Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 
 
 
 
 
Fi-Wi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Bilt
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 20:30  ·  #1
Tot 3 maanden geleden reed ik een handgeschakelde V70 2.5 10v classic. Koud gestart hield ik deze roffel het eerste kwartier zoveel mogelijk onder/rond de 2000 toeren/min. Niet te lang droortrekken in de versnellingen dus, op tijd doorschakelen en niet te snel terug. Eenmaal op temperatuur konden lekker toeren worden gemaakt om zo ook te voorkomen dat de motor lui wordt

Nu heb ik een automaat die voor mij de schakelmomenten bepaalt. Ik geef gas en ik rem, meer heb ik niet in te brengen, tenzij ik de geartronic gebruik en "ouderwets" handmatig de toeren onder een bepaald toerental houdt. Optrekkend rijdt de auto in de volautomaat al snel 2500 toeren/min. Moet ik dan inderdaad de eerste 15/20 minuten zoveel mogelijk de geartronic gebruiken totdat de motor voldoende warm is? En hoe ga je te werk als je automaat geen geartronic is/heeft?

Kortom, hoe breng je een motor met een automatische transmissie het beste op temperatuur?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 20:35  ·  #2
Ook zonder handmatig te schakelen kan je nog aardig bepalen bij welke toerentallen de automaat overschakelt.
Ik rijd koud met een redelijk fluwelen voetje en dan schakelt hij ook rond de 2000 toeren (diesel), is dat voetje iets minder zachtjes gaat het wel richting de 2500 toeren en blijft hij even hangen.
Moet wel zeggen dat dit gedrag vaak maar een paar kilometer aan houd en de bak dan gewoon schakelt alsof alles warm is en je dan dus vrij rap door de versnellingen gaat.

Wil ook nog wel eens de eerste kilometers handgeschakeld rijden, beetje afhankelijk van mijn bui.

Oh enne.... voor het eerst dat ik op een Volvo forum mee maak dat ik een plaatsgenoot zie :D
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 20:46  ·  #3
De bak heeft een ingebouwde modus dat hij bij koude motor langer in zijn versnelling blijft.
Zo komt de olie sneller op temperatuur.

Maar moet je 2 keer gasgeven om de snelweg op te gaan of eerst een hele stad door?
Dat heeft allemaal invloed op hoe snel hij warm wordt / is.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 21:01  ·  #4
wat plein69 zegt klopt.

Maar wat in mijn auto werkte wanneer ik het toerental onnodig te hoog vond worden, dan deed ik even een heel klein beetje gas liften , dan schakelt de bak wel op en vervolgens geef je rustig wat extra gas bij. Hand schakelen kan ook maar hoeft niet nodig te zijn.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 21:03  ·  #5
Het is een automaat, ding blijft als hij heel koud is wat langer in de versnellingen hangen om de kat zsm op temperatuur te krijgen. Hoe en wanneer hij verder schakelt kan je enigszins bepalen door de gaspedaalstand.
Fi-Wi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Bilt
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 21:03  ·  #6
Nee, ik woon vlak bij de oprit naar de snelweg. Ik merk inderdaad dat de koude motor de eerste paar minuten langer doortrekt dan wanneer de motor op temperatuur is. Het betreft trouwens een benzinemotor. Het temperatuurwijzertje staat na ongeveer 5 minuten wel verticaal maar ik rijd dan nog zeker 10 minuten met beleid verder.

@FreddyNL: ook uit De Bilt? :thumb:
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 21:17  ·  #7
Inderdaad ook uit De Bilt :)
Zag dat mijn locatie niet zichtbaar was.

Welk stuk woon je?
Zit me te bedenken of ik je V70 wel eens heb zien staan.

Ook ik vind het langer doortrekken van de automaat dus zonde, je bak is wel sneller op temperatuur maar vervolgens ben je de motor onnodig aan het belasten.
Zit ook vlakbij de snelweg maar mijn woon-werk route is zo dat ik de eerste snelweg direct weer af ga en na een stukje binnendoor de A2 op ga en eenmaal daar is alles al aardig op temperatuur.
Fi-Wi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Bilt
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 21:37  ·  #8
Ik woon vlakbij het kruispunt Blauwkapelseweg/Bilse Rading en rijdt 's ochtends dezelfde A27 op alleen de andere kant op. Mijn V70 staat thuis in mijn garage dus ik berwijfel of je hem wel eens gezien hebt.

Misschien dat er weinig mis kan gaan met de moderne automaat tenzij je goed je best doet. De sensor zorgt voor de juiste schakelmomenten voor de opwarmende motor. Gevoelsmatig blijf ik echter toch maar rusten rijden totdat ik een warme motor heb (en daarna natuurlijk ook :yes: )
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Hoe rijdt men een "automaat" warm?

 · 
Posted: 08.01.2015 - 21:59  ·  #9
Misschien een keertje zien rijden dan. Woon zelf in de straat tegenover de kindertandarts.
Zitten in ieder geval aardig dicht bij elkaar.

Enne....gewoon doen wat voor je gevoel goed is :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0