal moet ik hem zelf resetten.

Ik ben eens aan het kijken geweest om te achterhalen wanneer de melding ontstaat.

De melding is.

Main Catalyst, Bank 1

Ik weet dat hier 100 redenen te verzinnen zijn.

Wat me opvalt is dat de melding altijd, maar dan ook echt ALTIJD ontstaat op het moment dat ik relaxt rijdend 45 tot max 70 km per uur kachel.

Vandaag even onderdeel gehaald, aangezien ik alle tijd had navigatie ingesteld op lokale wegen dus geen snelweg en dus 2 keer deze melding kunnen resetten.

Geef ik meer gas? Oftewel harder rijden en meer accelererend rijden komt de melding nooit.
In vida staat dat de melding ontstond bij 51 km/uur en laag toerental.

Iemand vergelijkbare ervaringen? En of oplossingen?

De auto rijd gewoon door zonder problemen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5095
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 13:03  ·  #2
Klink als 1 van lambda sensoren die de geest heeft gegeven.
Dan wordt de inspuiting aangepast en kloppen de waardes na de kat niet.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 15:34  ·  #3
Quote door Plein69

Klink als 1 van lambda sensoren die de geest heeft gegeven.
Dan wordt de inspuiting aangepast en kloppen de waardes na de kat niet.


Maar waarom enkel als ik laag in toeren rijd?
Vandaag ok nog ff een rit van 150 KM gedaan op 130/140 per uur zonder dat de melding komt.

Maar morgen ga ik weer relaxen en dan komt de melding weer.
Vandaar dat ik dit probeer te doorgronden.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5095
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 15:44  ·  #4
Hoeveel Kilometers staan er bij jou V70 op de teller?

Een lambdasensor heeft volgens opgave van Bosch of Denso een geschatte levensduur van 170.000 km heb ik gelezen.
Bij mij was de voorste destijds bijna overleden en kreeg ook het motorblokje.

Na testen bleek het de lambda te sensor te zijn terwijl de melding ook cat aangaf
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 15:51  ·  #5
live uitlezen waarden lambdas via vida?

Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5095
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 15:59  ·  #6
Grunn, hoe bedoel je het vraagteken aan het eind?

Dat het live uitlezen van de lamda's niet kan? / Dat hij dat moet doen?
Of ....
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 16:05  ·  #7
dat ie het misschien moet doen. mn plaatje toont volgens mij aan dat t kan :yes: :D
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 16:24  ·  #8
Quote door Plein69

Hoeveel Kilometers staan er bij jou V70 op de teller?

Een lambdasensor heeft volgens opgave van Bosch of Denso een geschatte levensduur van 170.000 km heb ik gelezen.
Bij mij was de voorste destijds bijna overleden en kreeg ook het motorblokje.

Na testen bleek het de lambda te sensor te zijn terwijl de melding ook cat aangaf


275 Duizend km.

Ik zit ook wel aan die sensor te denken,
Alleen vraag ik me af waarom het met lage toerentallen ontstaat.

Als de sensor defect is lijkt me dat hij met hogere toerentallen ook niet fijn werkt.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 16:48  ·  #9
Er zijn een aantal types lambdasensoren op de markt. Ik verwacht dat Volvo degene heeft met 4 draden.
Bij deze types zijn 2 draden voor de sensor en 2 draden voor een verwarmingselement. De sensor moet een bepaalde minimale temperatuur hebben om goed te kunnen werken.
Het is goed mogelijk dat het verwarmingselementje de geest gegeven heeft en de sensor niet warm genoeg wordt bij zeer rustig rijden?

Zie ook: http://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 16:57  ·  #10
daar zat ik ook net aan te denken, maar eigenlijk zou ie het dan ook koud niet goed moeten doen. tenminste laatst nog een lambda sensor van een ford vervangen omdat verwarming niet goed functioneerde en die gaf het meteen aan. maar ja het is een volvo en geen ford verder klinkt het wel logisch. kortom gewoon meten volgens mij. ook spanning verwarming is te meten volgens mij <_< en nee ik heb er geen liggen. jammer Herman anders hadden we morgenavond even getest..
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 14.10.2015 - 20:01  ·  #11
Ik ga sowieso morgen even meten met vida en de toeren test doen
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 17.12.2015 - 14:39  ·  #12
Hallo mannen,

wat is hier uitgekomen?

Mijn schoonpa heeft met zijn V70n met de 140pk versie ook zo nu en dan het motorblokje in het scherm, gepaard gaand met een 'hortend en stotend' rijgedrag. Na het doorspitten van de handleiding is hij tot de conclusie gekomen dat er een storing in het uitlaatsysteem is. Ook geeft hij aan dat wanneer hij wat hoger in de toeren rijdt, het lampje weer uit gaat en hij verder geen problemen ondervindt.

Lijkt me geen gekke gedachte dat dit ontstaat door 1 van beide lambda's, als ik bovenstaande posts zo lees.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 17.12.2015 - 15:02  ·  #13
Lees m even uit. Kan van alles zijn. Tot aan kapotte bougies toe. Anders rij je zaterdag maar ff langs. Ben toch mn remmen aan t doen bij goed weer.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 17.12.2015 - 15:18  ·  #14
Ik zal even kijken. Mn schoonouders wonen in Amersfoort en daar ben ik niet alle dag... :P
Ik had 'm al geadviseerd de ANWB te bellen. Dan heeft 'ie iig een diagnose. En met Wegenwacht woonplaatsservice is dat ook geen probleem... :P

Welke lambda geeft de Torque-app icm een ELM-327 weer?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Het motorblokje

 · 
Posted: 17.12.2015 - 15:40  ·  #15
Denk dat horten en stoten wat anders betekend.

In mijn geval rijd hij met brandend lampje nog als een speer.
En nu al weer vanaf oktober zonder een probleem zonder deze melding.

Horten en stoten?
Ik zou goed uitlezen.

Edit.
Er stond een typo in
 
Selected quotes for multi-quoting:   0