Hier is de uitleg waarom ester based olie zo veel beter is.

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Hier is de uitleg waarom ester based olie zo veel beter is.

· 
Posted: 05.12.2015 - 21:03  ·  #31
Quote door eV70T

Quote door Bigdog

Inderdaad originele olie.
Daarna is er Ardeca ingegaan, liep hij overigens ook direct een stuk rustiger op.
Hoe dit afgelopen is tot de daaropvolgende beurt kan ik niet vertellen, was er helemaal klaar mee.
Ik heb wel de indruk gekregen dat dit typerend is voor de moderne motoren, want je hoort dit steeds vaker.

Ik vat 'm niet helemaal, is je motor in de soep gelopen?

Was de ex auto van mijn vrouw.
Compleet dichgeroet en inwendige vervuiling.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 07.12.2015 - 19:15  ·  #32
is er iemand die na aantoonbaar 10K zijn Ester based olie uit zijn lpg of benzine lange baan auto aan mij van de hand wil doen? mijn Classic staat binnenkort op 10K met Techno van de Action en ik zou wel een switch willen doen naar zogenaamd betere olie die dan even oud is.. ik ga er niet weer 10K mee rijden, misschien een paar K om te vergelijken..
Mijn Classic draait nu prima op 5W40 net als een aantal 850's (ook getunede (T5)R's op het 850 forums, maar om een echte vergelijking te maken zou ik dit wel eens willen proberen.
nog mooier zou het zijn om bijvoorbeeld op de sleuteldag van olie te ruilen met een vergelijkbare auto, maar of iemand hier dàt aandurft?
Volvo_V70
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 07.12.2015 - 20:30  ·  #33
Wat Ivo zegt is wel een leuke test en ik ben wel benieuwd naar het resultaat.
Van de andere kant, als je de olie uit het carter aftapt komt volgens mij mogelijk ook een deel van de troep mee die zich eventueel op de bodem van het carter heeft verzameld. Als je dat dan weer bij iemand anders boven in het blok kiepert.... ik weet het niet. Misschien zie ik het ook wel verkeerd :sleep:
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.12.2015 - 21:00  ·  #34
Mijne is met ca 3000 km ( ca 1-1,5 maand) weer toe aan verse olie. Ik heb dan weer ca 10K gereden met de Ardeca Pure sports. Normaal gesproken voeg ik een engine flush toe voor de wissel, deze zou ik dan voor deze keer achterwege kunnen laten. PM me maar, mocht je interesse hebben.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 16:57  ·  #35
@ 626Ronin

Twee weken geleden ververst, 1000km per week dus over 8 weken kan je hier de 5W-40 motul 300V erin stoppen die er dan weer uitkomt.

Helaas gister net weg gebracht wat eruit kwam..
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 17:13  ·  #36
Nou Ivo, je kunt kiezen.... :)
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 20:39  ·  #37
dank jullie!
maar dan kies ik voor de minst vervuilde: de olie die met lpg heeft gedraaid :shame:
plus dat PvL beter samenvalt met mijn interval. als ik over 8 weken 12-13k heb gereden met die Techno gaat de vergelijking niet meer helemaal op, of ik moet die bewaren, 3K met die Motul gaan rijden en de Techno weer terugkieperen.. :hi:
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 22:56  ·  #38
Prima, mocht je anderssinds nog interesse hebben hoor ik het wel :)

Overigens draait hier ook een van de wagens met lpg, de classic R en V70N t5 op lpg maken dezelfde km's en krijgen hetzelfde onderhoud met dezelfde olie :)
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 14:03  ·  #39
dank je, misschien is er nog iemand anders die de test wil doen?
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 20:52  ·  #40
garantie heb je niet, maar als het zo goed smeert zou je juist minder slijpsel hebben dan in mijn olie, en volgens mij zit dáárvoor nou juist een filter in je motor.. dus dat moet achterblijven in het filter van de auto waar de olie uit komt (daarom vroeg ik ook om olie van 10K oud en niet 15+, als het filter vol zit gaat de olie er echt langs via een bypass: vuile olie smeert nog altijd beter dan géén olie)
een oliefilter is zo dicht , gieten gaat hem niet worden, je pomp perst het er doorgaans doorheen.
Ik ben van plan om de tweedehands olie eerst een tijd in een kannetje te laten bezinken, iets wat echt wel effect heeft (zeker op zwaar slijpsel), zoals ik heb kunnen zien in de tijd dat ik mijn afgewerkte olie in de schuur bewaarde tot ik weer eens naar de chemokar of het gemeentedepot ging om het in te leveren: het transparante peilstreepje op het oliekannetje was bijna net zo helder als bij nieuwe olie, met onderin een centimeter zwart ondoorzichtig.. en voor de volledigheid kan ik er ook nog een paar neodymium magneten doorheen trekken? (ik heb geen magneet in mijn aftapplug, ik ken dat alleen van vrachtwagendifferentieels en -versnellingsbakken en daar hingen ook echt vlijmscherpe splinters aan, terwijl die dingen nog prima draaiden :'(

over slijpsel: ik ververste vroeger olie in de garage van mijn buurman, die mijn afgetapte olie doodleuk op de plank zette voor zijn toyota corolla en volgens mij zelfs voor zijn eigen creatie: de Ruiter AP met Rover 3,5 liter V8 (bredere versie van Lotus super seven met eigen wielophanging)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 21:06  ·  #41
De drager van de additieven, in dit geval de synthetische ester basisolie zal nooit verslijten.
De additieven verslijt je wel, vergeet dat niet. En dat geeft dus voor een flink gedeelte de eigenschappen van de olie.
Aangezien je niet de additieven los kunt vervangen moet je ook de drager weggooien en er eigenlijk gewoon nieuwe olie indoen.......
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 21:47  ·  #42
Ik heb weleens de motul 300V na 10.000km naar een lab gestuurd, slijtage nihiel en nog niet verzadigd met vuil/ additieven nog actief, dan wel in mindere mate.
Maargoed, bij mij gaat het er dan ook uit bij 10.000 om zo gegarandeerd nooit zonder bescherming te zitten of de boel te vervuilen, smeren doet het wel, ook na 50.000km nog...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 09.12.2015 - 23:00  ·  #43
Vind het verhaal over het metaalslijpsel wel wat ver gezocht. De olie wordt gebruikt in de motor, net voor het moment van aftappen zitten de eventuele metaaldeeltjes ook al in de olie die rondgepompt wordt.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2015 - 09:18  ·  #44
Metaalslijpsel is iets voor de inloopolie: als er blokken met 3 ton op de klok worden opengetrokken zien ze de hoongroeven nog in de cilinderwanden staan..
en als het aluminium van de zuigers zou zijn, had je die van mij ook allang horen kantelen of van wand naar wand horen klappen bij de dode punten.
maar als Raymond zegt dat het uiteindelijk gaat om de additieven die toch slijten, en mijn werkgever, ook geen leek op het gebied van olie, zegt dat olie na verloop van tijd toch verdikt met troep die je er niet uitfiltert en die dus de oorzaak is van het zwaarder lopen en hogere brandstofverbruik, denk ik dat ik toch van het expiriment afzie, en mijn classic gewoon elke 10K van "normale" hafsyntheet voorzie, die de voorgeschreven specs niet te ver overschrijdt, want dat zou juist weer negatieve gevolgen kunnen hebben op zo'n oud beestje..
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2015 - 11:38  ·  #45
Maar wetende dat deze olie veel meer bescherming zal bieden, en bereid zijn zelfs met een gebruikte olie te testen, waarom niet opteren voor verse nieuwe olie van die soort?

Selected quotes for multi-quoting:   0