Zoals de titel al aangeeft heeft mijn V70 een probleem.
Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door mijn vriendin met de mededeling dat ze een rookgordijn aan het leggen was op de A6.
Komt wel vaker voor tijdens accelleren maar nu deed hij het toch wel heel erg vaak vond ze. Daarbij, het viel nu ook overdag zelfs op.
Op de vraag of ze vermogen miste was het antwoord "nee''.
Later belde ze terug om te laten weten dat ze merkte dat ondanks ze het gaspedaal zelf stilhield de auto inhield en dan weer op trok.
Gisteren de auto uitgelezen maar kon geen vreemde storingen of dergelijke vinden.
Toen maar even een stukje rijden. Na rustig de straat uit gereden te zijn omdat er veel kindertjes spelen kon ik iets meer snelheid maken. Meteen viel me een geluid op alsof er aan het toerental gerelateerd een ventilator draaide. Dus bij hogere toeren meer geluid.
Toen ik een brede weg op ging en uiteindelijk wat meer kon gaan accelleren wist ik al het probleem was. Het geluid was het blazen van lucht en de auto accellereerde niet zo als het was. En, de straat achter mij was zwart, git zwart van de rook.
Samen met mijn zoon onder de auto gevoeld en geluisterd waar er lucht vandaan kwam. Dat leek helaas verdacht veel op een intercooler die het begeven had want het zat rechts voorin direct achter de bumper.
Vandaag, na het bestuderen van de werkwijze in Vida, aan de slag.
De auto op bokken en sleutelen maar.
In Vida staat te lezen dat om de laadlucht koeler te vervangen de radiator losgekoppeld moet worden. Omdat ik daar geen zin had heb ik de boel via de voorkant benaderd. Dus bumper er af en het frame boven de koplampen los gehaald.
De interkoeler zit netjes ingesloten tussen de radiator en de condensor van de airco.
Aan de onderkant van de intercooler viel te zien dat deze omgekruld was. Net als of hij onderin doorgescheurd was en door de druk opengebogen was. Meer was op dat moment niet zien dus moest ie er maar uit.
Omdat ding er tussen uit te peuteren moet de ventilator unit weg. Dus eerst maar 's een turboslang los gehaald.
Bleek daar een scheur in de zitten van zo'n 5 cm.
Maar ja, wat is die rare uitgebogen vorm van de intercooler dan? En is die intercooler dan nog heel?
Omdat te bepalen heb ik de slang goed ontvet en voorzien van een pleister van Ductape.
Bleek dus inderdaad dat alleen de slang kapot is.
Wat een geluk dat ik niet de radiator eruit gesleuteld heb.
Nu maar even opzoek naar een goede turbo slang voor een D5 uit 2002, nieuw of gebruikt.
Misschien dat die slang al veel langer een klein scheurtje had. Ik merkte al vanaf het begin dat ik de auto heb dat bij optrekken je altijd nog een klein duwtje voelt als je wilt overschakelen.
Net alsof omdat je het gas loslaat de verhouding brandstof/lucht heel eventjes optimaal is waardoor het vermogen omhoog schiet.
Als die slang altijd al gelekt heeft dan heeft hij te veel brandstof gehad ten op zichte van de hoeveelheid lucht en dat verklaart meteen de zwarte walm bij het accelleren op de snelweg.
Zal mij benieuwen............
Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door mijn vriendin met de mededeling dat ze een rookgordijn aan het leggen was op de A6.
Komt wel vaker voor tijdens accelleren maar nu deed hij het toch wel heel erg vaak vond ze. Daarbij, het viel nu ook overdag zelfs op.
Op de vraag of ze vermogen miste was het antwoord "nee''.
Later belde ze terug om te laten weten dat ze merkte dat ondanks ze het gaspedaal zelf stilhield de auto inhield en dan weer op trok.
Gisteren de auto uitgelezen maar kon geen vreemde storingen of dergelijke vinden.
Toen maar even een stukje rijden. Na rustig de straat uit gereden te zijn omdat er veel kindertjes spelen kon ik iets meer snelheid maken. Meteen viel me een geluid op alsof er aan het toerental gerelateerd een ventilator draaide. Dus bij hogere toeren meer geluid.
Toen ik een brede weg op ging en uiteindelijk wat meer kon gaan accelleren wist ik al het probleem was. Het geluid was het blazen van lucht en de auto accellereerde niet zo als het was. En, de straat achter mij was zwart, git zwart van de rook.
Samen met mijn zoon onder de auto gevoeld en geluisterd waar er lucht vandaan kwam. Dat leek helaas verdacht veel op een intercooler die het begeven had want het zat rechts voorin direct achter de bumper.
Vandaag, na het bestuderen van de werkwijze in Vida, aan de slag.
De auto op bokken en sleutelen maar.
In Vida staat te lezen dat om de laadlucht koeler te vervangen de radiator losgekoppeld moet worden. Omdat ik daar geen zin had heb ik de boel via de voorkant benaderd. Dus bumper er af en het frame boven de koplampen los gehaald.
De interkoeler zit netjes ingesloten tussen de radiator en de condensor van de airco.
Aan de onderkant van de intercooler viel te zien dat deze omgekruld was. Net als of hij onderin doorgescheurd was en door de druk opengebogen was. Meer was op dat moment niet zien dus moest ie er maar uit.
Omdat ding er tussen uit te peuteren moet de ventilator unit weg. Dus eerst maar 's een turboslang los gehaald.
Bleek daar een scheur in de zitten van zo'n 5 cm.
Maar ja, wat is die rare uitgebogen vorm van de intercooler dan? En is die intercooler dan nog heel?
Omdat te bepalen heb ik de slang goed ontvet en voorzien van een pleister van Ductape.
Bleek dus inderdaad dat alleen de slang kapot is.
Wat een geluk dat ik niet de radiator eruit gesleuteld heb.
Nu maar even opzoek naar een goede turbo slang voor een D5 uit 2002, nieuw of gebruikt.
Misschien dat die slang al veel langer een klein scheurtje had. Ik merkte al vanaf het begin dat ik de auto heb dat bij optrekken je altijd nog een klein duwtje voelt als je wilt overschakelen.
Net alsof omdat je het gas loslaat de verhouding brandstof/lucht heel eventjes optimaal is waardoor het vermogen omhoog schiet.
Als die slang altijd al gelekt heeft dan heeft hij te veel brandstof gehad ten op zichte van de hoeveelheid lucht en dat verklaart meteen de zwarte walm bij het accelleren op de snelweg.
Zal mij benieuwen............