Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 
 
 
 
 
Floris83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 23.01.2020 - 13:45  ·  #1
Hallo!

Ik ben nieuw hier (zie voorsteltopic hier).

Een paar weken geleden bleek de accu van m'n nieuwe (tweedehands) V70 uit 2001 opeens leeg na een weekje stilstand. Startkabels erop gezet en na 10 minuten zat er weer genoeg purrie in om te starten. Na een kilometer of 50 gereden te hebben had hij weer voldoende kracht om ook de volgende dag weer netjes te starten. Een week later precies hetzelfde verhaal, geen spanning, startkabels erop, en weer 50km rijden, alleen toen zat er de volgende dag geen druppel spanning meer op.

Nu dacht ik dat er 3 zaken zouden kunnen spelen:

- Accu is bij leeglopen bijna onherstelbaar beschadigd geraakt al weet ik niet waardoor hij de eerste keer leeg raakte (was niet een heel oude ANWB wegenwacht accu van de vorige eigenaar zag ik)
- Dynamo is defect en laad niet meer (goed) bij, maar ik geen waarschuwingslampje gezien op het dashboard.
- Er lekt stroom weg door een van de vele verbruikers in de wagen, hij heeft veel elektronische opties, dus veel risicopunten.

Nu wil ik graag zelf wat leren en kijken of ik het probleem zelf onder controle kan krijgen. Voordat ik de accu vervang wil ik graag eerst uitsluiten of er ergens een elektronisch defect in de wagen zit en of er ergens spanning weg lekt. Nu las ik her en der dat je de verbruikers een voor een kunt doormeten en zo relatief eenvoudig achter het defecte onderdeel kunt komen.

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe je dit precies doet? Wat voor apparatuur heb je precies nodig? En hoe kom je er dan achter welk apparaat de slurper is?

Veel dank als iemand me een beetje op weg kan helpen met hoe je te werk gaat.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 23.01.2020 - 13:57  ·  #2
Ik zou zelf eerst bij het begin beginnen, en het meest voor de hand is toch de accu.
Daar hebben ze bij de garage speciale meetkastjes voor.
Ik zou die eerst laten meten voordat je alle verbruikers gaat controleren.

En een accu kan er gloed nieuw uit zien, maar er zo al 8 jaar in zitten
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 23.01.2020 - 14:00  ·  #3
Ik zou inderdaad eerst de accu verdenken. De dynamo kun je snel nameten.
Heb je een digitale multimeter? Koop er anders 1 bij de bouwmarkt o.i.d, kost 1 à 2 tientjes.
Meet de spanning van de dynamo terwijl de motor draait, deze moet ergens rond de 14 volt zijn.
Meet over de polen van de accu de spanning terwijl de motor draait. Deze spanning moet ongeveer gelijk zijn aan die van de dynamo.
Zet de motor af. Meet de spanning van de accu na pakweg 5 minuten. De spanning moet rond de 12 volt zijn.

Maar precies wat ikbat zegt, laat de accu even nameten. Ik had met de V70 een paar jaar terug ook moeizame starts, bleek de accu nog van de fabriek te zijn en er al 7 jaar in te zitten.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 23.01.2020 - 14:03  ·  #4
Zoek iemand met een stroomtang en je kunt direct meten of er in idle een grote stroom verbruiker is.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 23.01.2020 - 21:51  ·  #5
Voel eens aan de pluskabel nadat er een stuk mee gereden is...
Wanneer deze "heet" is dan zit er corrosie in de kabel wat weerstand oplevert en de dynamo geen (of te weinig) spanning levert.
De accu wordt dan niet voldoende opgeladen
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6009
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 23.01.2020 - 22:49  ·  #6
Lees hier maar even. Let vooral op Meijer/BUM :-) topic.php?t=10990&page=3
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 24.01.2020 - 18:03  ·  #7
Stroomtang op de massa kabel van de accu zetten en 1 voor 1 de zekeringen er uit trekken, gaat de stroom omlaag dan heb je een verbruiker achter die zekering.
Floris83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 03.02.2020 - 16:29  ·  #8
Veel dank voor jullie reacties. Hier een tussentijdse update.

Ik heb vorige week een nieuwe accu gekocht en die er van het weekend in geplaatst. Daarnaast voor een paar eurootjes een spanningsmetertje erbij gekocht voor in de sigarettenaansteker, zodat ik wat meer inzicht in de (laad)spanning kon krijgen. Dat ding werkt alleen als er contact is, dus kom er wat betreft een evt. lekstroom niet heel veel verder mee. Want het is nu wel duidelijk dat het die kant op gaat.

Met de nieuwe accu was het starten en lopen en ook op de snelweg keurige laadspanning van ~14v dus aan het dynamo ligt het denk ik niet, maar na een halve dag was de spanning gezakt tot 11v en dus trekt iets anders 'm langzaam leeg. Na een volle dag te weinig energie om te starten. Voor de zekerheid had ik al het zekeringetje van het alarm eruitgehaald — want het alarm begon telkens bij het aansluiten van een startkabel of nieuwe accu te loeien — want in een vlaag dacht ik nog dat het misschien het alarm kon zijn... helaas.

Verder dimt de diverse verlichting (dashboard, spiegeltje, achterbak) allemaal naar behoren, dus het moet toch ergens anders in zitten. Hoewel ik enthousiast dacht het probleem zelf de baas te kunnen, merk ik toch dat ik zelf te weinig kennis en tijd heb om hier dieper op in te duiken.

De accu heb ik maar even ontkoppeld van de auto zodat die niet volledig leeggetrokken wordt nu. Donderdag gaat hij naar de garage hier in Den Haag.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoe meet je een voor een je verbruikers door bij telkens lege accu?

 · 
Posted: 19.05.2020 - 08:58  ·  #9
Quote door Floris83

Veel dank voor jullie reacties. Hier een tussentijdse update.

Ik heb vorige week een nieuwe accu gekocht en die er van het weekend in geplaatst. Daarnaast voor een paar eurootjes een spanningsmetertje erbij gekocht voor in de sigarettenaansteker, zodat ik wat meer inzicht in de (laad)spanning kon krijgen. Dat ding werkt alleen als er contact is, dus kom er wat betreft een evt. lekstroom niet heel veel verder mee. Want het is nu wel duidelijk dat het die kant op gaat.

Met de nieuwe accu was het starten en lopen en ook op de snelweg keurige laadspanning van ~14v dus aan het dynamo ligt het denk ik niet, maar na een halve dag was de spanning gezakt tot 11v en dus trekt iets anders 'm langzaam leeg. Na een volle dag te weinig energie om te starten. Voor de zekerheid had ik al het zekeringetje van het alarm eruitgehaald — want het alarm begon telkens bij het aansluiten van een startkabel of nieuwe accu te loeien — want in een vlaag dacht ik nog dat het misschien het alarm kon zijn... helaas.

Verder dimt de diverse verlichting (dashboard, spiegeltje, achterbak) allemaal naar behoren, dus het moet toch ergens anders in zitten. Hoewel ik enthousiast dacht het probleem zelf de baas te kunnen, merk ik toch dat ik zelf te weinig kennis en tijd heb om hier dieper op in te duiken.

De accu heb ik maar even ontkoppeld van de auto zodat die niet volledig leeggetrokken wordt nu. Donderdag gaat hij naar de garage hier in Den Haag.


Is dit inmiddels opgelost?
Zo ja: wat was dan de oorzaak?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0