Oei, kvs verlies is tricky bij een D4 van dat bouwjaar. I’m being there
Je zou eens moeten proberen om telkens als je de motor stilzet de kvs dop los te draaien. Je bent dan de overdruk in het systeem kwijt waardoor eventueel lekkend kvs minder snel wegloopt.
Maakt het verschil is het koppakking of toch de egr. Ondanks dat Poika dat niet met mij eens zal zijn is mijn ervaring wel dat deze kapot gaan. Er moet dan wel flink wat druk opbouw zijn in het kvs systeem door lekkende compressie in het kvs systeem.
Het is daarmee geen primaire oorzaak, maar gevolg van een lekkende koppakking en hoge druk in het kvs systeem.
Te lang doorrijden kan leiden tot een scheur omdat er luchtbellen net onder de kop ontstaan door de lekkende compressie. Je krijgt dan een hete plek in het blok.
Zonder kvs verlies zou ik zeggen dat map sensoren vervangen te proberen waard is, maar omdat je steevast kvs verliest denk ik dat je daarop in moet zetten.
Geen idee wat je km stand is, maar 200k km is een beruchte km stand voor veel motoren om aan een nieuwe koppakking toe te zijn. Niet leuk, maar overkomenlijk.
Om het verhaal nog lastiger te maken:
Ik sprak vorig jaar een man met een D4 5-cylinder (2.0). Ook nieuwe egr, koppakking vanwege kvs verlies en daarna nog steeds verlies. Die reed inmiddels al 2 jaar met de dop los.