Hoe zitten de binnenste stuurkogels vast

en hoeveel werk is het om dat te doen?

Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

Hoe zitten de binnenste stuurkogels vast

· 
Posted: 25.10.2016 - 20:26  ·  #1
Opeens, eerder is het me niet opgevallen, trekt de auto naar links bij optrekken en afremmen. Rechtdoor gaat zonder belastingswissel nog wel redelijk.

Nadat de auto op een brug is geweest lijkt het aan "de binnenste stuurkogels" te liggen.

En daar gaat mijn vraag over. Ik kan er weinig tot niets over vinden op het forum en ik begrijp het binnenste niet zo goed.

Het zal vast de overbrenging zijn van stuurhuis naar wiel, en dan aan de binnenkant. En dan houdt het bij mij op.

Hoeveel werk is het om die los te maken en te vervangen? De prijs heb ik al opgezocht, dat valt mee.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Re: Hoe zitten de binnenste stuurkogels vast

· 
Posted: 25.10.2016 - 20:45  ·  #2
Goeie vraag, staat ook op mijn lijstje. Ik volg 'm even.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 21:20  ·  #3
Zonder speciaal gereedschap is de binnenste stuurkogel lastig vast te zetten. Aangezien hij daarna toch moet worden uitgelijnd, de volgende tip: Koop een stuukogel en maak een afspraak bij je uitlijner. Voor een paar tientjes extra (bij mijn uitlijner was het 30 EUR) zetten ze hem er voor je in
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 21:45  ·  #4
Ik heb voor het vervangen van de binnenste stuurkogel deze sleutel (slw 34) gekocht. Dat voorkomt dat je met tangen of moordenaars aan de gang moet. Maar inderdaad, daarna moet je uitlijnen, want je sporing wordt anders. Je woont in de buurt, dus......
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 23:00  ·  #5
Klopt losmaken met een balhoofdsleutel 32. Officieel heb je speciaal gereedschap nodig om stuurstang tegen te houden bij losdraaien. Geen tangen of wat dan ook op stuurstang om draaibeweging tegen te houden AUB.
werkwijze: buitenste spoorstang verwijderen en beschermhoes van binnenste spoorstang verwijderen. Met sleutel binnenste spoorstang losdraaien(met forse drukker in één keer om m los te krijgen) nieuwe dr op draaien vastzetten met sleutel beschermrubber dr weer om etc etc. om beschermrubber te beschermen bij verwijderen eventueel ducktape om schroefdraad waar ie overheen moet schuiven.

Linker binnenste spoorstang:

in de bijlage de vida uitleg. en als de uitlijner m voor 30 euro wil vervangen zou ik dat doen.....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 23:47  ·  #6
Balhoofdaleutel is mooie oplossing. Heb de mijne met n waterpomptang gedaan. Ging ook.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 23:49  ·  #7
o ..o ... Die mensen uit Almere ook. Verhuizen doe je zeker ook met een waterpomptang :D
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2016 - 13:09  ·  #8
Ik had aan de hand van de gekochte stuurkogels de sleutel 34 mm gekocht. Bij de demontage bleek Volvo spelenderwijs de te demonteren stuurkogels met 32 mm te hebben uitgerust. Sta je nog met een verkeerde sleutel :devil: 🇳🇴
Als iemand je voor € 30,- wil helpen, gauw doen!
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2016 - 16:01  ·  #9
Ik heb een 32 en een 34 dus ik kan alle kanten op.

Ik ben blij met het document en de uitleg die ik hier heb gekregen. Morgen gaat het gebeuren. Lukt het niet dan moet er hoe dan ook een uitlijning komen en vraag ik of mijn stuurkogel er in gezet kan worden.

Ik hoop dat dit mijn oorzaak is en niet bijvoorbeeld de draagarmen met speling of erger, het hele stuurhuis.

Morgen weet ik meer.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2016 - 16:26  ·  #10
Wat ik ook had was dat de stuurstang speling had in het stuurhuis. Dat is op te lossen door een bout (inbus) aan te draaien die het rondsel van de stuurkolom op de tandheugel van de stuurstang drukt. is dat t geval help ik je wel even verder.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.10.2016 - 17:17  ·  #11
Het viel mee en het viel tegen. De binnenste stuurkogel was niet de grootste boosdoener. Het was een van de draagarmen. Ik kon het zelf niet zien maar eenmaal eronder uit was het overduidelijk.
Nog geen twee jaar! Ik geef mezelf geen kans maar ga er wel mee terug om te laten zien wat voor rommel ze monteren.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 28.10.2016 - 00:18  ·  #12
Draagarm origineel/Lemforder, of anders? Hoe dan ook niet leuk. Bij mij ooit 1 van de 2 rubbers vervangen. Viel me op hoe snel die dingen weer inscheurden.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.10.2016 - 00:42  ·  #13
Quote door Lupo Roffel

Het viel mee en het viel tegen. De binnenste stuurkogel was niet de grootste boosdoener. Het was een van de draagarmen. Ik kon het zelf niet zien maar eenmaal eronder uit was het overduidelijk.
Nog geen twee jaar! Ik geef mezelf geen kans maar ga er wel mee terug om te laten zien wat voor rommel ze monteren.

Biesheuvel in Nieuwendijk levert PU bussen van Powerflex. Gaan langer mee dan je Volvo!
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2016 - 11:16  ·  #14
Het zijn nu originele Volvo draagarmen, de niet originele heb ik thuis liggen en ga kijken of ik met de tip van Folke3 er een strakke reserveset van kan maken. De garage durfde in de niet originele geen originele bussen te persen met het oog op de passing.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 30.10.2016 - 11:39  ·  #15
ik meen dat Dennis (www.volvoservice.eu) ook nieuwe rubbers in draagarmen (laten) persen.

Selected quotes for multi-quoting:   0