D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 
 
 
 
 
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 27.12.2014 - 13:24  ·  #1
Laatste tijd hobbelt/schommelt de motor wat vanaf 1200-2300 toeren. Dacht eerst aan onbalans in een wieltoen aan een aandrijf as, maar vandaag motor in zn vrij laten lopen op deze toeren en zit dus ergens in motor of iets aan de distri/multiriem?

Als je goed luistert is het er ook al met stationair lopen, maar bijna niet. Ik denk aan een defecte injector, een motor of baksteun of bijvoorbeeld lagers in een rol of pomp...

Wie herkent dit en kan me zijn gok geven?

Starten doetie goed, power genoeg, geen lampjes, meldingen etc. Ben benieuwd!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4916
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 27.12.2014 - 13:26  ·  #2
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 27.12.2014 - 13:43  ·  #3
Als je ongeveer 100 rijdt voelt het net alsof je een slagje in een band of wiel hebt zitten. klein beetje schudden.schommelen. Ik voelde het niet in het stuur. Iemand wellicht zelfde ervaren?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 27.12.2014 - 13:47  ·  #4
Jasper,

Kan je een filmpje maken van de loop.
Voel je het alleen in de auto of hoor je het ook?
Voel je het met rustige gas opbouw of met veel gas? (Ivm rubbers)

Kijk eens naar het rubber van de bovenste motorsteun.
Als die bijna door is kan je een kantel moment voelen.
Grote kans dat de baksteun onder het blok dan ook gaar is.

Edit.

Wat voor banden heb je er onder zitten?
ben ook lang bezig geweest met zo iets. Assen, veren en bleek uiteindelijk dat hij bij mij 2 pirelli banden waren die het probleem waren. Hoogte slag die een trilling gaf.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 27.12.2014 - 14:01  ·  #5
Zal morgen eens filmpje proberen te maken. Zit echt in/aan de motor, banden zijn het niet, als je stil staat hoor en voel je hetzelfde :o

Je hoor het ook een beetje, maar weet niet of dat door het schommelen komt, kan het alleen zelf binnen horen...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 27.12.2014 - 14:07  ·  #6
Blijft je toerental wel mooi stabiel of zie je de naald een beetje dansen?
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 28.12.2014 - 12:06  ·  #7
Toerental is stabiel, als ik buiten sta hoor ik eigenlijk weinig raars...
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 28.12.2014 - 12:25  ·  #8
Kapotte krukaspoelie of versleten tweemassavliegwiel.?
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 28.12.2014 - 12:40  ·  #9
Krukaspoelie kan, tweemassavliegwiel, zitje ook in een automaat?
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 03.01.2015 - 13:56  ·  #10
Aangezien ik een werkende vida en dice heb, heb ik de injectortest gedaan, hierbij de uitslag in bijgaan plaatje. Als ik de referentiewaarden bekijk zijn mn injectoren in prima staat :thumb: .Ben ik blij mee!

Ik denk nu aan motorsteunen, krukaspoelie of wellicht een pomp die aanloopt oid. ga van de week even langs de garage, kijken wat die ervan vindt... Aparte is dat stilstaand in N of P je de schommeling/het schudden het meest merkt ergens rond de 1900 rpm. rijdend met dus wat belasting is dit een stukje erger en voelde mn vrouw het vandaag zelfs ^_^

ondertussen iemand nog ideeen die ik nog niet genoemd heb of wellicht zelf een soortgelijke ervaring gehad?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 07.01.2015 - 13:58  ·  #11
Ik zal jullie nog maar eens spammen met een update: Vandaag bij Achthoven geweest, en kon het ook niet goed bepalen op het eerste gezicht:' Het klinkt een beetje alsof een cylinder niet goed mee doet, maar het kan ook motorsteunen, inlaat traject of iets anders zijn'.

Volgende week donderdag gaat de XC70 naar hm voor verder onderzoek. Tot die tijd maar niet te veel kms maken en rustig aan doen...

Wordt vervolgd!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 07.01.2015 - 14:58  ·  #12
Ik heb met mijn V70 ook dat hobbelen gehad. Weet natuurlijk niet of dat dezelfde hobbel is die jij bedoeld, maar dat was bij mij de rechter aandrijfas.

Als daar een onbalans in zit krijg je door de lengte van de as een hobbel gevoel in de auto.
Er zat speling op de homokineet en niet eens zoveel. In ieder geval moeilijk om het met de hand te constateren.

Ik heb een tweedehands as van marans gemonteerd en daarna was het probleem weg.
Echter nu 1,5 jaar verder, komt het getril/hobbelen weer een beetje terug.
Ga dus binnenkort de as weer vervangen voor een nieuwe.
Tweedehands doe ik niet meer.

EDIT:
Sorry, heb er over heen gelezen dat je het ook hebt als je stil staat met de auto.
Kan dus geen as zijn.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 07.01.2015 - 15:04  ·  #13
Ik ha het horen volgende week. Het hobbelen merk je ook met stilstaande auto, dus denk zelf eerlijk gezegd dat het niet de aandrijfas is. Wel weer ellende dat ik ongeveer elke maand een nieuw probleem heb aan de Volvo, t zit me niet mee. Inmiddels sinds mei bijna 2.700,- aan reparaties en onderhoud gepleegd... will it ever stop? :'(

Deed mn Alfa weg omdat er nieuwe kosten aan zaten te komen (koppeling, duo-massa vliegwiel), heb 6K betaald voor deze tank, en nu inmiddels 9... had ik bijna elke maand een andere alfa voor kunnen rijden :sick:

Naja, ik hoop dat het meevalt volgende week en dat er daarna geen gekke dingen langskomen. Zo wel, dan gaat ie de deur uit en dan maar verder op de fiets :ninja:
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 07.01.2015 - 15:14  ·  #14
Onder voorbehoud dat het meevalt.
Als je hem nu de deur uit doet maak je iemand heel blij met weinig onderhoud in het vooruitzicht.

Ooit een keer soort gelijk iets gehad met een auto met een rammel in het blok.
2 garages zeiden foute boel.
Auto verkocht aan iemand die ik ken. (Ja en verteld van het blok)
Hij heeft er nog een ton mee gereden. Daarna total loss en de verzekering betaalde de prijs die hij er voor betaald had. :devil:
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: D5 "hobbelt" van 1200-2300 rpm

 · 
Posted: 07.01.2015 - 15:26  ·  #15
Als eerste zou ik de bovenste motorsteun (steun bovenop de motor die aan de stang over je veerpoten verankerd zit) controleren op doorscheuren, het kan eventueel ook zijn dat deze niet goed afgesteld staat.
Hiervoor moet je bij draaiende motor de centrale bout aan de stang losdraaien en deze in de middenstand vastzetten.

Er is voor deze steun ook een nieuwe (verbeterde) versie uitgebracht, die je eenvoudig kunt uitwisselen. Volgens mij kost deze bij de dealer maar iets van €50,-.

Verder kan het ook zijn dat de torsie-steun van de versnellingsbak versleten is, ik vul hem zelf gewoon op met polymax kit omdat deze net sterk genoeg is om de torsiekrachten van de motor op te vangen, zodat je geen nieuwe steun hoeft te kopen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0