Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 · 
Posted: 14.05.2024 - 10:05  ·  #1
Ik kom er niet uit met de achterveren van de S70. Oude eruit krijgen was geen probleem, toen ik eenmaal doorhad dat je de auto aan beide kanten moet opkrikken en aan beide kanten de schokdempers los moet hebben, dan zakt de draagarm ver genoeg om de spanning van de veer te halen. Schokdemper kun je los krijgen door een krik onder de veerschotel te zetten zodat de spanning eraf gaat. Daarna krik weg en los je de moer onder de onderste veerschotel en pak je de veer er zo uit. Rubber ring overzetten naar de nieuwe veer (opletten dat het eind van de veer netjes past), kunststof kap met nieuwe bumpstop overzetten, nieuwe veer plaatsen en alle onderdelen in omgekeerde volgorde terug monteren en klaar. Zou je denken. Maar nee.

De veer blijft aanlopen tegen de draagarm. Heb de veer al proberen te verschuiven maar het lukt niet echt om 'm helemaal vrij te krijgen, dus je blijft gerammel horen van achter. Het zijn veren van Lesjöfors, zou verwachten dat die goed passen.

Is er een specifieke volgorde die je moet toepassen of iets anders wat ik over het hoofd zie?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 664
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 · 
Posted: 14.05.2024 - 10:41  ·  #2
Kan je de buitendiameters van de oude en de nieuwe veren niet opmeten en met elkaar vergelijken?
Eventueel een U-vormige mal van karton maken maken aan de hand van de oude veer en dan onder de auto passen om de nieuwe veer, als je begrijpt wat ik bedoel.

Zou je in ieder geval uit kunnen sluiten dat een eventueel verschil in diameter de oorzaak zou kunnen zijn.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 · 
Posted: 14.05.2024 - 12:12  ·  #3
Daar zit zo op het oog geen verschil tussen. Maar ik zou het kunnen proberen te meten.

Ik heb even een filmpje bekeken waarbij iemand de veren ook heeft vervangen door Lesjöfors veren. En die paste een iets andere volgorde toe bij het terug inbouwen van de veer.
Eerst de veer erin en de onderste veerschotel bevestiging er los in. Dan de veerschotel opkrikken en schokdemper erop, zodat de veer onder spanning staat. Dan de krik laten zakken en veerschotel vastmaken. Misschien dat het 'm daarin zit.
https://youtu.be/g7QmtZkfRpk
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
emperorbone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 53
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 · 
Posted: 15.05.2024 - 21:02  ·  #4
Ik durf niet meer te zeggen welke volgorde ik destijds, maar o.a. dat filmpje heb ik ook bekeken toen ik me in aan het lezen was voor ik de veren op mijn V70 verving voor zwaardere veren van Lesjofors. Ik weet wel dat ik later nog aan de veren heb gedraaid om ze goed te krijgen zodat ze niet aanliepen bij te diep inveren. Heb je de 1 op 1 vervanging van Lesjofors voor de S70?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 392
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 · 
Posted: 15.05.2024 - 21:23  ·  #5
Wat opvalt is dat de stalen borgschotel van de veer bij de nieuwe veer veel hoger in de veerschotel lijkt te liggen dan bij de oude op de foto. En de laatste 2 windingen van de nieuwe veer lopen niet taps toe zoals bij de oude veer. Te zien is dat de onderste winding bij de oude ruim in de veerschotel zit en de nieuwe helemaal tegen de rand. Diameter andere windingen lijkt ook iets groter zo op de foto. En de nieuwe is iets langer. De veer lijkt dan niet de juiste te zijn.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 · 
Posted: 16.05.2024 - 10:22  ·  #6
De achterveren voor deze S70 hebben volgens Vida het Volvo onderdeelnummer 3546893.
Deze veren heb ik gekocht: Lesjöfors 4295810. Dat zou overeen moeten komen. (zie attachments)
Ik zal in de oud papier kliko nog even gaan zoeken naar de doos, of ik ook het goede nummer heb gekregen, maar ze zien er op de foto naast elkaar wel hetzelfde uit,



Ik ga ze er weer los halen en deze volgorde proberen:
1. Auto opkrikken en bokken plaatsen onder de bevestiging van de deltalink
2. Veerschotel opkrikken en de schokdemper van de onderste bout af halen (lange dop 18)
3. Krik laten zakken en de moer van de onderste veerschotel lossen (dop 15)
4. Veer eruit pakken.
5. Veer er terug in zetten, zodat deze netjes in de veerschotels boven en onder past en niet tegen de draagarm komt.
6. Onderste veerschotel losjes bevestigen, zodat de veer nog vrij kan bewegen (wel de pin van de veerschotel alvast op de goede plek zetten)
7. Veerschotel opkrikken, schokdemper terug bevestigen, aanhalen met 80 Nm.
8. Krik laten zakken, de veer blijft nu onder spanning (doordat de schokdemper deze tegenhoudt) en moer vastdraaien.
9. Met de krik de veer goed laten inveren en kijken of deze nog aanloopt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Hoe achterveren monteren bij een S70/V70 classic?

 · 
Posted: 25.05.2024 - 21:12  ·  #7
Quote door brinkie

Ik ga ze er weer los halen en deze volgorde proberen:
1. Auto opkrikken en bokken plaatsen onder de bevestiging van de deltalink
2. Veerschotel opkrikken en de schokdemper van de onderste bout af halen (lange dop 18)
3. Krik laten zakken en de moer van de onderste veerschotel lossen (dop 15)
4. Veer eruit pakken.
5. Veer er terug in zetten, zodat deze netjes in de veerschotels boven en onder past en niet tegen de draagarm komt.
6. Onderste veerschotel losjes bevestigen, zodat de veer nog vrij kan bewegen (wel de pin van de veerschotel alvast op de goede plek zetten)
7. Veerschotel opkrikken, schokdemper terug bevestigen, aanhalen met 80 Nm.
8. Krik laten zakken, de veer blijft nu onder spanning (doordat de schokdemper deze tegenhoudt) en moer vastdraaien.
9. Met de krik de veer goed laten inveren en kijken of deze nog aanloopt.

Punten 1 t/m 9 uitgevoerd en punt 10 toegevoegd:
10. De bovenste moeren van de schokdempers nog eens aandraaien, want die zaten achteraf gezien helemaal niet zo vast als ik eerst dacht.

Gerammel is weg! Toch maar eens vastzetten met borgmiddel, Loctite of zo.

Intussen met het proberen om de rechter onderste veerschotel goed op zijn plek te zetten, is de pin die voorkomt dat de schotel niet meedraait met het losmaken, afgebroken. Maar de boel zit goed vast en draaide niet mee met het vastzetten, dus ik laat het maar zo.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0