Hallo!
Ik ben nieuw hier (zie voorsteltopic hier).
Een paar weken geleden bleek de accu van m'n nieuwe (tweedehands) V70 uit 2001 opeens leeg na een weekje stilstand. Startkabels erop gezet en na 10 minuten zat er weer genoeg purrie in om te starten. Na een kilometer of 50 gereden te hebben had hij weer voldoende kracht om ook de volgende dag weer netjes te starten. Een week later precies hetzelfde verhaal, geen spanning, startkabels erop, en weer 50km rijden, alleen toen zat er de volgende dag geen druppel spanning meer op.
Nu dacht ik dat er 3 zaken zouden kunnen spelen:
- Accu is bij leeglopen bijna onherstelbaar beschadigd geraakt al weet ik niet waardoor hij de eerste keer leeg raakte (was niet een heel oude ANWB wegenwacht accu van de vorige eigenaar zag ik)
- Dynamo is defect en laad niet meer (goed) bij, maar ik geen waarschuwingslampje gezien op het dashboard.
- Er lekt stroom weg door een van de vele verbruikers in de wagen, hij heeft veel elektronische opties, dus veel risicopunten.
Nu wil ik graag zelf wat leren en kijken of ik het probleem zelf onder controle kan krijgen. Voordat ik de accu vervang wil ik graag eerst uitsluiten of er ergens een elektronisch defect in de wagen zit en of er ergens spanning weg lekt. Nu las ik her en der dat je de verbruikers een voor een kunt doormeten en zo relatief eenvoudig achter het defecte onderdeel kunt komen.
Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe je dit precies doet? Wat voor apparatuur heb je precies nodig? En hoe kom je er dan achter welk apparaat de slurper is?
Veel dank als iemand me een beetje op weg kan helpen met hoe je te werk gaat.
Ik ben nieuw hier (zie voorsteltopic hier).
Een paar weken geleden bleek de accu van m'n nieuwe (tweedehands) V70 uit 2001 opeens leeg na een weekje stilstand. Startkabels erop gezet en na 10 minuten zat er weer genoeg purrie in om te starten. Na een kilometer of 50 gereden te hebben had hij weer voldoende kracht om ook de volgende dag weer netjes te starten. Een week later precies hetzelfde verhaal, geen spanning, startkabels erop, en weer 50km rijden, alleen toen zat er de volgende dag geen druppel spanning meer op.
Nu dacht ik dat er 3 zaken zouden kunnen spelen:
- Accu is bij leeglopen bijna onherstelbaar beschadigd geraakt al weet ik niet waardoor hij de eerste keer leeg raakte (was niet een heel oude ANWB wegenwacht accu van de vorige eigenaar zag ik)
- Dynamo is defect en laad niet meer (goed) bij, maar ik geen waarschuwingslampje gezien op het dashboard.
- Er lekt stroom weg door een van de vele verbruikers in de wagen, hij heeft veel elektronische opties, dus veel risicopunten.
Nu wil ik graag zelf wat leren en kijken of ik het probleem zelf onder controle kan krijgen. Voordat ik de accu vervang wil ik graag eerst uitsluiten of er ergens een elektronisch defect in de wagen zit en of er ergens spanning weg lekt. Nu las ik her en der dat je de verbruikers een voor een kunt doormeten en zo relatief eenvoudig achter het defecte onderdeel kunt komen.
Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe je dit precies doet? Wat voor apparatuur heb je precies nodig? En hoe kom je er dan achter welk apparaat de slurper is?
Veel dank als iemand me een beetje op weg kan helpen met hoe je te werk gaat.