een olie kan wel degelijk te goed zijn: er zijn nu weer vag benzinemotoren verdacht van een te hoge co2.. zou dat misschien komen door het hoge olieverbruik?
daar hebben veel tfsi motoren (liter op 1500 km of erger) nogal last van en dat zou kunnen komen door de te licht lopende olie (0W30?) die ze af fabriek meekregen, waardoor ze niet inlopen, maar op dat moment lekker licht en zuinig draaien.
als die olie dan wat ouder wordt, gaat die meeverbranden..
dit is in het verleden bij vrachtwagenmotoren gebeurd die 0W40 kregen, die bleven olie zuipen af nieuw: even kort een "inferieure" inloopolie erin, zodat de zuigerveren zachtjes inliepen, die olie eraf en weer naar 0W40 hielp.
en ineens super reinigende olie in een oude motor gooien die goed loopt kan ook averechts uitpakken: er komt "troep" los van plaatsen waar het geen kwaad kon, en die verstopt vervolgens oliekanalen waar het wel kwaad kan. (filmpje dat Martin linkte incluis: wie zegt dat die motor niet meteen prima liep met alleen een oliewissel?)
(ja, daar heb je een flush voor nodig, hoor ik sommigen nu al zeggen, maar je kan die troep ook gewoon laten zitten..(als de olie niet terug naar het carter loopt wordt het een ander verhaal ja))
Quote door Gero
elk motor slijt ongeacht welke olie je gebruikt, maar je probeert toch die slijtage tot het minimum te beperken, en dat kost geld, lijk mij.
heb je het ooit meegemaakt? een versleten motor?
ik nog niet en ik heb het achteraf eigenlijk onbewust wel eens geprobeerd om ze stuk te krijgen:
schakelen op de toerenbegrenzer om alle 90 paarden van de 1.5 16v mazda 323 de sporen te geven en m'n collega met zijn 3 liter V6 een "run for his money" te geven :shame: of gewoon omdat de
file eindelijk opgelost is en je verloren tijd met je meisje in wil halen..
of achter diezelfde auto ìets meer dan het toegestane trekgewicht (1100kg -300kg aanhanger per keer schiet niet op, dus gewoon 3/4 kuub oftewel 1200 kg erop) zand hangen.. die auto heb ik tegen de 3 ton verkocht toen ik groter wilde en later nog op marktplaats zien staan met 325K.. werd gesmeerd met Gamma, Halfords of Hema eigen merk..
mijn 626 daarna kreeg Total of Eurol "volsyntheten", maar (gezien de prijs) bij mijn weten geen ester based.
die 2.0 hp op gas heeft tientallen vrachten van rond de 1,5 ton en een caravan door Nederland en als grootste prestatie een grote dichte aanhanger met huisraad door de Oslofjord Tunnelen in Noorwegen getrokken en draaide ook nog prima met 295K..
ik heb met één van deze twee auto's of beide wel eens een duurdere 5W30 geprobeerd, maar het eninge wat dat opleverde was meer olieverbruik.. wel heb ik daar duidelijk gezien wat ik ook al bij vrachtwagens had geleerd: begint ie olie te verbruiken of stijgt het brandstofverbruik, is de olie op aan het raken en moet ie ververst, vaak iets voor de voorgeschreven 15K en als je dan 10K aanhoudt, overleeft de motor de auto..