Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

 
 
 
 
 
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 10:57  ·  #61
Quote door RemkoS60D5

Als de temperatuur te hoog wordt schakelt het systeem sowieso de airco uit


+1, geef eens echt brutaal gas op een heel warme dag met de airco vol aan. De airco wordt dan inderdaad (eventjes) uitgezet
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 18:39  ·  #62
Ook zonder warme dag schakelt het systeem tijdelijk uit als je vol vermogen vraagt
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4844
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 18:43  ·  #63
Dat van de airco begrijp ik wel.
Maar denk dat het beter is om wat aan de koeling te doen ipv kachel op stand 100

Heb ergens op dit forum ook al gelezen dat iemand een grotere radiateur geplaatst had.

Ga je naar spanje zit je nog in de hitte omdat de Volvo onvoldoende koelcapaciteit heeft?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 20:23  ·  #64
Quote door hermanusb
Ga je naar spanje zit je nog in de hitte

.
.
.
sinds wanneer gaan mensen naar Spanje om in de kou te zitten?
als er nou stond "ga je naar lapland.."
als je al aan een andere radiateur denkt ivm dit verhaal, zou ìk voor die koperen gaan die LupoRoffel voorstelt! koper heeft een veel betere warmtegeleidingscoëfficiënt dan aluminium, daarom zit dat ook in compactere of krachtigere koelers voor pc en laptops en ik kan me ook herinneren dat shovels en graafkranen standaard koperen radiateurs hadden toen ik er aan schroefde.. (die hebben iets minder rijwind maar werken des te harder)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3259
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.09.2015 - 20:56  ·  #65
Quote door Lupo Roffel

Op toeren is altijd het geval, ik heb een handbak. Ik ben een soort van blij met de constatering dat er gedacht wordt aan een onderbemeten radiateur in combinatie met onze fratsen.

Ik ga in Rotterdam eens bij Heftica informeren naar een grotere, koperen radiateur. Ik heb daar in het verleden wel eens wat leren maken. Zij zijn echt heel goed/kundig..


Sibrand, heb jij nog geïnformeerd naar een grotere radiateur?
Heb mogelijk ook wel interesse.

vrgr Pieter
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 19.09.2015 - 13:11  ·  #66
Ik heb ook nog steeds interesse, volgend jaar zomer zou het lekker zijn als bij hogere buitentemperatuur, een flinke helling en de caravan erachter de power toch gewoon gebruikt kan worden. Een nieuwere (grotere/betere) radiator met eventueel ook een nieuwe en betere fan lijkt me een prima oplossing. Meteen alle koelslangen door siliconen versies vervangen, hoef je daar ook niet meer naar om te kijken :)
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.04.2016 - 14:42  ·  #67
Aangezien de zomervakantie er langzaam maar zeker weer aan zit te komen ben ik weer eens verder gegaan met het koelingsverhaal. Na een collega te hebben gesproken die veel in de autosport heeft gedaan raadde hij aan eens contact met ERF Eindhoven op te nemen (http://www.erf.nl/). Dat heb ik gedaan en de man aan de telefoon had duidelijk verstand van zaken en gaf aan dat hij meer van deze auto's (V70 D5) al daar had gehad met dit soort problemen. Hij gaf aan dat er op oudere radiateuren ook aanslag/roest kon komen door de condensor die ervoor zit en dat ook zorgt voor een niet optimale werking. Verder gaf hij aan dat voor mijn auto (V70 D5 uit 2005) de handbak versie vaak een 31mm dikke radiateur heeft en de automaat versie een 40mm dikke. Zijn advies was om zowel de condensor als de radiateur te vervangen, door dus gewoon de originele en meteen de 40mm versie, hierna zou het koelingsprobleem in de hitte onder zware omstandigheden met caravan niet meer moeten voorkomen.

Als ik echter zelf voor mijn kenteken (de V70 D5 met handbak dus) op internet zoek zie ik ook vooral 40mm dikke radiateuren, ik heb proberen te meten onder de motorkap maar door alles wat erom zit lukt het me niet om echt duidelijk de radiateurdikte op te meten. Wat is jullie beeld: heeft de handbak versie van de D5 inderdaad meestal een 31mm radiateur? En als ik al wel de 40mm versie zou hebben maar het spul is al oud: zou alles vernieuwen al veel effect kunnen hebben?

Totale kosten zouden incl. een halve dag arbeid en klein materiaal komen op +/- 720 euro incl. BTW. Dan gebruikt hij originele (OEM) merken en dus zowel een nieuwe radiateur van 40mm dik, nieuwe condensor, en uiteraard airco opnieuw afvullen.

Zit nu te denken om dit maar eens in te gaan plannen en dan hopelijk van de zomer is het vermogen wel bruikbaar op hete dagen met de caravan zonder bewegende temperatuurmeter :). Graag jullie mening hierover en wellicht zijn er al anderen bezig geweest en is er ook een goede optie voor een nog betere radiateur.

Verder raadde deze man aan om gewoon de huidige fan te blijven gebruiken als deze nog goed werkt, gingen volgens hem niet zomaar kapot. Afgelopen zomer werkte de fan in ieder geval prima, die blies minstens een minuut hard na als we even stopten op een parkeerplaats.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5115
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.04.2016 - 15:36  ·  #68
Waarom doe je dit niet zelf?

Voor een V70 is het peaunuts.
Airco leeg halen bij een bedrijf.
Koelsysteem aftappen via aftapplug.

Bumper los.
Radiator en condensor zitten met 4 bouten vast.

Dan zit je aan de kosten van een radiator, condensor (€90), wat o-ringen, koelvloeistof en een vulling van de airco.
Eventueel gelijk de koelslangen vervangen.

Dit doe je in 3 uurtjes als je rustig aandoet.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.04.2016 - 18:06  ·  #69
Ben benieuwd!

Zie trouwens dat er ook verschillen zitten in de ruimte tussen de lamellen. Standaard 8mm en performance op 6mm?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 16.04.2016 - 19:51  ·  #70
Zelf heb ik echt niet de materialen en kennis om dit te doen. Heb nog wel een kennis die vaker het normale onderhoud doet, ik kan nog even met hem overleggen.

Hoe zit het met die performance radiator Jan, is dat een ander type die je ook zo voor deze auto kunt bestellen? Heb je een url voor me waar ik hem kan zien?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5115
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 06:36  ·  #71
Dus even als resumé.

Je hebt een V70 D5 handgeschakeld.
Er wordt je geadviseerd een 40 mm radiator te nemen.

Ga ik kijken op auto-onderdelen24.nl
Heb van marktplaats.nl een kenteken opgezocht van een D5 uit 2004 voor het zoeken.

Radiator;
http://www.auto-onderdelen24.nl/van-wezel/1297933

Airco condensator.
http://www.auto-onderdelen24.nl/van-wezel/1297971
(Welk model je moet is even afhankelijk van je bouwjaar. zijn 2 uitvoeringen)

Prijzen
radiator €116.98
Condensator € 136.98
Slang radiator boven € 10,-
Vulling Airco € 70,-
O-ringen condensator € 15,- (Volvo origineel)
Koelvloeistof € 15,-
---------------------------------------
Totaal € 363.96
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 08:00  ·  #72
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5115
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 08:06  ·  #73
Zo dan. Das best duur.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 08:58  ·  #74
Bedankt Jan. als ik op dat merk (do88) zoek kom ik hem hier ook tegen:
http://www.partsforvolvosonlin…ts_id=8836

Helaas vind ik geen Nederlands bedrijf die deze levert, dat zou het wat makkelijk maken. Maar dit ziet er wel als een goede optie uit om toch originele pasvorm te behouden maar wel flink wat extra koelvermogen te halen doordat je meer koelkanalen hebt.

Overigens snap ik dat als ik alles bij een online dozen schuiver bestel je dan goedkoper uit bent dan bij een bedrijf (waar ook 4u uurloon geteld werd). Kan ook goed zijn dan ik eens met die kennis ga overleggen over deze klus en dan voor deze performance radiator ga, ben ik ongeveer hetzelfde kwijt en heb ik als het goed is veel betere koeling.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 09:20  ·  #75
Ik vermoed dat een andere standaard radiateur weinig uit haalt.

Wat eventueel ook nog zou helpen is een extra motorolie koeler.

Wanneer het er bij een D5 op aan komt dan kan deze haar warmte gewoonweg niet meer kwijt.

En het is verschrikkelijk irritant wanneer je voldoende vermogen hebt maar omwille koeling langzamer aan moet doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0