Ik beluister het innerlijk van de motor nog wel eens door met een grote schroevendraaier of zoiets contact met verschillende plekken van het blok te maken met het oor tegen het handvat van de schevendraaier. Dan hoor je opeens alles veel duidelijker en kun je wat aan plaatsbepaling doen. bv bovenkant 2e cilinder etc of onderin. als ik dit hoor denk ik in ieder geval je kleppen behoorlijk te horen. Ken het geluid van een D5 echter niet. Ik heb ene lpg maar mijn kleppen maken veel minder geluid. Met horen van de roffel heb ik nog wat mooiete waar zal straks mn koptelefoon eens opzoeken.
De Injectortest in Vida is niet betrouwbaar. Daar moet je niet op blind varen.
Dit is bevestigd door de chef monteur van de dealer in Assen, die ik aardig hoog heb zitten.
Retourtest is alleen maar betrouwbaar met de zogeheten bakjes eronder.
De toeren per cilinder die je ook kan zien bij de test is wel betrouwbaar.
Deze word gemeten door de nokkenas sensor.
Als ik de geluiden zo hoor, tikken de injectoren behoorlijk. Kleppen hoor ik niet overdreven tikken.
Ik heb net een maand geleden alle injectoren vervangen bij mijn D5.
was niet de bedoeling, maar ik heb er een andere auto door terug gekregen.
Injector tests waren bij mij ook goed. Motor startte direct, maar liep wel grommend, trillend, hobbelig?
Ik zou beginnen met een BG Olie service, dwz, compression restorer in het blok, 50 min laten draaien.
Aftappen, nieuwe top olie, filter, BG moa er in, een goed reinigings additief en eens een goede rit maken.
Een 02 D5 blok is een zeer goede motor, maar vervuiling kan flink roet in het eten gooien. 2 ton is een lachertje voor dat blok, je bent nog in de inloopfase.
vooralsnog denk ik aan vervuiling...
Dat is balen! Het zijn ook geen kleine reparaties, dat voel je wel in je portemonnee. Hopelijk is hierna alles oké en krijg je niet al teveel onkosten meer.
Dat is idd wel vervelend zoiets...
Vind het vooral opmerkelijk dat het nog de eerste versie is van de D5. (Euro3)
Bij een Euro4 is dit de normaalste zaak van de wereld, maar bij deze motor...? Heel vreemd.
Zoals TPR al suggereerde... Hoogstwaarschijnlijk heeft de motor in de voorbije jaren minder kwalitatieve olie op z'n nek gekregen...
Als alles correct verloopt gedurende z'n leven, moet zo'n D5-blok makkelijk de 300.000km halen zonder enige vorm van ingrepen. Weet zelfs al exemplaren met 500.000km op de klok.
Het zal inderdaad 20 nieuwe stoters en 20 nieuwe roltuimelaars worden vrees ik. Nog wat klein materiaal erbij. (pakkingen enzo) en je bent al snel enkele uurtjes zoet.
Die 2.500-3000€ lijkt me toch wel héél stevig van prijs.
Ik heb het nu wel zelf uitgevoerd, maar dan nog moet zoiets toch wel voor 1.500€ haalbaar zijn, lijkt me. Je kan de stoters en tuimelaars ook in de parallel-markt kopen. (Febi, INA,...)
In elk geval... Succes met de operatie! :thumb:
Jemig,
Je kunt er nog mee blijven rijden denk ik, alleen geen tonnen meer.
Dit is typisch een geval van te lang rijden met de oude olie, en combi van niet te beste olie.
Dennis heeft veel van deze gevallen meegemaakt, en zoals Maaidie al schreef is dit een typisch euro 4 kwaalt en tref je zelden aan bij de euro 3
Dat is flink balen dus ....
al 3x gedaan bij zowel de 165 als de 183 PK versie. Beste is om idd alles meteen te vervangen, dus alle stoters en tuimelaars, dan is het ook in 1x goed. Had zelf alle keren alles origineel van Volvo ingeschroefd, maar de bussen blekken alle 3 de keren van Ina te zijn...
Zijn ook beduidend goedkoper, zonder dat blauwe doosje met witte letters VOLVO erop
Klopt, Volvo maakt zelf helemaal niets, geen enkele fabrikant eigenlijk.
Ze noemen zich constructeur...
Alles komt altijd van toeleveranciers... en die leveren zelf ook onder eigen merk aan de after market.
Toch zijn er veel mensen die dat niet snappen, en die eisen dat blauwe of bruine doosje, en betalen graag het dubbele of meer, kennelijk..