Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

zeg maar Jan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

· 
Posted: 08.08.2016 - 14:55  ·  #166
Vandaag met hut 1300 kg van Martigny naar Charmonix. In de 2e versnelling goed te doen. In 3e versnelling komt meter van zn plaats.
Sabelhout
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 08.08.2016 - 15:28  ·  #167
Met de caravan (1000 kg) naar de Franse Alpen geweest. Op de heenreis is de motortemperatuur niet uit het midden gekomen (of ik heb het niet gezien), op de terugreis wel een paar keer terwijl ik niet het idee had dat de auto het zwaar had. Versnelling terug schakelen zorgde er binnen enkele tellen weer voor een dalende temperatuur.

Gemiddeld verbruik met caravan overigens wel 1 op 8 :whistle:
zeg maar Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2016 - 19:53  ·  #168
Blijf erbij, koeling van een D5 is onder de maat. Ben blij dat ik nu een handbak heb ipv automaat. Weer iets minder warmte om af te voeren.

Maar zelfs met handbak nu nog steeds oplopende temperaturen bij een redelijke pas (blauw caravannetje volgens ANWB). Natuurlijk is dit onder controle te houden door terug te schakelen. Maar voelt als jammer aan wanneer de auto nog voldoende power over heeft dat je dan alsnog moet lossen...
Dreamer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.08.2016 - 16:50  ·  #169
Wij zijn ook weer terug van de vakantie met de caravan (weer naar Frankrijk). De temperatuurmeter is dit jaar niet uit het midden geweest. En het was met max. 34 graden onderweg een paar graden koeler dan vorig jaar, maar ik heb bij langere snelweghellingen een paar keer om te testen even goed gas gegeven naar boven, waarbij het verbruik soms naar 30-33L per 100km ging, temperatuurmeter bleef keurig in het midden. Conclusie: het lijkt er toch op dat het vernieuwen van de radiateur (door een model wat beter zou zijn dan origineel) en de airco-radiateur (omdat de oude redelijk vol zat met steentjes wat de luchtdoorstroming niet bevorderd) wel heeft geholpen. Mede door de software update van Obbe en nu de goede koeling was het echt heerlijk rijden, de D5 trekt de caravan alsof het niets is, en de 2e camping lag op 1000 meter hoogte met de nodige steile wegen: caravan is 1700kg en 2,5m breed (dus flinke luchtweerstand). Heb het verbruik niet echt in de gaten gehouden maar heb niet overdreven vaak getankt, bij 100km/h op vlakke snelweg staat er +/- 10L per 100km op de boordcomputer, maar die liegt vast nog wel wat. Het gaas vooronder in de bumper tegen steentjes in de airco-radiateur laat ik dus ook gewoon zitten.
zeg maar Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.08.2016 - 19:47  ·  #170
Goed om te horen!

In de vakantie mijn condensor ook eens bekeken. Het onderste direct zichtbare gedeelte zit nagenoeg dicht en is aan het vergaan (lees koelribben missen en laten los).

Radiator en condensor voor volgende vakantie maar eens vervangen.
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 24.08.2016 - 21:29  ·  #171
Die van ons wordt ook voor de volgende zomer vakantie door Obbe onder handen genomen. De radiateur zal ik binnenkort eens tegenstrooms doorspoelen om te kijken of er bezinksel in zit.

Selected quotes for multi-quoting:   0