Tot 3 maanden geleden reed ik een handgeschakelde V70 2.5 10v classic. Koud gestart hield ik deze roffel het eerste kwartier zoveel mogelijk onder/rond de 2000 toeren/min. Niet te lang droortrekken in de versnellingen dus, op tijd doorschakelen en niet te snel terug. Eenmaal op temperatuur konden lekker toeren worden gemaakt om zo ook te voorkomen dat de motor lui wordt
Nu heb ik een automaat die voor mij de schakelmomenten bepaalt. Ik geef gas en ik rem, meer heb ik niet in te brengen, tenzij ik de geartronic gebruik en "ouderwets" handmatig de toeren onder een bepaald toerental houdt. Optrekkend rijdt de auto in de volautomaat al snel 2500 toeren/min. Moet ik dan inderdaad de eerste 15/20 minuten zoveel mogelijk de geartronic gebruiken totdat de motor voldoende warm is? En hoe ga je te werk als je automaat geen geartronic is/heeft?
Kortom, hoe breng je een motor met een automatische transmissie het beste op temperatuur?
Nu heb ik een automaat die voor mij de schakelmomenten bepaalt. Ik geef gas en ik rem, meer heb ik niet in te brengen, tenzij ik de geartronic gebruik en "ouderwets" handmatig de toeren onder een bepaald toerental houdt. Optrekkend rijdt de auto in de volautomaat al snel 2500 toeren/min. Moet ik dan inderdaad de eerste 15/20 minuten zoveel mogelijk de geartronic gebruiken totdat de motor voldoende warm is? En hoe ga je te werk als je automaat geen geartronic is/heeft?
Kortom, hoe breng je een motor met een automatische transmissie het beste op temperatuur?