Quote door Bolbo
Ik ken die grafiekjes, maken veel inzichtelijk maar wat ik niet begrijp is waarom Volvo A5/B5 voorschrijft terwijl die schijnbaar niet 'aftertreatment compatible' is, oftewel niet gemaakt voor motoren met roetfilter (in geval van mijn diesel). Daarom gooide ik in mijn vorige (wat oudere) V70 2.4D olie met C3-specificatie, wat schijnbaar dan weer gelijk is aan A5/B5 maar dan wel met verminderde 'SAPS' en daardoor beter zou zijn voor het dpf. Met de huidige ben ik maar weer braaf teruggegaan naar Volvo voorschrift, maar het blijft me een raadsel.
A5/B5 is een mid saps olie en zeker geschikt voor onze D5 motoren cq roetfilters. De filters slippen niet zomaar dicht, zelfs niet met de originele olie erin. Je ziet ook binna nooit een roetfilter van een 5 cilinder diesel die vol zit.
Ik rijd zelf ook al een hele poos met C3 Motul olie, geen problemen tot nu toe. Hoe dan ook zal het roetfilter schoner blijven, maar het belangrijkste vind ik dat de motor beter beschermd is en langer mee zal gaan.