Hoe goed/slecht zijn de automatenbakken ?

Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Hoe goed/slecht zijn de automatenbakken ?

· 
Posted: 23.01.2015 - 05:54  ·  #16
Quote door Bigdog

Problemen worden gemeld, als er niets aan de hand is, dan hoor je dit niet.
Geeft altijd een vertekent beeld, alsof er altijd problemen zijn met automaten.

Zeker waar. Juist degenen met problemen struinen de fora af. De probleemloze rijders doen dit niet, met uitzonderingen van de paar liefhebbers en geïnteresseerden. Toen ik in de markt was voor een andere auto durfde ik ook bijna niets meer te kopen, omdat overal wel dure onderdelen kapot konden gaan. Maar uiteindelijk is het deels afhankelijk van geluk, en deels van onderhoud. Dus als je dat laatste tackelt door een onderhoudshistorie en wat liefde vanuit jezelf, moet je met het eerste nog wat geluk hebben. Maar dat kun je toch niet beïnvloeden.
Parkstad
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.01.2015 - 06:54  ·  #17
gemeld die van mij staat erbij
Parkstad
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.01.2015 - 07:44  ·  #18
ik heb mijn bak na 80.000 km weer goed laten flushen met 160.000 km
Hij schakelt veel mooier, met die verse olie.

verder nooit problemen gehad.

Natuurlijk zijn er probleem bakken bij die problemen hebben dat is bij alle merken zo ook BMW of Audi die hebben ook hun kwaaltjes,
onderhoud is dan wel nodig, mensen wassen iedere week hun auto, maar motor en bak onderhoud laten ze vaak achter wegen of stellen het zo lang mogelijk uit.
DinanT5
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 23.01.2015 - 08:19  ·  #19
Ook ingevuld.
Ik heb een vroege V70N met geartronic. Ik heb begrepen dat dit bij introductie van dit model een automaat met een hoop kinderziektes was.
Bij de eerste problemen die ik ermee kreeg als ie warm was (bonkend schakelen tussen 2 en 3, tussen 'N' en 'D' pendelen als je stond te wachten voor het stoplicht, vertraagd inschakelen van 'D', heel laat opschakelen bij koude motor...) heeft de garage iets met de software gedaan en de bak gespoeld. (zeggen ze, want over dat laatste heb ik nog steeds mijn twijfels ... :bandit: )
2 jaar later ben ik bij Raymond geweest om de bak (nog een keer) te laten spoelen. Het verschil was opmerkelijk.
Het enige probleem wat weer terug kwam (na zo'n 25.000 km), is het vertraagd inschakelen van 'D' bij warme motor.
Maarja... 380.000 km zonder revisie ... :whistle:
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 23.01.2015 - 08:31  ·  #20
Zet even in het eerste topic welk type automaat bakken er zijn in combinatie met welke motor.
Maakt het voor veel mensen makkelijker

Ik heb een V70 2000 benzine 170 pk/ 125KW
Motorcode : B5244S
Versnellingsbak type : AW55-50/51SN

Edit.

Ingevuld.
V-driver
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 23.01.2015 - 10:11  ·  #21
de 6v geartronic is schijnbaar een goede bak.. :)
bemerbenz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 23.01.2015 - 17:21  ·  #22
Begin nu toch een beetje meer vertrouwen te krijgen in de V70 automatenbakken:
Tussenstand:

33 inzendingen
  • 6x een probleem automatenbak
    5x opgelost na vervangen ATF
    1x blijvend probleem
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 23.01.2015 - 18:39  ·  #23
Quote door DinanT5

2 jaar later ben ik bij Raymond geweest om de bak (nog een keer) te laten spoelen. Het verschil was opmerkelijk.
Het enige probleem wat weer terug kwam (na zo'n 25.000 km), is het vertraagd inschakelen van 'D' bij warme motor.
Maarja... 380.000 km zonder revisie ... :whistle:

Vertraagd schakelen wordt veroorzaakt door een onjuiste druk in de bak.
Oorzaak hiervan is het kleppenhuis.
Grote kans dat er toch weer smeer in is gaan zitten en wellicht dat een extra spoeling dit wegneemt.
hoggie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 24.01.2015 - 10:25  ·  #24
Ook ingevuld, maar toch nog even een aanvulling,want dat kan niet in een poll
Op de spoelmeeting juni vorig jaar was duidelijk te zien dat mijn GT van 2005 nog niet gespoeld was.
Wel ooit eens ververst volgens de onderhoudshistorie.
Problemen had ik niet echt, alleen bij koude bak wat ruw overschakelen van 2 naar 3.
Na het spoelen reed de spoeler mee en vond dit een hele goede bak,gezien de km stand ( toen rond de 360.000 geloof ik ) en het weinige onderhoud.
Het overschakelen is wel wat verbeterd bij koude bak,maar is nooit hinderlijk geweest.
Horrorverhalen over de automaatbakken van Volvo had ik al gehoord van de vader van een oud collega die bij een revisiebedrijf heeft gewerkt,dus de aankoop vorig jaar februari was een gokje.
Dus vandaar het preventieve spoelen

groeten,

Marcel
bemerbenz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 24.01.2015 - 19:31  ·  #25
Tussenstand na 41 inzendingen:

8x probleem automatenbak (waarvan 5 nooit preventief zijn gespoeld)
6x werd het probleem opgelost na vervangen ATF

10x wordt aangegeven nooit preventief gespoeld te hebben (hiervan meldt de helft een bak probleem)

2x wordt aangegeven dat spoelen na een bak probleem, het probleem niet heeft opgelost, Hiervan heeft 1 nooit preventief gespoeld. Beide problemen deden zich voor bij minder dan 200.000 km.
paulide
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.01.2015 - 16:19  ·  #26
Heb m ook ingevuld. Mooi iniatief!

Alleen, ik heb daarna wat 'schakel'problemen gekregen...
Het flushen op laatste V70 meeting in Oldenzaal was een (zeer positieve) openbaring zoals ik in mijn reactie op dit evenement al geschreven heb.
Daarna in Uden laten 'chippen' waarbij ik in eerste instantie ook een brede glimlach achter het stuur zat.
Maar een paar dagen daarna begon de ellende. Opschakelen van 1 naar 2 lukte niet meer niet meer. Ik kwam er gelukkig snel achter dat het in de 'W' stand wel lukte. Dus nu trek ik in 'E" op en bij 3000 toeren 'schakel' ik over naar 'W' waarbij direct naar de 2 en verder geschakeld. Ik weet nu dus wat is om in een semi-automaat te rijden ;-)

Ondertussen heb ik half Nederland al afgereden voor advies, tips en VIDA/DICE metingen die niks opleverden. Uiteindelijk bij TPR uitgekomen waar Raymond met een eenvoudig meetapparaat vaststelde dat het de PhP selector moest zijn. Hij gaf mij ook de tip om op het volvo850forum te kijken hoe e.e.a te repareren + een link waar ik deze selector kan bestellen.
Hier is idd een uitgebreid topic met uitmuntende uitleg hoe e.e.a. te vervangen. Ik begrijp nu ook dat de kans groot is dat een dergelijk onderdeel tussen de 200 en 300.000 km het loodje legt. Lijkt mij acceptabel maar je begrijpt dat ik in eerste instantie er van uitging dat het met het flushen en/of chippen te maken had ......

Ondertussen op de sloop een selector gevonden maar dit weekend besloten om toch voor een nieuwe -orginele- te gaan.

KYP
Aight!
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.01.2015 - 19:02  ·  #27
Quote door jurgenpos

Ingevuld!

Ik merk nu wel dat na twee keer spoelen en opnieuw inlezen (omdat de eerste keer niet goed was gegaan aldus de vorige eigenaar) dat bij een warme bak het terugschakelen, en dan met name van 2 naar 1, ruw gaat. Hiernaast "pingelt" de bak bij 50-60 km/ uur tussen de verzetten en lijkt hij niet te kunnen kiezen welke versnelling hij neemt.

Dan pingelen heb ik ook, als ik op de cruise rijdt, maar als hij iets warmer is dan is dit weg.

Ook heb ik een lichte schok tussen 2-3 denk ik.

Binnenkort maar eens een flush inplannen!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 25.01.2015 - 21:24  ·  #28
Een Volvo automaat is in de kern geen slechte automaat.
Helaas gaat men vaak pas spoelen bij een km stand van 250.000, dan heeft de slecht geworden ATF het brein ( vaak ) al versleten en is een en ander soms niet met een spoeling op te lossen.

Er zijn meerdere factoren die de degradatie van de ATF versnellen:
- korte stukken rijden met veel schakelmomenten
- motor met hoog koppel ( turbo motoren diesel en benzine )
- rijden met aanhanger

Dus, een wagen met 140pk die altijd lange stukken gereden heeft, met weinig schakel momenten zal in theorie het langst met de ATF ( eerste vulling ) kunnen rijden, ik heb ze gezien met ruim 350.000 met de eerste ATF er nog in.

Wat zien we nu in praktijk? de D5 modellen na 2005 met de kleine warmte wisselaar zonder rijwind koeling hebben vaak het snelst schakelproblemen.
DIe wagens kunnen al bij 70.000 schakelproblemen gaan vertonen.
( S60N, C70N, S80N, V70NN, V60, XC60 etc )
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met spoelen van de automaat bij boven genoemde modellen.
EmC
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.01.2015 - 02:49  ·  #29
Hoe weet ik welke bak ik heb? Of is 'Geartronic' voldoende?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.01.2015 - 06:39  ·  #30
Als je handmatig en automatisch kunt schakelen, dan heb je een geartronic (zie foto).

Selected quotes for multi-quoting:   0