Hoe kom ik erachter wat voor alarm ik in mijn V70 heb?

hessel
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Hoe kom ik erachter wat voor alarm ik in mijn V70 heb?

· 
Posted: 13.03.2019 - 11:13  ·  #1
Ik heb een zweedse import V70 modeljaar 2015. Een D4 in momentum business edition uitvoering. Ook heb in ik keyless, ik kan op de sleutel de status opvragen van de auto op afstand, etc.

Nu ging ik ervan uit dat er een SCM klasse 3 alarm inzit en heb de auto dus als zodanig verzekerd. Mijn verzekering vereist dat voor de diefstaldekking. Maar omdat ik een zweedse auto heb, is dit alarm nooit in NL gecertificeerd.

Nu de auto toch bij de dealer was voor een jaarbeurt en APK, widle ik meteen dat ze het klasse 3 alarm certificeerden. Afgesproken, maar na een tijdje kwam de service monteur met de mededeling dat er alleen een klasse 1 alarm in zit, een startonderbreker dus. Vreemd. Klasse 3 kon wel, maar dan moet je wel weer de portomonnee trekken.

Toch nog aan het twijfelen of wat de dealer zij wel klopt. Ik mijn zoontje gisteren in de auto gezet, auto op slot en hem laten bewegen in de auto. En ja, het alarm met sirene ging af. Lijkt me dus meer dan alleen een startonderbreker.

Hoe kom ik er nou achter wat er echt in zit? Kun je dat in Vida uitlezen? Klasse 3 zou ook een hellingshoek sensor moeten hebben geloof ik.

Ik hoor graag van jullie.
Armoderos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: Hoe kom ik erachter wat voor alarm ik in mijn V70 heb?

· 
Posted: 13.03.2019 - 11:19  ·  #2
Klasse 3 is toch met bewegingssensoren in de auto. En die zitten er in aangezien beweging gedetecteerd word lijkt me...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 13.03.2019 - 19:37  ·  #3
Klopt en je moet het ook kunnen zien in Vida.
Hellingshoeksensor zou er ook in moeten zitten.
Blackbart
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 06:34  ·  #4
Je kan het ook aan je achterste binnenverlichting zien daar zit een groen ledje in en roostertjes voor de bewegingssensoren...
hessel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 07:29  ·  #5
Gisteren weer even de dealer gebeld en uitgelegd. Ze gaan het uitzoeken en bellen terug. Wel slordig als er wel een klasse 3 systeem inzit, kun je weer terug.

Het kan toch niet zo zijn dat Volvo voor de zweedse markt opeens een klasse 2 systeem inbouwde? Lijkt me niet.

Roostertjes zitten inderdaad op de binnenverlichting midden in de auto. Groene led niet kunnen vinden.
hessel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 10:23  ·  #6
Net terug gebeld door de dealer. Hun reactie is dat omdat het een zweedse import is, het geen klasse 3 alarm is. Er zit dus volgens hun geen hellinshoeksensor in en de sirene moet anders zijn voor klasse 3 certificering. Kan natuurlijk worden aangepast, maar kost weer geld.

Is iemand bekend met deze tussenvorm die in niet NL auto’s wel geleverd werdt? Dealer gaf aan dat ook duitse imports dit zouden hebben.

Voor mijn verzekering, en dan de diefstaldekking, moet er een klasse 3 alarm inzitten. Te bewijzen met een certificaat. Ik krijg nog een prijsopgaaf voor opwaardering naar klasse 3.

Hoor graag van jullie
Blackbart
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 11:57  ·  #7
Ik heb nog wel een sirene liggen... (3stuks eigelijk) zit er wel een bij met hellingshoek sensor.....
Ga het zelf niet meer installeren.
Dus.....
hessel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 13:16  ·  #8
In de offerte van de dealer staat er ook nog extra software op. En.. hij moet gecertificeerd worden. Weet dus niet of dit een doe het zelf klusje is. Ook ivm met de alarmstatus op de sleutel.

Offerte is 495 incl. 90 euro certificering.....
Blackbart
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 20:42  ·  #9
Is het niet zo dat de certificering bestaat uit het gebruik van gecertificeerde onderdelen....🤔
Of heeft elke volvo af fabriek met dit systeem een fysiek certificaat bijgeleverd....?
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 21:51  ·  #10
is een andere verzekeringsmaatschappij geen optie ik kan mij niet herinneren dat ik ooit naar een klasse van een alarm ben gevraagd?
en wat is de meerprijs met verzekeren als je niet het klasse 3 alarm hebt?

de kosten van de upgrade vallen mij trouwens mee als ik eerlijk ben.
hessel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.03.2019 - 22:06  ·  #11
Heel veel verzekeraars vragen klasse 3 in deze klasse auto. En inderdaad, die 400 euro extra is te overzien. Denk dat ik het maar gewoon moet doen.

Selected quotes for multi-quoting:   0