Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

 
 
 
 
 
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 09.08.2015 - 22:19  ·  #46
Quote door olaf

Quote door olaf

Water met toevoeging erin tegen corrosie , werkt veel beter dan koelvloeistof , en vervangen voor de winter .
Water is tot wel 15%+ beter in het opnemen en afgeven van warmte .

wel een gedoe


En rijden zoveel mogelijk rond het toerental waar max koppel zich bevind , daar is de motor get meest efficiënt .


Dat kan wel kloppen maar voor een D5 ligt dat toerental rond de 1900 rpm..
Dat is absoluut een te laag toerental bergop en zwaar beladen. Niet alleen voor de temperatuur maar ook voor de lagers...

Onder zware belading en belasting moet je de D5 minimaal op 2500 of hoger rpm houden.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 10.08.2015 - 22:39  ·  #47
Op toeren is altijd het geval, ik heb een handbak. Ik ben een soort van blij met de constatering dat er gedacht wordt aan een onderbemeten radiateur in combinatie met onze fratsen.

Ik ga in Rotterdam eens bij Heftica informeren naar een grotere, koperen radiateur. Ik heb daar in het verleden wel eens wat leren maken. Zij zijn echt heel goed/kundig..
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 11.08.2015 - 16:47  ·  #48
Quote door Roffeltje

Quote door olaf

Quote door olaf

Water met toevoeging erin tegen corrosie , werkt veel beter dan koelvloeistof , en vervangen voor de winter .
Water is tot wel 15%+ beter in het opnemen en afgeven van warmte .

wel een gedoe


En rijden zoveel mogelijk rond het toerental waar max koppel zich bevind , daar is de motor get meest efficiënt .


Dat kan wel kloppen maar voor een D5 ligt dat toerental rond de 1900 rpm..
Dat is absoluut een te laag toerental bergop en zwaar beladen. Niet alleen voor de temperatuur maar ook voor de lagers...

Onder zware belading en belasting moet je de D5 minimaal op 2500 of hoger rpm houden.



Was niet helemaal duidelijk maar het koppel komt op max inderdaad ergens rond de 1900 toeren maar loopt door op dat maximale voor het weer inzakt tot ongeveer 3000 toeren dat is waar je moet zitten .

Maar waarom zou dat slecht zijn voor je lagers dat is mij niet duidelijk kun je dat onderbouwen ?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 11.08.2015 - 22:15  ·  #49
Quote door olaf


Was niet helemaal duidelijk maar het koppel komt op max inderdaad ergens rond de 1900 toeren maar loopt door op dat maximale voor het weer inzakt tot ongeveer 3000 toeren dat is waar je moet zitten .

Maar waarom zou dat slecht zijn voor je lagers dat is mij niet duidelijk kun je dat onderbouwen ?


De lagerbelasting is te berekenen met de volgende gegevens:
P het vermogen van de motor
n het toerental van de as
Je begint met het uitrekenen van het wringend moment; de kracht die de motor uitoefent op de as/lagers.
Mw = P / pi x n

Het antwoord hierop is in Nm. Voor het berekenen van de weerstand bij wringing is de wringspanning nodig in Nmm, dus het antwoord moet dus nogmaals vermenigvuldigd worden met 1000.
Maar onder de streep in de breuk staat het toerental. Dus hoe hoger het toerental, hoe lager de uitkomst.
Anders gezegd: naarmate het toerental (bij gelijke afname) toeneemt, wordt de breuk kleiner en dus de lagerbelasting.

Ik kan op mijn toetsenbord niet het symbool "pi" vinden, maar dat is het ondeelbare getal 22/7 ofwel 3,14
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 11.08.2015 - 22:30  ·  #50
zo is dat ook weer even wiskundig verklaard! :thumb: :thumb:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 12.08.2015 - 10:28  ·  #51
Quote door folke3

Quote door olaf


Was niet helemaal duidelijk maar het koppel komt op max inderdaad ergens rond de 1900 toeren maar loopt door op dat maximale voor het weer inzakt tot ongeveer 3000 toeren dat is waar je moet zitten .

Maar waarom zou dat slecht zijn voor je lagers dat is mij niet duidelijk kun je dat onderbouwen ?


De lagerbelasting is te berekenen met de volgende gegevens:
P het vermogen van de motor
n het toerental van de as
Je begint met het uitrekenen van het wringend moment; de kracht die de motor uitoefent op de as/lagers.
Mw = P / pi x n

Het antwoord hierop is in Nm. Voor het berekenen van de weerstand bij wringing is de wringspanning nodig in Nmm, dus het antwoord moet dus nogmaals vermenigvuldigd worden met 1000.
Maar onder de streep in de breuk staat het toerental. Dus hoe hoger het toerental, hoe lager de uitkomst.
Anders gezegd: naarmate het toerental (bij gelijke afname) toeneemt, wordt de breuk kleiner en dus de lagerbelasting.

Ik kan op mijn toetsenbord niet het symbool "pi" vinden, maar dat is het ondeelbare getal 22/7 ofwel 3,14


Die formule ben ik ook van op hoogte , en dat de lagerbelasting afneemt met toerental snap ik , maar dat toont niet aan dat je bij 1900rpm in geval van onze volvo's de boel overbelast , het is daarop berekend en kan dat dus hebben .
Zou niet best zijn als het anders was , anders had dit forum waarschijnlijk vol gestaan met kapotte onderblokken .
RemkoS60D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaanstad
Leeftijd: 55
Berichten: 103
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 22.08.2015 - 15:47  ·  #52
Ik heb met mijn D5 163pk hetzelfde gehad.
met caravan van totaal 1100 kilo en buitentemp van 39 graden liep de meter op tijdens het klimmen.
Ik reed op dat moment met 2500 tpm de berg op.
Even wat rustiger aangedaan en de temp liep terug.
Airco stopte er ook mee maar dat gaat automatisch bij oplopende temperatuur.
Want zodra de meter weer in het midden stond deed de airco het weer.
Daarna niet meer gehad dat de meter opliep ondanks nog wat beste beklimmingen van 8-10%.
Vandaag is de auto naar Obbe geweest voor tuning en egr perikelen :D
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 14.09.2015 - 08:09  ·  #53
Ook nog even inhaken 

Huidige caravan is met zijn 4e voertuig bezig. Maximaal gewicht van caravan is 1300kg ( TEC 490TK).

1e auto; een lease Megane 1.6 op LPG. Niet heel veel over qua pk’s. Steilste bulten mee gereden maar nimmer warm.

2e auto; 960 Estate 3.0 LPG. Voldoende vermogen. Koeling zwaar onder de maat! Beetje helling en meter richting rood. Waren van plan destijds de Duitse Alpen te gaan doen. Na een paar hellingen hebben we daar maar vanaf gekeken.

3e auto; V70 D5 2002 automaat geen chip. Sterkste caravantrekker tot dan toe. Maar ook hier bij langere steile hellingen een meter die van z'n plaats komt. Wel door de Alpen met hier en daar een bergpas gereden.

4e en huidige auto; V70 D5 2007 H6 met peper van Volvotune. Bij lange en steile hellingen ook hier een temperatuur meter die van zn plek komt (2x gebeurt afgelopen vakantie). Weliswaar veel minder snel dan bij vorige auto’s. Bij vorige Volvo’s gingen mijn verdenkingen altijd naar de automaat. Maar omdat nu ook bij een handbak de temperatuur oploopt kan ik niet anders concluderen dat de standaard koeling van deze Volvo’s niet aansluit bij mijn verwachtingen. Natuurlijk speelt dit maar een paar keer per jaar dus waar hebben we eigenlijk over, maar toch. Verder is het huidige vermogen erg fijn! Even snel een trekker inhalen of invoegen op snelweg gaat met zo’n groot gemak dat je nooit meer minder vermogen wilt.

De tip om op het huidige verbruik te letten gebruik ik ook altijd om te kunnen anticiperen. Boven de 25l/100km is het letten op de temperatuur. En wanneer de temperatuur van zn plek komt is het zaak een versnelling terug te schakelen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 14.09.2015 - 11:20  ·  #54
Vind het toch wel merkwaardig , heb zelf overigens nog nooit problemen gehad met de Volvo eerder D5 met 6bak manueel en nu de D5 met GT .
Nu rij ik ook niet met een caravan in de bergen , dus heb daar geen ervaring mee , maar zou in deze tijd toch gewoon voor elkaar moeten zijn .
Nu denk ik dat rijstijl wel zeker van invloed kan zijn , maar zolang je met een redelijk tempo rijdend bent en er dus rijwind is , zou ie het gewoon moeten kunnen doen (vind ik ) , extreem hoge temperaturen boven de 30c en echte steile hellingen met haarspeldbochten , en daarbij ook een hoog gewicht , dat is altijd al een ding geweest en zal je zeker wel tegen de limiet aan kunnen lopen .

Mijn vrouw is een keer naar frankrijk gereden hoog zomer , in de alpen samen met onze dochter in onze toen Fiat stilo 1.9jdt , waar de stekkers van de fan's eraf lagen (mijn schuld , lang verhaal) , en is behalve 1x een waarschuwing voor temperatuur , heen en weer gereden :yes: , daarna hebben we de auto nog 3 jaar gereden en met 2ton weg gedaan , het kan dus wel goed .

Met mijn Chevy uit 1955 moet ik oppassen met file rijden maar de berg op 35c plus alpen niks aan de hand .

Nu is de volvo waarschijnlijk beter in de sneeuw :thumb:

Andere kant is, wat geeft die meter nu aan , omdat de naald wat verder staat dan normaal , is dat ook echt zoveel warmer , thermostaat gaat op open bij 90c dat zou dus het midden gebied moeten zijn op de meter , zolang de boel niet kookt en eruit spuit is er niets aan de hand ,mijn ktm motorfiets krijgt pas problemen bij 116c .
Dus ondanks dat de meter richting rood staat , hoe warm wordt ie dan want ruim boven de honderd is echt geen probleem voor het systeem en levert ook geen schade op , kookt de boel eruit dan begint de ellende omdat zo de temperatuur plaatselijk veel te hoog wordt met kromtrekken kop etc tot gevolg en dan blaas je de koppakking eruit .

Dat laatste wil je niet natuurlijk , maar hoor ook niet echt dat het mis gaat(aan de kook) , alleen dat de meter wat verder naar rechts staat , hoeft dus helemaal niet een probleem te zijn .
Misschien is iemand met vida de berg op om te kijken wat de waardes nu zijn .
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 14.09.2015 - 18:18  ·  #55
Met een CFE kan je het al prima meten.

Ikzelf zat in Nederland op 93 graden met 30+ graden tijdens een file met een loeier van een trailer achter de auto
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 14.09.2015 - 18:41  ·  #56
Quote door FreddyNL

Met een CFE kan je het al prima meten.

Ikzelf zat in Nederland op 93 graden met 30+ graden tijdens een file met een loeier van een trailer achter de auto


Met oa http://androidworld.nl/apps/app-van-de-week-36-torque-pro en een OBD ( kost zoveel als een pakje sigaretten ) ook.

93 graden onder die omstandigheden vind ik ook best normaal, dat mag best. Zonder trailer zou ik me daar niet eens zorgen over maken.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 08:37  ·  #57
Een betere radiator is mi de enige oplossing voor betere koeling.

Zoiets wellicht:
http://www.vivaperformance.com…80-i-xc70/

Maar aangezien de klachten beperkt en goed controleerbaar zijn (mits je oplet) laat ik het maar zo.

Onderstaande is de volgorde die ik meestal hanteer:
1e Tandje terug
2e Airco uit
3e Verwarming op standje subtropisch
4e Stoppen en laten afkoelen om erger te voorkomen ;)

Mijn 960 alle 4 stappen doorlopen. V70 D5 automaat tot stap 3 gekomen. Huidige V70 alleen stap 1 ingezet.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 09:06  ·  #58
Punt 1 kan ik nog wel mee leven maar nr 2/3/4 zou voor mij onacceptabel zijn.

Een auto moet voldoende koelen.
Beetje raar dat de airco uitmoet omdat het te warm is.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 10:10  ·  #59
De airco levert ook warmte en vraagt wat vermogen van de motor.
De condensor zit voor je radiateur geplaatst dus krijgt he radiateur warme lucht ipv koelere lucht als de airco uit staat.

Afgelopen zomer had ik ook tijdens het rijden met m'n caravan heuvel op bij 40 graden buiten temp. dat m'n motor warm werd door onoplettendheid van mij. Tandje terug was al voldoende om de melding in mijn scherm weg te krijgen en de temperatuurmeter te doen zakken.

M'n airco stond al uit want die deed het toch niet meer....
RemkoS60D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaanstad
Leeftijd: 55
Berichten: 103
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 10:47  ·  #60
Als de temperatuur te hoog wordt schakelt het systeem sowieso de airco uit
 
Selected quotes for multi-quoting:   0