Hoe bedien / regel je standkachel?

Ik geraak er niet uit.

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2750
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 29.10.2015 - 14:29  ·  #46
Brandstofleiding ligt er niet. Moet vanaf tank naar de kachel gemonteerd worden. Volvo levert daar complete inbouwsets voor, maar die zijn niet goedkoop.
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 31.10.2015 - 19:16  ·  #47
Nou metingen zijn gedaan. Vlamsensor is goed, ventilator hoor ik lopen, misschien dat de ventilator er toch nog af ligt, maar daar kom ik maar op 1 manier achter, loshalen dus. Gloeibougie gaf geen waarde af dus waarschijnlijk is die kapot. Eerst maar eens een keer schoonmaken en dan nog eens proberen. Zal proberen foto's te maken van het gehele proces en dan hier plaatsen.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2750
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 31.10.2015 - 20:37  ·  #48
Gloeibougie kun je met ingebouwde kachel loshalen en testen met 12v erop. Moet meteen beginnen met gloeien inwendig, is goed te zien.
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 31.10.2015 - 22:07  ·  #49
Ik wou de unit sowieso eronder vandaan halen om schoon te maken, maar bedankt voor de tip in ieder geval.
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 02.11.2015 - 10:40  ·  #50
Zou je de standkachel eronderuit kunnen halen, koelvloeistof slang 19mm buisje erin en ander slangen eventueel afdoppen, en dan weer kunnen rijden? Gedachte hierachter is, dat ik rustig de tijd heb (meerdere dagen) om te kijken naar het probleem?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 02.11.2015 - 11:26  ·  #51
jazeker kan dat. Koelvloeistofslangen inderdaad niet afdoppen maar doorverbinden. Brandstof wel afdoppen/knijpen. Elektra kan ook gewoon los.

Als je hem niet activeert, kan dit waarschijnlijk zelfs zonder probleemcodes :)
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 02.11.2015 - 13:05  ·  #52
@waal70. Dank voor de snelle reactie. Ga ik dit maar eens proberen. De motivatie om de kachel werkend te krijgen is er wel, meer eigenwijzigheid denk ik :D , het zit erop dus zal het ook gaan werken zegmaar :D
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1913
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 02.11.2015 - 13:36  ·  #53
Zou ik zeker maar is doen , mijn vrouw heeft me zelfs verboden om een auto zonder zo een kachel te kopen .
Is een van de leukste hebbedingetjes vind ik .
En denk ook een toevoeging die vervuiling van de motor tegen gaat door voorverwarmen of sneller opwarmen .
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 07.11.2015 - 13:49  ·  #54
Vanochten de standkachel er onderuit gehaald. Als eerste gloeibougie getest, deze gloeide mooi. Eigenlijk jammer want ik had gehoopt dat deze kapot zou zijn, was het makkelijkst. Daarna het waterpompje, tadaa!!! Deze doet niks meer. Dus deze vervangen en dan weer monteren en testen of het dan goed is.

Mensen die nog meer een niet werkende standkachtel hebben, en waarbij de waterpomp defect is, skandix heeft ze op dit moment in de aanbieding:
http://www.skandix.de/en/spare…g/1012864/
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 07.11.2015 - 14:15  ·  #55
Mooi resultaat, gefeliciteerd! Nu weer genieten van een krabvrije auto in de winterochtenden!

Met werkende waterpomp zul je horen dat die tijdens de VIDA-diagnose zelfs binnen in de auto te horen is, als een soort van zoem.

Als je nog zin hebt, een howto met foto's gaat er op het forum altijd in als koek!
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 07.11.2015 - 14:50  ·  #56
Die how to heb ik van jereon gebruikt. 1 op 1 gevolgd en werkt perfect. topic.php?t=7240&highlight=standkachel&page=2

Het enige andere is, is dat ik het pompje moest testen en de gloeibougie, maar dat is een accu pakken, 2 draadjes eraan en op de + en - zetten van de gloeibougie en het pompje
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 11.11.2015 - 21:51  ·  #57
Nou vanavond waterpompje gemonteerd op de standkachel, bumper eraf, standkachel eronder, alles aangesloten, bumper erweer op. Vida opgestart, alle foutcodes eerst gewist en daarna via de boordcomputer via de richtingaanwijzer de standkachel op direct verwarmen aangezet.

3 a 4 minuten gaat het goed, in VIDA zie je ook de waardes van alles doen, de koelvloeistoftemperatuur ging omhoog, alles werkte totdat er een dof pompend geluid hoorbaar werd vanuit de standkachel, en een klein beetje rook onder de auto vandaan kwam, en toen meer, en nog meer totdat er heeeeeeel veel rook onder de auto vandaan kwam er een steed meer dof pompende geluid hoorbaar werd. De - kabel van de accu af, want uitzetten via de boordcomputer werkte niet, en daarna trok de rook snel weg.

Het is onverbrande diesel, dat was wel te ruiken, alleen nu de vraag. Hoe kan het, het gaat 3 a 4 minuten goed maar daarna dus niet. Iemand een idee?

EDIT: ik vermoed dat de drukbalans, toch niet helemaal goed is. Zo'n ding:
http://www.skandix.de/en/spare…g/1019074/

Iemand dezelfde ervaring??
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2750
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 11.11.2015 - 22:18  ·  #58
Defect brandstofregelventiel.
Kost ong €100 bij dealer.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2750
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Regelaar/regelventiel/vernevelaar

 · 
Posted: 11.11.2015 - 22:20  ·  #59
Ziet er zo uit..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Mrzinniz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwleusen
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 11.11.2015 - 22:35  ·  #60
Thnx 1-wiel. Is het met zekerheid te zeggen, bijvoorbeeld meten via vida? Of spreek je uit ervaring... :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0