Hikje bij constante snel van ca. 90 km/u

Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Hikje bij constante snel van ca. 90 km/u

· 
Posted: 28.05.2013 - 00:10  ·  #1
Vanavond de wagen vol met volwassenen en had een ritje te gaan van ca. 15km.
Voornamelijk B weg, op de heenweg merkte ik dat bij een constante snelheid van ca. 90 de auto een hikje gaf, op de heen weg ongeveer 2 keer en op de terugweg ook weer.

Een klein hikje (geen schokje) geen vermogen verlies want daar is het veel te kort voor.
Auto heeft in december grote beurt gehad en benzinefilter is vervangen, zitten long life bougies in die volgens de garage nog in prima staat waren.

Buiten de hikjes om rijdt de auto verder prima, ik vind het zelf behoorlijk irritant.

Iemand enig idee....
...

Subject:

Re: Hikje bij constante snel van ca. 90 km/u

· 
Posted: 28.05.2013 - 00:18  ·  #2
Dit klinkt mij als een probleem van de gasklep of valse lucht Bert.... Kan je behoorlijk druk mee worden... Doet ie het telkens in een zelfde toerengebied?

Groet,

Tristan
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 28.05.2013 - 00:42  ·  #3
Dit kan ook wijzen op defecte bougies of bobines. Wanneer er een lekkage is, begint dit met af en toe een hikje. De hik-frequentie neemt langzaam toe en uiteindelijk doet één cilinder niet meer mee. Even (laten) uitlezen en je weet het. Bij die long life bougies, is daar aangegeven hoe lang dat long life duurt? De 'gewone' originele Volvo bougies gaan immers normaliter ook al 60k mee.
...

Subject:

· 
Posted: 28.05.2013 - 01:02  ·  #4
Hier heb je een punt maar het lijkt mij weg te komen bij een injector... ;)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.05.2013 - 18:52  ·  #5
Toch lijkt mij uitlezen een goede optie.
Zo kun je in iedergeval het e.e.a. Uitsluiten.
sappie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.05.2013 - 19:17  ·  #6
Als je met airco aan reed: Magneetkoppeling airco nog goed?
...

Subject:

· 
Posted: 28.05.2013 - 19:19  ·  #7
Daar heb je gelijk in Hans. ;)
Gerardcp
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 28.05.2013 - 23:20  ·  #8
ik herken deze "klacht" wel. Ook bij mijn volvo komt dat hikje voor, echter vnl als ik op de cruise control rijd.
Uitlezen brengt niets aan het licht. Zou bougies vervangen iets kunnen helpen? Of is dat niet zinvol?
...

Subject:

· 
Posted: 28.05.2013 - 23:23  ·  #9
Quote door Gerardcp

ik herken deze "klacht" wel. Ook bij mijn volvo komt dat hikje voor, echter vnl als ik op de cruise control rijd.
Uitlezen brengt niets aan het licht. Zou bougies vervangen iets kunnen helpen? Of is dat niet zinvol?

Ik denk wel dat je het ergens in ontsteking, mengsel of lucht moet zoeken. Dus het zou wellicht wel uit kunnen maken. ;) Dus het proberen in ieder geval waard. :)
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 00:54  ·  #10
Airco is prima, gasklephuis is verder ook prima, is bij aankoop nog volledig gereinigd (en is gele sticker versie). Had het vorig jaar ook een tijd en is toen ca. 3/4 jaar weg geweest.

Normaal rijdt ik niet zo zwaar belast, had nu minimaal 200kg meer in de auto dan normaal, zou het daar ook mee te maken kunnen hebben ?????

Zal het de komende tijd in de gaten houden ander toch naar de garage, geen idee hoe lang die long life bougies er al in zitten.

Heb wel een paar keer gezien bij uitlezen (word niet als melding aangegeven) dat er iets in staat van (en nu moet ik gokken) nokas moment blabla.......
...

Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 01:01  ·  #11
Volgens mij moet de zware ballast op zich niet uitmaken. Wel zou ik inderdaad eens beginnen met de bougies. Dat is trouwens nooit verkeerd hoor. Kan je ook behoorlijk schelen in verbruik. ;)
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 01:08  ·  #12
Quote door Trissy1979

Volgens mij moet de zware ballast op zich niet uitmaken. Wel zou ik inderdaad eens beginnen met de bougies. Dat is trouwens nooit verkeerd hoor. Kan je ook behoorlijk schelen in verbruik. ;)

Dat zou mooi zijn, nu rij ik veel bebouwde kom maar 1 op 7,5 (ondanks een redelijk rustig rijgedrag) vind ik toch aardig stevig.
...

Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 01:13  ·  #13
Quote door Bert69

Quote door Trissy1979

Dat zou mooi zijn, nu rij ik veel bebouwde kom maar 1 op 7,5 (ondanks een redelijk rustig rijgedrag) vind ik toch aardig stevig.

Dat is inderdaad behoorlijk stevig voor een 2.4T. Ik weet niet wat jouw auto gelopen heeft? Wat ook een punt van aandacht kan zijn is de MAF-sensor (lucht/massa meter) en je carterventilatie. Deze helpen ook goed mee aan een hoger verbruik. Bij vervanging van deze zul je merken dat de auto ook een stuk fijner kan rijden met minder verbruik! :)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 16:55  ·  #14
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat Maurits nog wel eens aardig goed zou kunnen zitten.
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 23:33  ·  #15
In dat geval maar eens beginnen met de bougies vervangen, dit is immers niet de hoofdprijs.

Selected quotes for multi-quoting:   0