Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

 
 
 
 
 
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 09:04  ·  #136
Quote door Steve

Het schakelen doe ik met de hand. Dan locked de bak ook vrijwel direct. Dat gaat wat horkerig maar het rijdt echt geweldig.....


Dat doe ik zelf ook bij hogere last, ik vind dat de bak te graag en te vlug een versnelling hoger wil. Indien het een lege aanhanger is dan laat ik 'm wel lekker in de D, daar heeft "The Royal Saloon" geen problemen mee.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 10:32  ·  #137
De R heeft ook nog een "S" knopje voor de versnellingsbak. Dan mag de motor wat meer toeren maken alvorens er opgeschakelt wordt. Die heb ik nog niet geprobeerd.
Gevoelsmatig vind ik het wel prettig om met de caravan erachter toch nog zelf enige invloed te kunnen uitoefenen op het schakelen.

Zal vast wel even wennen worden om nu weer zelf op te schakelen. Ben benieuwd hoevaak ik dat ga vergeten
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 10:38  ·  #138
Is het niet zo dat als je te hoog in toeren komt hij vanzelf omhoog schakeld?

Net zoals hij omlaag schakeld?

Nooit geprobeerd omdat ik in de regel een rustige rijder ben die in de D rijd.

Ik weet dat de automaat van mijn maatis wel een Audi gewoon opschakelde bij teveel toeren
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 11:37  ·  #139
Geen idee.
Maar aangezien de R met gemak pas bij 225km/h naar 6 opschakelt in de "S" mode ga ik dat met de caravan er achter niet proberen.....
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 17:34  ·  #140
Heej, interessante discussie, had ik nog niet eerder gezien.
Ik ben er ook regelmatig mee bezig, we hebben een Hobby 495 UL De Luxe achter de V70 hangen van - beladen - 1600 kg.
Ook met de dealer hier wel eens over gesproken. Lastige vind ik dat ik geen meter voor de temperatuur op het dashborad heb. Vorig jaar voor het eerst met de sleurhut gereden, inmiddels weet ik dat ik 'm het beste rond de 2000 toeren kan houden. In de stad wil ik nog wel eens de GT zelf laten schakelen in de S-stand zodat 'ie wat hoger in de toeren blijft, op de snelweg CC op 100 maar dan schakelt de GT naar 6 en maakt dan te weinig toeren. Ik zet 'm dan handmatig in 5, toerental is dan 2200. Werkt prima!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 17:38  ·  #141
:-| :-) ^_^ :happy: :lol: :D


Quote door Steve

Geen idee.
Maar aangezien de R met gemak pas bij 225km/h naar 6 opschakelt in de "S" mode ga ik dat met de caravan er achter niet proberen.....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 18:41  ·  #142
Vaak ben je te bang. :bandit:
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 20:45  ·  #143
Quote door FritsieV70

Heej, interessante discussie, had ik nog niet eerder gezien.
Ik ben er ook regelmatig mee bezig, we hebben een Hobby 495 UL De Luxe achter de V70 hangen van - beladen - 1600 kg.
Ook met de dealer hier wel eens over gesproken. Lastige vind ik dat ik geen meter voor de temperatuur op het dashborad heb. Vorig jaar voor het eerst met de sleurhut gereden, inmiddels weet ik dat ik 'm het beste rond de 2000 toeren kan houden. In de stad wil ik nog wel eens de GT zelf laten schakelen in de S-stand zodat 'ie wat hoger in de toeren blijft, op de snelweg CC op 100 maar dan schakelt de GT naar 6 en maakt dan te weinig toeren. Ik zet 'm dan handmatig in 5, toerental is dan 2200. Werkt prima!


2000tpm is wat aan de lage kant ben ik bang. Krijgt je bak te weinig koeling en heb je kans dat je olie "kapot" gaat. Met alle gevolgen van dien. Beter effe handmatig een versnelling terug. Zeker bergop. Ik rijd met 1600kg in de 5 met 2100 alleen op de vlakke weg.
Onze blokken zijn te sterk voor de bakken.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 21:23  ·  #144
Ik hou hem in de regel ook boven de 2000 toeren.

Rij dan ook vaak iets harder dan formeel toegestaan zodat ik weer in de 5 kan rijden.
Anders kachel ik continu in de 4e versnelling.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 21:30  ·  #145
Quote

Rij dan ook vaak iets harder dan formeel toegestaan zodat ik weer in de 5 kan rijden.
Anders kachel ik continu in de 4e versnelling.


3000Rpm in z'n 4 is al boven de 100km/h, althans dat bemerkte ik toen ik de snelweg opging. Op de vlakke wegen moet het toch geen probleem zijn om in z'n 5 te zetten?
Zodra het heuvelig wordt ga ik wel een stap terug. Doet de motor het ook ff wat makkelijker.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.06.2016 - 21:49  ·  #146
Dat "probleem" ken ik vooral met de D5, deze sukkelt op de cruise met de 1400 aan de knop nagenoeg zonder moeite naar zuid Frankrijk, en ik zet dan ook zelf bij warm weer en klimmen de geartronic in 4 of heel soms 3 bij steil dalen, en eigenlijk puur omdat ik de automaat genoeg toeren wil laten draaien om de olie te blijven koelen.
Anders ben ik bang dat het goedje te heet wordt, zonder dat de auto er eigenlijk moeite mee heeft.

Gr. Wibo
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.06.2016 - 08:24  ·  #147
Quote door FritsieV70

Heej, interessante discussie, had ik nog niet eerder gezien.
Ik ben er ook regelmatig mee bezig, we hebben een Hobby 495 UL De Luxe achter de V70 hangen van - beladen - 1600 kg.
Ook met de dealer hier wel eens over gesproken. Lastige vind ik dat ik geen meter voor de temperatuur op het dashborad heb. Vorig jaar voor het eerst met de sleurhut gereden, inmiddels weet ik dat ik 'm het beste rond de 2000 toeren kan houden. In de stad wil ik nog wel eens de GT zelf laten schakelen in de S-stand zodat 'ie wat hoger in de toeren blijft, op de snelweg CC op 100 maar dan schakelt de GT naar 6 en maakt dan te weinig toeren. Ik zet 'm dan handmatig in 5, toerental is dan 2200. Werkt prima!


Ik ga geregeld voor mijn schoonvaders bedrijf auto's ophalen en zit dan meestal zo rondom de 1700-1750kg. Hierbij probeer ik het schakelen rondom de 3000rpm te houden zodat de motor niet te ver terugvalt. Het is niet dat ik al plankend naar de 3000rpm ga maar laat de motor op z'n gemakje in toeren klimmen. Het verschilt ook overigens ook een beetje per versnelling. Mijn "vuistregel" is dat wanneer de auto begint te knorren dan zit ik al ruimschoots in een te zware versnelling. Mocht je dat knorren ook eens willen ervaren, ga eens rijden zonder aanhanger en schakel eens zo snel dat de motor ongeveer 1200rpm draait. Vervolgens wat gas erbij geven zonder dat de automaat alsnog terugschakelt, dan zou je het geluid moeten horen.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.06.2016 - 13:24  ·  #148
Quote door Widebody

Quote door FritsieV70

Heej, interessante discussie, had ik nog niet eerder gezien.
Ik ben er ook regelmatig mee bezig, we hebben een Hobby 495 UL De Luxe achter de V70 hangen van - beladen - 1600 kg.
Ook met de dealer hier wel eens over gesproken. Lastige vind ik dat ik geen meter voor de temperatuur op het dashborad heb. Vorig jaar voor het eerst met de sleurhut gereden, inmiddels weet ik dat ik 'm het beste rond de 2000 toeren kan houden. In de stad wil ik nog wel eens de GT zelf laten schakelen in de S-stand zodat 'ie wat hoger in de toeren blijft, op de snelweg CC op 100 maar dan schakelt de GT naar 6 en maakt dan te weinig toeren. Ik zet 'm dan handmatig in 5, toerental is dan 2200. Werkt prima!


2000tpm is wat aan de lage kant ben ik bang. Krijgt je bak te weinig koeling en heb je kans dat je olie "kapot" gaat. Met alle gevolgen van dien. Beter effe handmatig een versnelling terug. Zeker bergop. Ik rijd met 1600kg in de 5 met 2100 alleen op de vlakke weg.
Onze blokken zijn te sterk voor de bakken.

Mee eens, met 'rond 2000' bedoelde ik erboven. Je moet het blok eigenlijk beschermen tegen zichzelf, het koppel ligt zo hoog dat 'ie sterk genoeg is om met 1500 toeren de hele combinatie naar boven te sleuren.

Bij de dealer de vraag neergelegd of er plannen zijn om de software voor de automaat hierop aan te passen. Ik heb wel eens gelezen dat bijv. de grote Amerikaanse pickups dit wel kunnen als de bak 'weet' (handmatig dan wel dat de auto ziet dat er een stroomkabel bij de trekhaak is ingeplugd) dat er een aanhanger achter hangt. Dan reageert de bak hierop door hoger in de toeren te blijven om de koeling te optimaliseren. Die plannen zijn er blijkbaar niet, maar als we met z'n allen maar genoeg hierom blijven vragen zou het niet ondenkbaar zijn dat dat ooit door Volvo wordt gehonoreerd lijkt me.
Eveneens nagevraagd of een extra oliekoeler nuttig/wenselijk zou zijn maar dat is voor mijn type volgens de dealer niet nodig.

Ik heb vorig jaar zo'n OBD2 interface aangeschaft zodat ik via GSM of tablet de temperatuur zou moeten kunnen uitlezen van koelvloeistof of nog liever de temperatuur van de ATF in de bak. Helaas nog te weinig tijd gehad hier mee te stoeien, binnenkort toch maar eens doen. Ik zou best wel eens de zaak willen monitoren als de caravan erachter hangt. Aan de andere kant, ik heb inmiddels al aardig wat kilometers met de combinatie gereden en zonder problemen. Maar meten is weten nietwaar?

O ja, bijna vergeten...de bak regelmatig laten spoelen natuurlijk!
Ik ga dat zeker elke 80.000 km laten doen
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 11.07.2016 - 00:17  ·  #149
Vandaag, nou ja gezien het tijdstip van dit schrijven eigenlijk gisteren, de caravan uit de stalling gehaald in mee naar huis genomen voor de voorbereidingen van de vakantie.
Tijdens het rijden vorige keer was ik bezig het verbruik te monitoren. Deze keer had ik de CFE aan staan en zag tot mijn verbazing dat de koelwater temperatuur met gemak naar de 105 graden ging tijdens het rijden met de caravan. De wijzer bleef wel gewoon netjes recht op staan en ging geen millimeter naar rechts. Snelheid lag net onder de 100km/h en de GT stond in z'n 5 waarbij de motor zo'n 2200RPM draaide.
Normaal gesproken komt tijdens het rijden zonder caravan de temperatuur niet boven de 88 graden.

Hier ga ik nog wel even op letten als we richting Frankrijk gaan.

Het verbuik laatst met Vida omgezet in L/km en de BC gaf nu tussen de 4 en 5 l/km aan. tja......dat verklaart de temperatuur.

nu maar hopen dat er genoeg tankstations langs de route zitten :'(
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Het

 · 
Posted: 11.07.2016 - 06:04  ·  #150
toerental zou voor mij al veels te laag voor het rijden met een zware aanhanger / caravan erachter. Je kunt beter zelf schakelen met een GT en dan boven de 3000 rpm gaan zitten dan koelt de motor ook veel beter en het is minder belastend voor o.a. je drijfstanglagers....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0