Hier is de uitleg waarom ester based olie zo veel beter is.

olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Hier is de uitleg waarom ester based olie zo veel beter is.

· 
Posted: 04.12.2015 - 14:34  ·  #16
Quote door R-W

@Olaf, vertel, beter dan loze kreten... <_<

Doet niks goeds voor je .

Ik baseer dit op de kennis van een revisie bedrijf , ken deze gasten al meer dan 20 jaar en zijn goed in wat ze doen(hielp er in het verleden wel mee en deed wel is rand zaken voor ze als er problemen waren , met de doe het zelfers , was dan vaak te wijten aan ontstekings problemen , carberateur of injectie , hun bouwen niks in of uit , en werden er wel is van beticht dat blok niet goed gereviceerd was ,maar met de ontsteking niet goed wil het ook niet natuurlijk , dat loste ik wel is op voor ze )
xado slick50 ga maar door , het enige wat zij ervan zien is dat er dingen mis gaan door verstoppingen en rare onverklaarbare slijtage , en dan geregeld te vernemen dat er weer potjes met toevoegingen in geknikkerd zijn door de autofanaat , wat reclame allemaal met je doet .

Het enige wat zij zeggen wissel je olie geregeld en met de juiste kwaliteit , en rij je motor netjes warm voor je hem zwaar belast .
Verder als je weet hoe het werkt binnen in het motorblok dan is er uiteindelijk maar 1 manier om hem weer fris te krijgen en dat speling op bepaalde delen weer herstellen en dat komt gewoon niet uit een blik of potje .
Ook voorkomen van slijtage met een potje is een illusie !
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 14:47  ·  #17
Quote door V70R^2

Ik gebruik al dik tegen de 10 jaar enkel motul 300V, behalve een ester based olie, wat uiteraard superieur is in duurzaamheid en kwalitiet ten opzichte van de "normale" oliƫn, is er nog een veel belangrijker aspect.

Diverse additieven welke voor bescherming en reiniging zorgen in de motor zijn al dik 10 jaar gelimiteerd tot een maximum contentratie. Ik beperk mij nu even dit voorbeeld:

Zink fosfaten, een beschermend additief wat als een magneet aan metaal hecht, en zo de oliefilm als een magneet op het metaal houd.

Gevolg, dikkere bescherm/smeer laag welke er nog steeds zit als een week later koud gestart wordt.

Het probleem wil dat de door moderne carterventilatiesystemen afgezogen oliedamp ook in de verbrandingscyclus komt en zo de werking van de katalysator ligtjes doet afnemen.

Dus door een verbod/maximum concentratie is onze huidige olie zeer slecht in het beschermen van onze motoren.

Echter, olditmer olie en race olie is vrijgesteld, en motul 300V bevat al snel 5 tot wel 20 keer meer beschermende additieven (en dat merk je !)

Jaren geleden heb ik diverse malen oliesamples opgestuurd naar een laboratorium om zo te meten welke concentratie aan slijtage metalen aanwezig was, dit was nagenoeg 0, en dat na 10.000km! Daar waar een zogenaamde premium olie (castrol edge 100% syntetisch) wel aanzienlijke slijtage liet meten.

Interessant verhaal! Welke dichtheid gebruik je en waar bestel je?
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 14:54  ·  #18
Quote door olaf

Quote door R-W

Ik baseer dit op de kennis van een revisie bedrijf , ken deze gasten al meer dan 20 jaar en zijn goed in wat ze doen(hielp er in het verleden wel mee en deed wel is rand zaken voor ze als er problemen waren , met de doe het zelfers , was dan vaak te wijten aan ontstekings problemen , carberateur of injectie , hun bouwen niks in of uit , en werden er wel is van beticht dat blok niet goed gereviceerd was ,maar met de ontsteking niet goed wil het ook niet natuurlijk , dat loste ik wel is op voor ze )
xado slick50 ga maar door , het enige wat zij ervan zien is dat er dingen mis gaan door verstoppingen en rare onverklaarbare slijtage , en dan geregeld te vernemen dat er weer potjes met toevoegingen in geknikkerd zijn door de autofanaat , wat reclame allemaal met je doet .

Het enige wat zij zeggen wissel je olie geregeld en met de juiste kwaliteit , en rij je motor netjes warm voor je hem zwaar belast .
Verder als je weet hoe het werkt binnen in het motorblok dan is er uiteindelijk maar 1 manier om hem weer fris te krijgen en dat speling op bepaalde delen weer herstellen en dat komt gewoon niet uit een blik of potje .

Voor zover ik er iets van kan maken, heb je het nu over reparatietoevoegingen (gels?), ik heb het over olie.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 16:26  ·  #19
Quote door latten

Interessant verhaal! Welke dichtheid gebruik je en waar bestel je?

Afhankelijk van de auto, de 1997 classic R gaat gewoon 10w-40 motul 300V in. De 2001 t5 en de 3.0 T6 gaat 5w-40 motul 300V in (advies is 5w-30, maar dit is in mijn opinie enkel om af fabriek bepaalde milieuwaardes te krijgen, er hoort gewoon 5w-40 in).

Overigens zijn ze ook te mixen zonder problemen, dus in de winter wil ik nog weleens 50/50 doen voor de classic met 5w en 10w.

bestellen in nederland komt op 20-23 euro de liter uit, even zoeken op de duitse Ebay en je betaald de helft, daar bestel ik dan 1x per jaar een voorraad.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 16:35  ·  #20
Quote door R-W

Quote door olaf

Quote door R-W

Voor zover ik er iets van kan maken, heb je het nu over reparatietoevoegingen (gels?), ik heb het over olie.

Lees die site van xado maar is goed door , daar zit ook een goedje doorheen in de olie .
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 17:02  ·  #21
Leuke test, maar een beetje appels en peren vergelijken, duidelijk ook dat ze bepaalde merken op voorhand al negatief uit wilde laten komen.

Vergelijken diverse viscositeiten en hele andere toepassingen met elkaar, van race olie tot moderne olie welke zo min mogelijk uitstoot veroorzaakt. Uiteraard in deze test op enkel slijtage erg nadelig voor die tweede..
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 17:08  ·  #22
Het grieplige van dat soort tests is dat als er een ander (nieuwer) smaakje olie gebruikt wordt en/of de test door iemand anders gedaan wordt, de resultaten weer compleet anders zijn.

Uit de Royal Purple advisor voor een S60 t5:

Recommendation:
Warranty Compliant Recommendation API HIGH PERFORMANCE SYNTHETIC MOTOR OIL 5W-30

Performance Upgrade Recommendation HPS HIGH PERFORMANCE STREET MOTOR OIL 5W-30

High Mileage Motor Oil HMX HIGH MILEAGE MOTOR OIL 10W-30

Capacity: 6.13(qt.)
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 17:29  ·  #23
Quote door V70R^2

Leuke test, maar een beetje appels en peren vergelijken, duidelijk ook dat ze bepaalde merken op voorhand al negatief uit wilde laten komen.

Vergelijken diverse viscositeiten en hele andere toepassingen met elkaar, van race olie tot moderne olie welke zo min mogelijk uitstoot veroorzaakt. Uiteraard in deze test op enkel slijtage erg nadelig voor die tweede..

Helemaal mee eens , en wat doet de olie na 10000km , dat is een stuk belangrijker , verse is het probleem niet .
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 18:24  ·  #24
Quote door R-W

Quote door Bigdog

Ik kreeg deze link van een forumlid.
Zet je wel aan het denken, als het op onderhoud aan komt.

Wat zet je aan het denken dan? Dat regelmatig olie wisselen niet zo'n gek plan is, lijkt me geen eye-opener en beter regelmatig wisselen met normale olie dan turbo-super-duper-olie er in laten gooien en vervolgens er nooit meer naar omkijken.

Ik heb deze voor de volgende wissel op het oog: http://www.toralin.nl/xado-syn…40-sn.html

Ik had iets duidelijker moeten zijn.
Dat olie verhaal is het punt niet, die vervuiling en dat je het met regelmatig olie te verversen voor kunt blijven.
Ik moest denken aan de ex-auto van mijn vrouw (208).
Daar was de olie ook met grote regelmaat ververst (+/- 10.000km) en toch was deze vervuiling aanwezig en dat beneden de 30.000km op de klok.
Dermate, dat er 2 airintakes achter elkaar nodig waren om het weer de rit te krijgen.
Bedenk er dan ook nog eens bij, dat het 2e gebruikte potje puur voor de extreme gevallen was.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 21:10  ·  #25
Welke olie ging er dan in? ( vanaf het begin )
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 22:38  ·  #26
Inderdaad originele olie.
Daarna is er Ardeca ingegaan, liep hij overigens ook direct een stuk rustiger op.
Hoe dit afgelopen is tot de daaropvolgende beurt kan ik niet vertellen, was er helemaal klaar mee.
Ik heb wel de indruk gekregen dat dit typerend is voor de moderne motoren, want je hoort dit steeds vaker.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 12:11  ·  #27
Quote door VolvoS60Racer

Zal wel de olie zijn die de Peugeot dealer gebruikt. Nieuwe auto, dus olie welke door dealer / fabrikant wordt geadviseerd....

Ben er wel van overtuigd dat de ene olie beter reinigt dan de andere olie. En dat je hiermee ook problemen kunt voorkomen.

Dealer olie, begin er niet over bij mij >_<
"volvo recommends castrol", dit gaat er ook in via de dealer, maar vraag me niet wat voor een belachelijk slechte kwaliteit.. (inkoop 75 euro centjes de liter... verkoop factor 20...)

Alles voor het geld, helaas worden dus zelfs een nieuwe wagen niet meteen met goede olie (al dan niet 100% synteet) afgevult..
eV70T
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 18:39  ·  #28
Quote door Bigdog

Inderdaad originele olie.
Daarna is er Ardeca ingegaan, liep hij overigens ook direct een stuk rustiger op.
Hoe dit afgelopen is tot de daaropvolgende beurt kan ik niet vertellen, was er helemaal klaar mee.
Ik heb wel de indruk gekregen dat dit typerend is voor de moderne motoren, want je hoort dit steeds vaker.

Ik vat 'm niet helemaal, is je motor in de soep gelopen?
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 19:42  ·  #29
Nadat ik deze you tube filmpje heb gezien begreep ik die test meer http://www.youtube.com/watch?v=8dEFGJqpCMY

Ik gebruik Mobil 1 0W40 ,in de test kwam die olie niet zo goed uit de bus.
Omdat Porsche deze olie ook van fabrieks uit gebruikt,ben ik even gaan kijken op de porsch forum
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=43305

en daar kwam ik dit verhaal tegen, olie gebaseerd op esters en dan met name het merk
Motul de 300V olie.

Ik gebruik Mobil1 0w40 al ruim 65.000 km in een simpele 10-klepper,maar sinds ik die test heb gelezen zit het mij wel dwars dat die olie niet zo goed uit de bus kwam.
Zodoende heb ik maar besloten om Motul olie (300V serie 10w40) te kopen via e-bay,

en binnenkort even olie verversen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 19:42  ·  #30
Ik heb nog nooit een Volvo dealer bezocht die Castrol schonk.
Men heeft dus heel vaak andere merken motorolie die men in de motor giet, wat het is weten de monteurs zelf niet, alles komt gewoon in bulk aangevoerd.

En dan zijn er nog mensen die echt denken dat Volvo echt uit hun hart Castrol op de vuldop hebben gezet.
Het zit anders, Castrol betaald daar flink voor, enkele tientallen miljoenen, het is zelfs de vraag of de eerste vulling zelfs plaats vind met dat merk.
Maar de liefde is snel over als de marketing deal is afgelopen en een ander merk de broek even goed laat zakken.

Moraal van het verhaal, het maakt niet uit wat voor merk olie je er in giet, als het maar zeer goede kwaliteit is.

Ik heb jaren Motul verkocht, en ja, dat is een van de betere merken, echt volsynthetisch en de 300V serie is echt ester based, net als Ardeca Pure Sports.
De andere "grote merken " hebben zich laten verleiden door de winstmarges en die stoppen je lekker een HC ( hydrocrack ) in de handen die ze dan als volsyntheet mogen verkopen in NL.
( niet de 0W30, dat lukt technisch niet, maar de 5W is altijd een HC, bij de grote 2 )

Nu staat er in dat artikel fijn omschreven wat nu de verschillen zijn...

Nu weten we het allemaal echt wat de voor en nadelen zijn.

Selected quotes for multi-quoting:   0