Net terug van de Dordogne....jep, zelfde probleempje...
ik heb een D5 met GT6 bak. Maar vooral handmatig gereden (automaat schakelt veel te vroeg op met te lage toeren tot gevolg) met de caravan en alleen als het echt ging op vlakke weg in zijn 6 gereden. Ook richting Dordogne enkele lange hellingen gehad van 6%
En ja hoor, in zijn 5 met 2000-2500 rpm temperaturen "gemeten" via de CFE van ca. 115graden!!!!
en ook de tempmeter naar het rood... terug naar 4 en vertragen tot
minimaal ca. 2500-2700rpm hield de temperatuur constant of ging zelfs wat omlaag...
eenmaal boven op de helling naar 5 en tijdje vast houden rond 2500rpm
Ik kon makkelijk als eerste boven komen maar dan wel ten koste van....en dat was het niet waard natuurlijk.
Omdat ik er vorig jaar op exact dezelfde route amper last van had (er was op de steile lange hellingen wel iets verhoging in temp te zien) en gewoon (handmatig in zijn 5) door kon kachelen.....ben ik voorzichtig tot de volgende conclusie gekomen....
tuning met uitschakelen van EGR....
EGR zorgt voor recirculatie van uitlaatgas...dat weten we allemaal.... :yes:
Maar de EGR zorgt ook voor een lagere temperatuur van uitlaatgassen. Dit is om de vorming van NOx tegen te gaan.... Dus, als de EGR niet meer werkt, zul je, zeker tot 2500rpm relatief hogere temperaturen krijgen waar het koelsysteem niet geheel op berekend is. Je zit dan in het "werkgebied" van de EGR... En net bij hogere toerentallen sluit die klep.
Meer vermogen (tuning) heeft meer brandstof nodig, wat ook weer tot hogere temperaturen leidt...
Tussen mijn vorige en huidige vakantie is de EGR uitgeprogrammeerd...... Is het probleem van de temperatuurhuishouding dan toeval??
Natuurlijk kan veroudering van sensoren, thermostaat enz...ook meespelen maar ik ben er niet zo van overtuigd dat dit een belangrijk aandeel heeft in de hoge temperaturen. Mijn D5 heeft ca. 225k gelopen.
Mijn waterpomp is 60000 km geleden vervangen met de distributie. Daar mag het niet aan liggen..
Wel is dit weer een plusje voor mijn vroegere Classic 2.5D die met bijna 4 ton geen krimp gaf op deze route met zelfde caravan en zelfde snelheden....wat me soms toch wel met enige emoties laat terug denken aan die goede oude V70.... :shame:
oh ja...enkele gegevens:
-caravan ca. 1400kg
-auto totaal gewicht ca. 1950kg
-gemiddelde snelheid over route 82kmh (rijdend)
-gemiddeld overall 65kmh
-1200km
-gem,verbruik 1:8
prijs diesel in luxemburg.... één (1) Euro....