Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.
Mijn vorige auto was een Audi S4 Avant 2.7 V6 Biturbo Quattro (hele mond vol, maar ook een heleboel auto, al was het maar vanwege de 310 pk) en natuurlijk hing ik regelmatig rond op het Audi-forum. En daar viel één ding op: turbo's gingen aan de lopende band aan gruzelementen. Pagina's vol met topics over (al dan niet vermeende) turbo-ellende en hoe je in een vroeg stadium het naderende einde kon herkennen. Stelregel onder de techneuten aldaar: houd rekening met een levensduur van 150.000 km; met iedere kilometer meer ben je spekkoper. Vervanging/revisie kostte je op zijn minst één rib. En mijn auto had er twee...
Enfin, niet dat het er allemaal erg toe doet, maar het contrast met hier is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zeker, op het Audi-forum hingen de nodige 500+ pk-eigenaren rond, wat de zaak wellicht enigszins kleurde, maar toch vind ik het grappig te zien dat turbo's onder Volvo-rijders kennelijk niet eens onderwerp van gesprek is. Gaan die dingen nooit kapot?
(a.u.b. geen flauwe opmerkingen als 'typisch Audi/Duits/VAG/proleet', ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het er onder onze Zweedse motorkappen aan toe gaat)
Mijn vorige auto was een Audi S4 Avant 2.7 V6 Biturbo Quattro (hele mond vol, maar ook een heleboel auto, al was het maar vanwege de 310 pk) en natuurlijk hing ik regelmatig rond op het Audi-forum. En daar viel één ding op: turbo's gingen aan de lopende band aan gruzelementen. Pagina's vol met topics over (al dan niet vermeende) turbo-ellende en hoe je in een vroeg stadium het naderende einde kon herkennen. Stelregel onder de techneuten aldaar: houd rekening met een levensduur van 150.000 km; met iedere kilometer meer ben je spekkoper. Vervanging/revisie kostte je op zijn minst één rib. En mijn auto had er twee...
Enfin, niet dat het er allemaal erg toe doet, maar het contrast met hier is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zeker, op het Audi-forum hingen de nodige 500+ pk-eigenaren rond, wat de zaak wellicht enigszins kleurde, maar toch vind ik het grappig te zien dat turbo's onder Volvo-rijders kennelijk niet eens onderwerp van gesprek is. Gaan die dingen nooit kapot?
(a.u.b. geen flauwe opmerkingen als 'typisch Audi/Duits/VAG/proleet', ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het er onder onze Zweedse motorkappen aan toe gaat)