Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

 
 
 
 
 
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 17:32  ·  #31
Quote door Dreamer


Is dit gewoon normaal en loop je dan echt tegen de grenzen van het koelsysteem aan? De auto (zeker met tuning) doet het n.l. allemaal even gemakkelijk, alleen kun je niet meer gas geven want dan loopt ie warm. Ben op die hellingen waar ik terug naar de 3 ging en 80 km/h ging rijden regelmatig ingehaald door auto's met een minimaal even grote caravan en dan bijv. een dikke BMW / Mercedes ervoor en die haalden mij vlot in (ik schat dat ze minimaal 100 - 110 km/h reden), hebben die auto's een beter koelsysteem?

Op zich vind ik het niet erg om even rustig aan te doen op die momenten, maar het voelt zeer vervelend als die meter gaat oplopen en zeker als hij dat blijft doen en je moet nog een eind naar boven.


Dat is kennelijk normaal als je de EGR laat wegprogrammeren, zie de reactie hierboven waarin staat dat de EGR onder de 2500 toeren er ook voor zorgt dat je verbrandingstemperaturen lager blijven (en ergo: je koelsysteem dus minder belast wordt).

Jij hebt dingen aan je auto laten veranderen waarbij dus kennelijk niet alleen voordelen aan vastzitten maar ook nadelen in extreme omstandigheden ;-)
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 18:15  ·  #32
Dan zou het koelsysteem dus een upgrade moeten hebben om dat weg te nemen? Maar ik lees in dit draadje veel meer mensen met een D5 met deze warmteproblemen en ik vraag me af of die allemaal de EGR dicht hebben zitten.

Verder snap ik nog niet helemaal waarom een EGR die open staat zorgt voor een koelere motor: je trekt dan warme lucht de motor in, waarom wordt hij daar koeler van?

Inderdaad die sensor vervangen lijkt me een goed plan om sowieso te doen.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 18:40  ·  #33
Onze D5 heeft geen Obbe-kuurtje ondergaan. Met onze Kipcaravan erachter(plm 1600kg) en 2 volwassenen en 2 kleine meisjes, grote hond en grote koelbox achterin nog geen oplopende temperaturen uit het vooronder waargenomen ( dus meer dan 3500kg :o ). Alles netjes, voor zo ver de meter dat aan kan geven, op normale waardes. Ook bij Stuttgart de 8 afgereden en bij Pforzheim de knip door, zonder problemen.
430tkm en de GT daar waar nodig handmatig ondersteunen. Verder met 2200tpm op de vlakke weg, zonder problemen. Gemiddeld verbruik 1:10 :yes: .
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 08.08.2015 - 19:38  ·  #34
Quote door Dreamer


Is dit gewoon normaal en loop je dan echt tegen de grenzen van het koelsysteem aan? De auto (zeker met tuning) doet het n.l. allemaal even gemakkelijk, alleen kun je niet meer gas geven want dan loopt ie warm. Ben op die hellingen waar ik terug naar de 3 ging en 80 km/h ging rijden regelmatig ingehaald door auto's met een minimaal even grote caravan en dan bijv. een dikke BMW / Mercedes ervoor en die haalden mij vlot in (ik schat dat ze minimaal 100 - 110 km/h reden), hebben die auto's een beter koelsysteem?

Op zich vind ik het niet erg om even rustig aan te doen op die momenten, maar het voelt zeer vervelend als die meter gaat oplopen en zeker als hij dat blijft doen en je moet nog een eind naar boven.



Hebben die andere auto's een beter koelsysteem? Vraag je je af....terecht.
Ik denk van wel...waarom?

Een kennis van mij heeft een tijd geleden een hagelnieuwe BMW 525d met 8-bak automaat gekocht.
De trekhaak koste maar liefst 1500 euries.....Waarom?

Dat stuk ijzer onder de auto was het bedrag niet, ook niet de speciale kabelboom die bij haast elk merk intussen wel iets speciaals is wegens de ver gaande "computerisatie" (van dale?? <_< )
Wat wel duur bleek, was de door BMW verplichte aanpassing aan het koelsysteem. Er moest een grotere radiator in en voor de automaat een aangepaste oliekoeler....de klant was dit verplicht om behoud van de garantie...

Dus ik kan me voorstellen dat ook Mercedes zo iets in het pakket heeft.

Echter, bij Volvo heb ik hier nog nooit van gehoord dat de koeling aangepast moet worden bij het monteren van een trekhaak...

Dus zoals in één van de posten al genoemd wordt, zal eigenlijk bij een trekhaak ook een aangepaste koeling deel moeten uitmaken van het pakket. Zeker na een tuning die ook al zorgt voor hogere temperaturen.

Ik denk dat de koeling van de D5 erg magertjes is gedimensioneerd en precies voldoende is af fabriek. Dus zijn er weinig reserves waarbij al geen rekening gehouden is met allerlei aanpassingen zoals tuning enz...

De tuning heeft de auto voor het gemiddelde wel zuiniger gemaakt wat behoorlijk scheelde op de trip naar Z-Frankrijk, maar daarvoor kreeg ik wel de temperatuur problemen die ik vorig jaar veel minder had.
S80-D5a04
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 13:18  ·  #35
Herkenbaar voor mij de bovenstaande ervaringen .... Deze vakantie hing er voor heet eerst een vrij zware caravan (ca. 1.500 kg) achter de auto. Het was 38C (heet dus) en we reden de bergen in.
Het is een S80 D5 automaat uit 2004 met 275.000km, net de laatste beurt gehad en rijdt als nieuw :-)

Bij de eerste helling van behoorlijk formaat ging de motor in de 'noodloop' en kreeg ik de melding "engine service required". Ik stopte de auto en de motor. De watertemperatuur stond keurig in het midden, en er brandden geen andere lampjes. De fans draaiden heel hard door toen ik de motor afzette. Even later probeerde ik de auto normaal te starten omdat ik een electronisch foutje niet uitsloot. De motor startte wel, maar sloeg niet aan. Toen even later de fans ophielden met koelen, probeerde ik het nogmaals... De motor sloeg direct aan, en liep weer als een zonnetje. De melding was verdwenen. Opeen verscheen de volgende melding "anti-skid off", en die verdween ook snel weer.

Ik reed steeds in de 3 of 4 (of zelfs L) zodat ik in ieder geval zo'n 2.500 toeren maakte. In de D zat het toerental structureel te laag te kreunen bij 'helling op'.

Dezelfde storingsmelding en motor in noodloop heb ik later die dag nog tweemaal gehad. Vervolgens heb ik mijn dealer gebeld en die adviseerde om vooral de lampjes en de temperatuur goed in de gaten te houden en s' avonds de accupolen een minuut los te maken zodat de systemen opnieuw opstartten. Dat heb ik ook gedaan, en ik heb inderdaad vervolgens geen enkele melding meer gehad.

Later kreeg de auto in de vakantie bij lange hellingen (en bij die temperaturen van 38C) overigens wél moeite met de water temperatuur. Een paar keer ging deze richting 'rood'. Ik stopte dan even (en airco uit) en ik zag dan meteen de temperatuur snel weer zakken.

Overigens als ik de motor afzette en de fan op zijn hardst draaide, sloeg de motor ook erg slecht aan. Daarom zette ik de motor ook pas weer uit nadat de fan uitschakelde.

Waterpomp is overigens vervangen bij 160.000 km, samen met de riem.

Een caravan van zo'n 1.500 kg was toch wel een beetje zwaar voor de auto merkte ik, misschien wel vooral door de extreme buitentemperatuur. Het was vaak 36 -39C..... Hebben jullie ervaringen tot welk gewicht het goed gaat....ook in de bergen ?
Ik vond de caravan erg 'zwaar' aanvoelen, bijvoorbeeld ook bij uit stilstand wegrijden. Nu had ik nooit eerder met een 'sleurhut' gereden, dus misschien is het gewenning. :-) Met 110 km/h over de Route du Soleil terug ging overigens uitstekend. Afgezien van die 1:7 dan .... Misschien toch maar weer liever genieten van de souplesse en het comfort van de Four-C vering zonder zo'n kreng achter de auto... wat een ellende dat rijden.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 13:43  ·  #36
Hoi S80-D5a04,

Welkom op dit Volvo Forum. (Had je getipt op het andere forum.)
Heb jij toevallig EGR tuning op jou D5?

En als je je in het daarvoor bestemde topic nog even wil voorstellen.
En graag met foto's van je Volvo
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 15:00  ·  #37
Widebody: was het bij jullie ook zo warm (ruim boven de 30 graden)? En hoe breed is de Kip caravan? Onze Knaus is n.l. 2,5m breed en dat scheelt behoorlijk in de luchtweerstand. Verder staan Kip caravans erom bekend gestroomlijnder aan de voorkant te zijn (en dus minder luchtweerstand), dit kan aanzienlijk schelen. Verder zitten wij qua verbruik ook op 1 op 9 tot 1 op 10 met de caravan, vrij netjes vind ik.

Roffeltje: ok, interessant om te lezen van die aanpassingen van het koelsysteem bij de BMW. Bij thuiskomt ga ik toch eens informeren wat er mogelijk is om het koelsysteem van de Volvo te verbeteren, want ik heb inderdaad het gevoel dat het maar "net aan" is, en juist in de zomermaanden als je met de sleurhut op pad gaat vind ik het wel lekker als ik het vermogen van de motor kan gebruiken zonder me zorgen te hoeven maken dat hij te warm loopt.

Gelukkig is het nog niet zo ver gekomen dat ik stil moest gaan staan, lijkt me echt vervelend en kan niet overal even makkelijk...en met 2 jonge kids in de auto houd ik het in de auto ook liever koel.

Kan iemand trouwens nog uitleggen waarom met een open EGR klep de motor koeler zou blijven?
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 15:56  ·  #38
Heel toevallig......een van mijn vrienden heeft een Mercedes c180 uit Duitsland ingevoerd...ding is net 9 maanden oud met 14k op de teller....nog nieuw dus.. <_<

Hij heeft bij de Duitse dealer nagevraagd voor een trekhaak maar heeft er van af gezien omdat het grapje 2700 euries kost :'(
Ook bij Mercedes moet de koeling van motor en automaat aangepast worden op de zwaardere belasting.

Dat bevestigd voor mij dat de Volvo gewoon een te licht gedimensioneerde koeling heeft om met zo'n zware last te rijden.


@dreamer: ik zou het fijn vinden als je jouw bevindingen met het zoeken naar aanpassingen zou willen delen.. Ik ga er ook naar op zoek. Misschien iets voor een nieuw topic te starten als er concrete zaken te benoemen zijn ??
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 16:17  ·  #39
Dus zoals nu uitziet is het een combinatie van EGR, trekhaak die een blok op wielen voort sleept en te kort aan koeling.

Ga je kijken bij de V70 en S60 zijn de afmetingen van de radiator:
hoogte (mm) 620
breedte (mm) 420
dikte (in mm) 32
Dit is voor zowel de bezine als diesel modellen

Dus dan wordt het zoeken naar een radiator met meer capaciteit / dikker.
Extra oliekoeler is volvo al mee bekend maar ook prijzig.

R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 16:25  ·  #40
Tot nu toe dus nergens last, wel temperatuursensor vervangen maar preventief. Kent Volvo (usa?) geen towpacks?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 16:32  ·  #41
Voor de XC90 is die beschikbaar.
Voor gewone V70 bezine als D% kan ik hem niet vinden.
Zal die van de XC niet passen op een V70?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 17:18  ·  #42
Of dit technisch (en qua ruimte) voor ons mogelijk is weet ik niet, maar een maatje van me heeft op z'n Chevy Van een grotere radiateur en extra oliekoeler speciaal laten maken. Dat ding trekt geregeld aanhangers van 2000 kg plus naar de Nordschleife. Kosten vielen wel mee, minder dan €1000 dacht ik. Nogmaals, of het kan voor onze auto's weet ik niet.

Al is die oldskool US-techniek wat minder gevoelig en in mijn optiek domweg degelijker cq hufterproof dan onze Volvo's.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 18:43  ·  #43
Die US-rommel is overbemeten. Het kan ik sommige gebieden warmer worden dan bij ons IN de cv-ketel :'( .

Ik weet van bepaalde japanse merken dat er een tweede ventilator geplaatst kan worden achter de radiator. Mss een idee om deze dan met een handmatige schakeling aan te sturen bij "zware taken"? Geen idee of dit past overigens :-) .

@Dreamer:

2,30 breed. Dus net er tussen in. Omgevingstemperatuur was ruim over de 30graden. En de stroomlijn is voor een flatgebouw redelijk gunstig te noemen o-) .
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 19:05  ·  #44
Water met toevoeging erin tegen corrosie , werkt veel beter dan koelvloeistof , en vervangen voor de winter .
Water is tot wel 15%+ beter in het opnemen en afgeven van warmte .

wel een gedoe
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 19:09  ·  #45
Quote door olaf

Water met toevoeging erin tegen corrosie , werkt veel beter dan koelvloeistof , en vervangen voor de winter .
Water is tot wel 15%+ beter in het opnemen en afgeven van warmte .

wel een gedoe


En rijden zoveel mogelijk rond het toerental waar max koppel zich bevind , daar is de motor get meest efficiënt .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0