Herkenbaar voor mij de bovenstaande ervaringen .... Deze vakantie hing er voor heet eerst een vrij zware caravan (ca. 1.500 kg) achter de auto. Het was 38C (heet dus) en we reden de bergen in.
Het is een S80 D5 automaat uit 2004 met 275.000km, net de laatste beurt gehad en rijdt als nieuw
Bij de eerste helling van behoorlijk formaat ging de motor in de 'noodloop' en kreeg ik de melding "engine service required". Ik stopte de auto en de motor. De watertemperatuur stond keurig in het midden, en er brandden geen andere lampjes. De fans draaiden heel hard door toen ik de motor afzette. Even later probeerde ik de auto normaal te starten omdat ik een electronisch foutje niet uitsloot. De motor startte wel, maar sloeg niet aan. Toen even later de fans ophielden met koelen, probeerde ik het nogmaals... De motor sloeg direct aan, en liep weer als een zonnetje. De melding was verdwenen. Opeen verscheen de volgende melding "anti-skid off", en die verdween ook snel weer.
Ik reed steeds in de 3 of 4 (of zelfs L) zodat ik in ieder geval zo'n 2.500 toeren maakte. In de D zat het toerental structureel te laag te kreunen bij 'helling op'.
Dezelfde storingsmelding en motor in noodloop heb ik later die dag nog tweemaal gehad. Vervolgens heb ik mijn dealer gebeld en die adviseerde om vooral de lampjes en de temperatuur goed in de gaten te houden en s' avonds de accupolen een minuut los te maken zodat de systemen opnieuw opstartten. Dat heb ik ook gedaan, en ik heb inderdaad vervolgens geen enkele melding meer gehad.
Later kreeg de auto in de vakantie bij lange hellingen (en bij die temperaturen van 38C) overigens wél moeite met de water temperatuur. Een paar keer ging deze richting 'rood'. Ik stopte dan even (en airco uit) en ik zag dan meteen de temperatuur snel weer zakken.
Overigens als ik de motor afzette en de fan op zijn hardst draaide, sloeg de motor ook erg slecht aan. Daarom zette ik de motor ook pas weer uit nadat de fan uitschakelde.
Waterpomp is overigens vervangen bij 160.000 km, samen met de riem.
Een caravan van zo'n 1.500 kg was toch wel een beetje zwaar voor de auto merkte ik, misschien wel vooral door de extreme buitentemperatuur. Het was vaak 36 -39C..... Hebben jullie ervaringen tot welk gewicht het goed gaat....ook in de bergen ?
Ik vond de caravan erg 'zwaar' aanvoelen, bijvoorbeeld ook bij uit stilstand wegrijden. Nu had ik nooit eerder met een 'sleurhut' gereden, dus misschien is het gewenning.
Met 110 km/h over de Route du Soleil terug ging overigens uitstekend. Afgezien van die 1:7 dan .... Misschien toch maar weer liever genieten van de souplesse en het comfort van de Four-C vering zonder zo'n kreng achter de auto... wat een ellende dat rijden.