Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 
 
 
 
 
atbusje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nunspeet
Leeftijd: 60
Berichten: 29
Geregistreerd: 06 / 2011
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 11:46  ·  #31
Met de sleurhut van 1300 kg achter mijn V70- 170pk gewone automaat viel het me van de zomer op dat het rijden in D niet altijd het gewenste resultaten oplevert. Als de helling niet al te steil is probeert de automaat het toerental zo laag mogelijk te houden en schakelt dus vrij snel weer op.
Je kunt dat weer verhelpen door duidelijk meer gas te geven, maar dan ga je dus soms weer harder wat je niet altijd wilt.....
Ik vond het dan prettiger om bij een vaste snelheid zelf de bak in 3 of 4 te zetten, zodat je met een redelijk konstant toerental rijdt en de bak niet kontinu wisselt van versnelling. Ook is het toerental dan meestal net iets hoger wat voor motor en bak ook prettiger is. Je hebt dan ooko wat meer koppel waardoor het allemaal wat relaxter rijdt. Bak schakelt prima en heeft paar maanden geleden Powerflush gehad bij Gery.
Marc W
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Betuwe
Berichten: 182
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 13:04  ·  #32
Thx voor de reactie's
Ter info het gaat om een V70 2003 2.4 170 pk.

ik ga in de D naar boven en in de 4 of 3 naar beneden.

Gr Marc
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 16:29  ·  #33
Zo doe ik het eigenlijk ook, Marc.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 20:11  ·  #34
naar beneden gaat vanzelf dus waarom niet in de N stand?
Rome
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 51
Berichten: 97
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 20:20  ·  #35
Omdat er dan niet op de motor geremd wordt, de remmen worden dan dus veel zwaarder belast . . .
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 21:33  ·  #36
En dat kan resulteren in hete olie, waardoor je remmen niet meer functioneren !!
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 21:45  ·  #37
oke niet zo'n goed idee dus! :-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 02.10.2012 - 21:59  ·  #38
Precies, alles behalve veilig.
Laat de motor het werk maar doen.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 25.08.2013 - 11:27  ·  #39
In de bergen naar boven in "D" naar beneden in "3" of "4". Gewone 5 traps automaat.

Wat mij wel opvalt is dat de automaat in 3 of 4 alleen afremt op de motor als deze toeren draait. Dus zodra ik bij de afdaling gas los laat gaat toerental naar stationair en is er geen sprake meer van afremmen op de motor. Bij mijn ervaringen met andere auto merken (VW en Audi) bleef ook bij gas loslaten de motor toeren maken (dus boven stationair) en afremmen op de motor. Nu moet ik dus blijven remmen met hete remmen als gevolg. Auto's waarvan ik voor 99% zekerheid zie dat het automaten zijn zie ik niet remmen (geen remlicht te zien).

Iemand met ervaring??
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 25.08.2013 - 12:24  ·  #40
ja klopt.
berg af, automaat op handjob, gas los, het lijkt of de automaat een soort tussenstand heeft.
Soort vrijloop en dan langzaam aan gaat ie afremmen op de motor, maar dat ook weer in twee stappen. Wat een techniek die Volvo's. Nu de boel maar heel zien te houden. :-)

Roland.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 25.08.2013 - 12:39  ·  #41
Dus uiteindelijk gaat ie wel afremmen op de motor? Loopt toerental dan weer op?

Quote door roland kosters

ja klopt.
berg af, automaat op handjob, gas los, het lijkt of de automaat een soort tussenstand heeft.
Soort vrijloop en dan langzaam aan gaat ie afremmen op de motor, maar dat ook weer in twee stappen. Wat een techniek die Volvo's. Nu de boel maar heel zien te houden. :-)

Roland.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoe best te rijden met automaat in de bergen/heuvels

 · 
Posted: 04.09.2013 - 16:27  ·  #42
Als ik mijn GearTronic handmatig terug schakel remt de auto af op de moter, ook bij gaslos.
Hoe hoger het toerental waarbij je terugschakelt, hoe harder de auto afremt op de moter. (maar de automaat zal niet toelaten dat je de moter overtoeren gaat maken als je probeert terug te schakelen. Dan verdomt de automaat gewoon om terug te schakelen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0