Eens met de voorgangers ! Nieuwe banden ALTIJD op de achteras, onverschillig of het een FWD of RWD is. Nieuwe banden om de vooras is helaas een schitterend verkooppraatje waar menigeen intrapt en wat de bandenboeren graag hanteren (immers grotere omzet). Als je idd een keer een slipcursus hebt gevolgd dan weet je ook precies waarom, maar het is ook simpel uit te leggen; als je voorop het beste profiel hebt liggen en je rijd door een grote waterplas heen, zullen deze voorbanden het water netjes afvoeren zoals het hoort. Echter komen de achterwielen (met minder profiel) er doorheen ontstaat aquaplaning en je auto word compleet onbestuurbaar. Simpel gezegd, de kont van de auto probeert je in te halen.
Doe je nu hetzelfde met de beste banden achterop, dan merk je zodra je met de voorwielen door die plas heen rijd aquaplaning, ergo je laat meteen het gas los, en je kont volgt de auto zoals het hoort en gaat geen eigen leven leiden. Dit geld voor zowel FWD als RWD auto's overigens.
Let wel dat ik hier over normale omstandigheden praat en dus niet over auto's die op het circuit rijden, Formule 1, drifters, etc. Alhoewel het bij bijvoorbeeld een Formule 1 eigenlijk hetzelfde gaat. Met mooi weer het liefste op warm gereden slicks rijden ivm de grip op het asfalt, maar zodra het even begint te regenen worden de banden gewisseld anders 'glijden' ze over het asfalt heen. Ook daar gaan dan in principe de banden met het beste profiel achterop.
Even op voorgaande doorbordurend; eigenlijk zou, in mijn visie, iedereen verplicht moeten worden om een aantal slipcursussen te volgen na het behalen van het rijbewijs. Het kan echt zoveel schelen qua ongevallen / blikschade en/of erger zoals persoonlijk letsel.
De meeste mensen hebben helaas geen idee wat er gebeurt of wat ze moeten doen als ze in een goede slip terecht komen. Vind dit echt een heel slechte zaak.....
Ik had Michelin Primacy HP op alle wielen, 110.000 km mee gereden.
De Primacy 3 die ik nu heb moet ik zo'n 50-55 duizend km vervangen, die HP's deden dat toch beter.
Jaren geleden bij het klaverblad Hoogeveen uit de bocht gevlogen, ook de kont die me voorbij wilde. Sinds dien ook hier de goede banden achter.
He Jeroen jij rijdt dan ook als een oud wijf.. en dat t nu sneller gaat komt omdat je vriendin dr nu ook in rijdt. volgens mij heb je ook geen probleem meer met roestende remschijven ... toch?
Nee vriend, dit was ook al zo voordat zij er in ging rijden.
En inderdaad, geen roest meer te bekennen op die schijven Zij rijdt dan ook als een heel jong wijf
OT: Ik doe zo'n 40dkm met Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 op de vooras. Dan gaan de achterbanden (met dan nog >6,5mm) naar voren en komen er twee nieuwe banden achter.
Eens met de voorgangers ! Nieuwe banden ALTIJD op de achteras, onverschillig of het een FWD of RWD is. Nieuwe banden om de vooras is helaas een schitterend verkooppraatje waar menigeen intrapt en wat de bandenboeren graag hanteren (immers grotere omzet). Als je idd een keer een slipcursus hebt gevolgd dan weet je ook precies waarom, maar het is ook simpel uit te leggen; als je voorop het beste profiel hebt liggen en je rijd door een grote waterplas heen, zullen deze voorbanden het water netjes afvoeren zoals het hoort. Echter komen de achterwielen (met minder profiel) er doorheen ontstaat aquaplaning en je auto word compleet onbestuurbaar. Simpel gezegd, de kont van de auto probeert je in te halen.
Doe je nu hetzelfde met de beste banden achterop, dan merk je zodra je met de voorwielen door die plas heen rijd aquaplaning, ergo je laat meteen het gas los, en je kont volgt de auto zoals het hoort en gaat geen eigen leven leiden. Dit geld voor zowel FWD als RWD auto's overigens.
Let wel dat ik hier over normale omstandigheden praat en dus niet over auto's die op het circuit rijden, Formule 1, drifters, etc. Alhoewel het bij bijvoorbeeld een Formule 1 eigenlijk hetzelfde gaat. Met mooi weer het liefste op warm gereden slicks rijden ivm de grip op het asfalt, maar zodra het even begint te regenen worden de banden gewisseld anders 'glijden' ze over het asfalt heen. Ook daar gaan dan in principe de banden met het beste profiel achterop.
Even op voorgaande doorbordurend; eigenlijk zou, in mijn visie, iedereen verplicht moeten worden om een aantal slipcursussen te volgen na het behalen van het rijbewijs. Het kan echt zoveel schelen qua ongevallen / blikschade en/of erger zoals persoonlijk letsel.
De meeste mensen hebben helaas geen idee wat er gebeurt of wat ze moeten doen als ze in een goede slip terecht komen. Vind dit echt een heel slechte zaak.....
Mooi verhaal, maar meestal rijdt je redelijk rechtuit als het echt hard gaat met veel regen en dan trekken de voorbanden een mooi spoor in de diepere sporen. De achterbanden krijgen mijnsinziens dan ook veel minder water te verstouwen dan de voorbanden.
In bochten lopen de achterbanden iets binnendoor, maar op hogere snelheid is dat minimaal. Dus in principe hetzelfde effect als rechtdoor.
Dus vlgs mij heb je niet zogauw aquaplaning op je achterwielen.
Op een slipcursus wordt de grip zover terug gebracht, alsof je op ijs rijd, en dan voel je idd dat achterwielslip moeilijk te beheersen is. Maar dan moet die wel eerst in de slip komen...
Alles gebaseerd op eigen ervaring en redenatie, pls correct me if I'm wrong.
Ik kan maar 1 ding zeggen hierop; doe eens een goede slipcursus waarbij de baan echt nat word gespoten en leg de beste banden voorop. Je zult echt zien dat je kont je voorbij wilt komen, net zo goed als bij een zeer glad oppervlak. Vanuit het 850forum word er ieder jaar een slipcursus gegeven aan de belangstellende, de meesten schrikken zich rot als dit eenmaal gebeurt / of zien gebeuren. Heel vaak worden er dan tijdens de cursus ook heel vrolijk wielen gewisseld zodat de beste banden achterop komen
Zoals t mij verteld is (en dat klinkt plausibel):
met de achterkant kun je niks, dus als die uitbreekt kun je weinig, alleen een beetje remmen. Aan de voorkant kun je sturen, tractie geven en goed remmen. Dus als voor de grip weg is heb je meer mogelijkheden om te corrigeren, dus daarom de beste banden achter zodat achter (altijd) grip houdt.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39989 Geregistreerd: 07 / 2009
Je cruised lekker relaxed over de snelweg.....
Voor je rijdt een Ford......, waarvan de motorplaat loskomt en recht op je auto afkomt.pen_mouth:
Je hebt natuurlijk een flinke afstand ertussen, maar je zult moeten uitwijken. Dan weet je pas wat goede achterbanden voor nut hebben.
Het verschil tussen beheersbaar de auto uit de slip houden, of in de berm terecht komen met alle gevolgen vandien.
Overigens, bovenstaande is mij overkomen en ik had wel de beste banden achter.
Eens met de voorgangers ! Nieuwe banden ALTIJD op de achteras, onverschillig of het een FWD of RWD is. Nieuwe banden om de vooras is helaas een schitterend verkooppraatje waar menigeen intrapt en wat de bandenboeren graag hanteren (immers grotere omzet).
Ik zie even niet hoe een bandenboer een hogere omzet moet behalen met het verkoopargument om de voorbanden te vervangen?
Overigens gaat die vlieger al helemaal niet op voor mijn Mercedes,die heeft achter namelijk veel bredere sloffen.Voor heb ik 8j velgen en achter 9j.
En ik koop mijn nieuwe banden uitsluitend per set van vier,maakt niet uit voor welke auto.