Quote door Maarten-Jan
Het is vaak niet zo dat een bak ineens kapot gaat. Hij wordt langzaam slechter. Olie wissel kan dat proces vertragen. Ik had een bak die het slecht deed. Na flushen was het iets beter maar Gary zei dat hij het niet lang meer zou doen. Gewoon oprijden. Dat heb ik gedaan en duurde 65d km. Daarna kon ik nog steeds rijden in de auto! Maak je dus vooral geen al te grote zorgen! Dealers doen aan bangmakerij omdat ze er geen zin in hebben.
Hier ben ik het helemaal mee eens en strookt ook met mijn ervaring. Mijn 940 Estate van 1996 heeft 520K op de klok met originele motor (het heerlijke D24TIC nagelblok
en dito automaat: de ZF 4HP22). De automaat is een fiks aantal keren geflushed en zou eigenlijk gereviseerd moeten worden, maar die kosten ga ik er zeker niet in steken. Misschien zodra de auto oldtimer is geworden en ik tijd heb om de bak zelf te demonteren (ben tegen die tijd ook met pensioen
). De V70 XC uit 2001 heeft wat minder kilometers (bijna 400K) en de automaat doet z'n werk nog, maar ook die bokt zo af en toe...
En wat betreft het sleutelen: wees er niet al te bang voor zou ik zeggen. Er staan een heleboel goede how-to-video's op internet en ook hier op het forum staat heel veel praktische informatie (naast de diverse 'hulplijnen'). Tijdens sommige forum evenementen kun je onder begeleiding zelf sleutelen. Gewoon klein beginnen en naarmate je meer ervaring en vertrouwen hebt kun je (en ga je) steeds meer zelf doen.