Hoe gaan we het gesprek aan met de dealer.....koppeling

Tijdens de vakantie slipte de koppeling (BEHOORLIJK) op de heenreis. Nu niet meer....

Buism01
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

Hoe gaan we het gesprek aan met de dealer.....koppeling

· 
Posted: 09.03.2016 - 11:32  ·  #1
Hallo,

ik ben nieuw op het forum en heb mezelf kort voorgesteld bij het forum kopje. Na een heel lease leven achter me te laten ben ik overgestapt op een eigen auto. Ik zag deze V70 voorbij komen en dacht....dat is nog eens wat anders. Een witte zie je niet zo veel rijden. Ook nog een prettige uitvoering.

De proefrit gemaakt en ding stuurde heel behoorlijk! Voelt eigenlijk aan als nieuw. Niet zo lang getwijfeld en maar gekocht.

Een paar dagen later zijn we met de auto op vakantie gegaan. In Nederland gewoon rustig gereden van Raalte naar Enschede, niets aan het handje. Of,...misschien beter, op dat moment niets gemerkt. Aangekomen op de snelweg in Duitsland werd ineens duidelijk dat de koppeling heel erg slipte. En met heel erg bedoel ik: Bijvoorbeeld in zijn 5 of 6 inhalen, door een klein beetje gas erbij te geven liet m al slippen. In overleg met de verkoper heb ik besloten door te rijden. Ik heb Oostenrijk gehaald door heel rustig te rijden en vooral op de toerenteller te blijven letten. :thumb:

Op de terugreis weer rustig gereden door Duitsland en Oostenrijk. Viel me op dat het er op leek dat hij niet (Of niet merkbaar) slipte. In Duitsland de proef maar niet op de som genomen, maar terug in Nederland maar eens op het gaspedaal gestaan. En inderdaad geen (of niet merkbaar) slippende koppeling. Tja......

Wat nu? In gesprek met de dealer maar besloten dat zijn technische mensen een proefrit gaan maken om vast te stellen wat dit kan zijn. Bij de dealer heb ik geen slecht gevoel hoor. Ik geloof wel dat hij er voor wil zorgen dat het een betrouwbare auto is. Een heel lekker gevoel kan ik hier niet bij krijgen. Vooral omdat het euvel voorbij lijkt te zijn. Ik wil natuurlijk niet over een half jaar wel stilstaan. (Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar bij maximaal koppel trilt de aandrijving bij 90%+ gas.)

Elke tip en advies is welkom!

Gegevens auto:
- 2009 V70 2.0d
- 255000 op de teller
- Onderhoudsboekje ziet er goed uit. Heeft zijn beurten etc gehad
- Uitvoering: Limited Edition / RTI / Leer
- Heeft (volgens mij) vooraan schade gehad, maar is op RDW etc niet terug te vinden.

Gr.Marc

P.S.

Na een zoekactie op het forum, sprongen me deze in het oog: Het is niet helemaal wat k heb meegemaakt. Maar het zou er op kunnen lijken:

Slippende koppeling, maar volgens mij niet gelijk symptomen.
slippende koppeling

Zou er op kunnen lijken. De mijne rijdt nu weer ok. En dat wisselvallige tref ik hier ook aan:
slippende koppeling 2
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Hoe gaan we het gesprek aan met de dealer.....koppeling

· 
Posted: 09.03.2016 - 12:01  ·  #2
Ik kan de onderste twee links niet bekijken, ligt dat aan mij of hebben meer mensen dat?

By the way, een witte volvo kopen is wel eng, zou zomaar een ex politieauto :police: kunnen zijn geweest, is daar iets over bekend?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 09.03.2016 - 12:17  ·  #3
Quote door V70R^2

Ik kan de onderste twee links niet bekijken, ligt dat aan mij of hebben meer mensen dat?

By the way, een witte volvo kopen is wel eng, zou zomaar een ex politieauto :police: kunnen zijn geweest, is daar iets over bekend?

Is m.i. geen ex.politie auto. De KLPD rijdt geen 2.0 diesels in Limited Edition, dus dat is wel o.k.
Maar als ik een advies mag geven, kom a.s. zaterdag naar de meeting in Elst, bij Volvotune, dan zijn alle knappe koppen van Volvo en omstreken aanwezig. Kun je er naar de koppeling laten kijken.
Buism01
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2016 - 12:22  ·  #4
Hehe, grappig...ik had er nooit bij stil gestaan dat het een KLPD auto zou kunnen zijn. Ik vond de kleur goed bij m staan. Maar ik heb inderdaad al meer opmerkingen gehad van dezelfde strekking...

Gr.Marc

Meeting; aj, dat is wel heel kort dag. Zaterdag is de vaste; "ik ben trainer/transporteur/begeleider van het voetbal team van mijn zoontje-dag".
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.03.2016 - 15:36  ·  #5
Wellicht komt de koppelingsellende door je vliegwiel. Ik heb het geslip ook bij tijd en wijle gehad.
Ik heb toen de zaak los laten halen en de koppeling was nog in perfecte staat maar het vliegwiel had veel speling. Door het "kantelen" van het vliegwiel kreeg ik slip. Dat was de oorzaak van de slipt.
Deze slip was er zo nu en dan. Ik denk dat het te maken had met de omstandigheden waarin je rijdt. (op helling, of laag in je toeren en dan flink belasten)
Bij mij was het helemaal vreemd voor mij omdat de auto pas 100.000 km had gereden.
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 09.03.2016 - 15:48  ·  #6
Als bij twijfel het kenteken invoert op Google komt het er vaak snel uit, een tekst als deze auto begon zijn leven bij de KLPD, en ja daar heb je met een witte meer kans op...... :police:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 09.03.2016 - 19:36  ·  #7
Het zou te maken kunnen hebben met de dubbelmassavliegwiel. Die gaan gemiddeld 3 ton mee, maar met behulp van een slechte chauffeur kan dat ook eerder.
Om het te testen: start de motor en laat m in vrij. Hou de deur open en eventueel ook de motorkap omhoog. Trap nu langzaam de koppeling in, als je een ratelend geluid hoort in het middengebied (van de slag van het pedaal) wat weer weg is met de koppeling helemaal ingetrapt of helemaal los, dan is het tijd voor een nieuw vliegwiel.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.03.2016 - 23:39  ·  #8
Daarom ook altijd netjes de koppeling intrappen met starten, anders mol je dat dual mass vliegwiel..
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.03.2016 - 00:11  ·  #9
Quote door V70R^2

Daarom ook altijd netjes de koppeling intrappen met starten, anders mol je dat dual mass vliegwiel..

Serieus waar is dat op gebaseerd ?
Behalve dat het een goede gewoonte is de koppeling in te trappen tijdens starten zodat de auto niet in beweging kan komen , maar kapot .
yes996
Subject:

· 
Posted: 10.03.2016 - 09:26  ·  #10
Quote door Waltersan

Het zou te maken kunnen hebben met de dubbelmassavliegwiel. Die gaan gemiddeld 3 ton mee, maar met behulp van een slechte chauffeur kan dat ook eerder.
Om het te testen: start de motor en laat m in vrij. Hou de deur open en eventueel ook de motorkap omhoog. Trap nu langzaam de koppeling in, als je een ratelend geluid hoort in het middengebied (van de slag van het pedaal) wat weer weg is met de koppeling helemaal ingetrapt of helemaal los, dan is het tijd voor een nieuw vliegwiel.

Het heeft met een slechte chauffeur te maken.....dank je.
Wat betreft je test, je hebt het daar over een vliegwiel wat dan zo'n beetje los in het vliegwielhuis ligt....
Je hoort het lang niet altijd bij dergelijk testje.
yes996
Subject:

· 
Posted: 10.03.2016 - 09:27  ·  #11
Quote door olaf

Quote door V70R^2

Serieus waar is dat op gebaseerd ?
Behalve dat het een goede gewoonte is de koppeling in te trappen tijdens starten zodat de auto niet in beweging kan komen , maar kapot .

+1
Buism01
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2016 - 22:56  ·  #12
Over n week kijkt de dealer er naar. (Ik kan niet eerder). Ik houd jullie op de hoogte. Ik heb in ieder geval wat munitie en kennis.

Thanks

Ik probeer nog naar Elst te gaan, maar ik heb (denk ik) geen tijd genoeg.
Buism01
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.03.2016 - 08:09  ·  #13
Gesprek met de dealer ging prima. Hij haalt de koppeling open om te kijken wat er loos is. Gaat over n paar weken gebeuren.

Gr.Marc
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 29.03.2016 - 12:40  ·  #14
Buism01
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.05.2016 - 16:42  ·  #15
Hallo,

Update:

Auto is bij de handelaar (jbauto.nl) geweest. Koppelingsplaten, drukgroep, lagers, etc en het vliegwiel is vervangen.

Niets dan lof van mijn kant!

Gr.Marc

Selected quotes for multi-quoting:   0