Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 16:42  ·  #16
Quote door volvo355

Is je waterpomp niet een keer vervangen tussen 0 en 219.000 km? Normaal wordt deze vervangen bij 160.000 of 180.000 volgens mij.


Meestal laten ze hem met de eerste distributiewissel zitten.
Volgens Volvo geen probleem.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 16:47  ·  #17
Quote door R-W

Mogen die aanhangers in Frankrijk niet ook 130kmh?

edit, ja dus mits combinatie niet zwaarder dan in totaal 3500kg.

Personen-/bestelauto's, met of zonder aanhangwagen/caravan, toegestaan totaalgewicht combinatie < 3500 kg



Tel je auto met passagiers, bagage en je aanhanger eens bij elkaar. Dan zit je al snel aan de bovengrens. En alles wat nog net mag, moet niet!
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 17:01  ·  #18
maar mag wel gewoon dus om dat nu af te doen als
Quote
"En een combinatie harder dan 110 willen rijden getuigt niet van besef van verkeersveiligheid"

vind ik te makkelijk.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 17:03  ·  #19
Afgelopen zomer zijn ook wij met een vol gepakte V7 D5 met dakkoffer, 2 volwassenen en 3 pubers, een dikke caravan van tenminste 1350kg naar Frankrijk geweest. En ook ik heb de temperatuur meter in het rood gehad.

Wat ik altijd doe is de boardcomputer op momenteel verbruik zetten zodat ik kan zien hoeveel diesel hij aan het verbruiken is.
Zodra dat boven de 17ltr/100km komt wordt ik allert en bij 20ltr/100km ga ik gewoon een tandje langzamer en schakel ik terug naar 3. in z'n 5 rijd ik zelden met die hut erachter.

De reden waarom ik dan toch de meter naar rechts kreeg en zelfs een waarschuwing op mijn dashboard kreeg was omdat ik op de cc naar boven aan het tuffen was. De auto was echt aan het werk toen.
Ik was niet meer zo scherp omdat we buiten 40gr hadden en de airco het had laten afweten.

Persoonlijk vind ik het verre van verstandig om ten koste van alles je snelheid vast te willen houd als je heuvel op gaat.
Ietsje langzamer kan geen kwaad. Dan blijft het allemaal lekker heel.

1:5 met een aanhanger? Oei, wat zou een R dan gaan doen qua verbruik?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 17:15  ·  #20
Quote
Ik was niet meer zo scherp omdat we buiten 40gr hadden en de airco het had laten afweten.


ook niet zo verstandig ;)

Maareh, rijdt zo'n D5 echt 1:5-6 met een beetje aanhanger? Dan doet mijn (gechipte) benzine AWD gt het beter, 1:7 ong is toch wel het gemiddelde in het slechtste geval. :o
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 17:20  ·  #21
Quote door GRUNNS60

ok ik denk wel dat je lage toerental en daarmee het relatief langzame draaien van de waterpomp (aangedreven met distributieriem, dus lage toeren motor ook lage toeren pomp) oorzaak kunnen zijn.

Het is sowieso beter voor blok en versnellingsbak dat er onder die omstandigheden met meer toeren gereden wordt. :yes:

minder belasting van de onderdelen :yes: :thumb:


Het gevaar met een D5 is dat die dingen al zo goed trekken onder de 2000 toeren, de verleiding is groot om dan lekker in 5 te gaan tuffen.
Doe dit i.i.g. nooit met een automaat, de bak kan z'n hitte dan niet kwijt, en het zelfde fenomeen doet zich dan ook voor met de koeling van de motor, pomp draait te langzaam,
dus te weinig koeling van het blok, dus temp gaat omhoog, al zeker met hellingen, hoge buitenlucht temperaturen en aanhangers er achter.
Met die kombinatie moet je zeker uitkijken.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 18:18  ·  #22
J.W. en Bigdog
Dat wist ik niet van die waterpomp. Weer wat geleerd. :thumb:


Wat betreft de snelheid van de caravans/aanhangers zijn daar heel veel verschillende meningen over. De een vind 90 al hard de ander vind een snelheid van rond de 100-110 relaxed rijden. Natuurlijk ook heel erg afhankelijk van de gewichtsverhoudingen, belading en weersomstandigheden. Onze combinatie zit trouwens op 3450 totaal gewicht. Het verbruik is bij ons rond de 1 op 6.

Wat zou volgens jullie dan het ideale toerental en minimale toerental (genoeg koeling) zijn voor het rijden met aanhanger/caravan?
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 21:01  ·  #23
Net terug van de Dordogne....jep, zelfde probleempje... :'(

ik heb een D5 met GT6 bak. Maar vooral handmatig gereden (automaat schakelt veel te vroeg op met te lage toeren tot gevolg) met de caravan en alleen als het echt ging op vlakke weg in zijn 6 gereden. Ook richting Dordogne enkele lange hellingen gehad van 6%
En ja hoor, in zijn 5 met 2000-2500 rpm temperaturen "gemeten" via de CFE van ca. 115graden!!!! :sick: en ook de tempmeter naar het rood... terug naar 4 en vertragen tot minimaal ca. 2500-2700rpm hield de temperatuur constant of ging zelfs wat omlaag...

eenmaal boven op de helling naar 5 en tijdje vast houden rond 2500rpm

Ik kon makkelijk als eerste boven komen maar dan wel ten koste van....en dat was het niet waard natuurlijk.


Omdat ik er vorig jaar op exact dezelfde route amper last van had (er was op de steile lange hellingen wel iets verhoging in temp te zien) en gewoon (handmatig in zijn 5) door kon kachelen.....ben ik voorzichtig tot de volgende conclusie gekomen....

tuning met uitschakelen van EGR....

EGR zorgt voor recirculatie van uitlaatgas...dat weten we allemaal.... :yes:
Maar de EGR zorgt ook voor een lagere temperatuur van uitlaatgassen. Dit is om de vorming van NOx tegen te gaan.... Dus, als de EGR niet meer werkt, zul je, zeker tot 2500rpm relatief hogere temperaturen krijgen waar het koelsysteem niet geheel op berekend is. Je zit dan in het "werkgebied" van de EGR... En net bij hogere toerentallen sluit die klep.

Meer vermogen (tuning) heeft meer brandstof nodig, wat ook weer tot hogere temperaturen leidt...

Tussen mijn vorige en huidige vakantie is de EGR uitgeprogrammeerd...... Is het probleem van de temperatuurhuishouding dan toeval??

Natuurlijk kan veroudering van sensoren, thermostaat enz...ook meespelen maar ik ben er niet zo van overtuigd dat dit een belangrijk aandeel heeft in de hoge temperaturen. Mijn D5 heeft ca. 225k gelopen.

Mijn waterpomp is 60000 km geleden vervangen met de distributie. Daar mag het niet aan liggen..

Wel is dit weer een plusje voor mijn vroegere Classic 2.5D die met bijna 4 ton geen krimp gaf op deze route met zelfde caravan en zelfde snelheden....wat me soms toch wel met enige emoties laat terug denken aan die goede oude V70.... :shame:

oh ja...enkele gegevens:

-caravan ca. 1400kg
-auto totaal gewicht ca. 1950kg
-gemiddelde snelheid over route 82kmh (rijdend)
-gemiddeld overall 65kmh
-1200km
-gem,verbruik 1:8
prijs diesel in luxemburg.... één (1) Euro.... :love:
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 21:19  ·  #24
Wij houden 'm op minimaal 2400 toeren. Constante snelheid staat ie op 2700 toeren in de 4, 110 op GPS.
2.4 Benzine/LPG.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 23:22  ·  #25
Quote

Maareh, rijdt zo'n D5 echt 1:5-6 met een beetje aanhanger? Dan doet mijn (gechipte) benzine AWD gt het beter, 1:7 ong is toch wel het gemiddelde in het slechtste geval.


V7TIG schreef dat hij vorig jaar een T5 had met aanhanger die 1:5 deed.

Met mn D5 red ik dat niet, alleen berg op. Op de overige stukken met m'n caravan d'r achter heel netjes zo'n 1:10
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 23:34  ·  #26
Quote door R-W



Dat de watertemp oploopt klopt en is logisch maar je hoort dat niet te zien op je meter in het dash. Dat is er een van 'in het midden is het goed' en geeft geen ouderwetsche realtime temp.meting door.


Dat is de lol van een CFE! En als je dat kiest laat het in het display linksonder dergelijke info zien.
Ik heb koelwatertemp en boordspanning. Ik mis de optie turbodruk ....
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 09:29  ·  #27
Mijn V70 had ook last van warmlopen met het rijden met de caravan in de bergen.

Zie mijn topic: topic.php?t=8514&page=1

Dit bleek aan de temperatuursensor te liggen op het thermostaathuis.
De ventilator draaide daardoor nooit in de hoogste stand omdat de motor dacht dat de motor kouder was. Let op! Dit is dus niet de temperatuursensor voor de display.

Na het vervangen, geen last meer gehad van warmlopen.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 10:51  ·  #28
Die is bij mij al vervangen. Werkje van niets en inderdaad op aanraden van de info uit jouw topic.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 15:26  ·  #29
Hier een berichtje vanuit Zuid-Frankrijk :). We zijn dit jaar voor het eerst ver op pad met de caravan en de Volvo en ook wij hadden last van een oplopende temperatuurmeter op de (steilere) snelweghellingen. En zoals al eerder in dit topic beschreven: ik hield ook de verbruiksmeter in de gaten, boven de 17 a 18 liter verbruik begon de temperatuurmeter langzaam op te lopen. Ik reed dan +/- 90 km/h wat bij mijn 5-handbak zo'n 2600 toeren is. Ik schakelde dan terug naar de 3 en ging met +/- 80 km/h met 3000 toeren naar boven en dan bleef hij wel constant op het midden. Overigens was het op deze dagen ook vrij warm (33 - 35 graden), en de airco stond natuurlijk aan (en bleef prima werken).

In ons geval hangt er een Knaus Sudwind 550 FSK achter, die mag maximaal 1700kg wegen, ik schat dat hij zo'n 1650 weegt met de huidige belading. Verder is hij ook 2,5m breed, dus hij pakt wel wat meer tegenwind natuurlijk. De auto zelf is ook redelijk beladen in de achterbak en verder 2 kleine kids en 2 volwassenen, het geheel zal zeker een 1850 - 1900kg hebben gewogen. Dus gecombineerd gewicht op zo'n 3500kg schat ik.

Ook onze D5 is door Obbe getuned en de EGR is uitgeschakeld. Ding trekt echt als een beer, als de temperatuur niet zou oplopen kun je makkelijk wat vlotter naar boven.

25K KM geleden bij 300K KM heeft hij bij Dennis een grote beurt gehad, waarbij ook de distributie + waterpomp is gedaan. De temperatuursensor heb ik in ieder geval nooit vervangen, maar het feit dat hij bij 80 km/h in de 3 wel netjes terugloopt doet denken dat dat toch allemaal wel werkt. Ook als ik even stop op een parkeerplaats draait de koeling nog even na en het klinkt dan alsof de fan veel toeren maakt.

Is dit gewoon normaal en loop je dan echt tegen de grenzen van het koelsysteem aan? De auto (zeker met tuning) doet het n.l. allemaal even gemakkelijk, alleen kun je niet meer gas geven want dan loopt ie warm. Ben op die hellingen waar ik terug naar de 3 ging en 80 km/h ging rijden regelmatig ingehaald door auto's met een minimaal even grote caravan en dan bijv. een dikke BMW / Mercedes ervoor en die haalden mij vlot in (ik schat dat ze minimaal 100 - 110 km/h reden), hebben die auto's een beter koelsysteem?

Op zich vind ik het niet erg om even rustig aan te doen op die momenten, maar het voelt zeer vervelend als die meter gaat oplopen en zeker als hij dat blijft doen en je moet nog een eind naar boven.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 17:17  ·  #30
Lees toch dat na vervangen geen last meer van warmlopen.....

is er ook iemand die wel te temp sensor heeft vervangen en wel last heeft van warmlopen?

de sensor is een bekende verdachte zeker als ie nog nooit vervangen is. voor die paar tientjes zou ik t eens proberen. Tja en dan moeten we natuurlijk tot volgend jaar wachten voor de uitslag?? :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0