Aangezien de zomervakantie er langzaam maar zeker weer aan zit te komen ben ik weer eens verder gegaan met het koelingsverhaal. Na een collega te hebben gesproken die veel in de autosport heeft gedaan raadde hij aan eens contact met ERF Eindhoven op te nemen (http://www.erf.nl/). Dat heb ik gedaan en de man aan de telefoon had duidelijk verstand van zaken en gaf aan dat hij meer van deze auto's (V70 D5) al daar had gehad met dit soort problemen. Hij gaf aan dat er op oudere radiateuren ook aanslag/roest kon komen door de condensor die ervoor zit en dat ook zorgt voor een niet optimale werking. Verder gaf hij aan dat voor mijn auto (V70 D5 uit 2005) de handbak versie vaak een 31mm dikke radiateur heeft en de automaat versie een 40mm dikke. Zijn advies was om zowel de condensor als de radiateur te vervangen, door dus gewoon de originele en meteen de 40mm versie, hierna zou het koelingsprobleem in de hitte onder zware omstandigheden met caravan niet meer moeten voorkomen.
Als ik echter zelf voor mijn kenteken (de V70 D5 met handbak dus) op internet zoek zie ik ook vooral 40mm dikke radiateuren, ik heb proberen te meten onder de motorkap maar door alles wat erom zit lukt het me niet om echt duidelijk de radiateurdikte op te meten. Wat is jullie beeld: heeft de handbak versie van de D5 inderdaad meestal een 31mm radiateur? En als ik al wel de 40mm versie zou hebben maar het spul is al oud: zou alles vernieuwen al veel effect kunnen hebben?
Totale kosten zouden incl. een halve dag arbeid en klein materiaal komen op +/- 720 euro incl. BTW. Dan gebruikt hij originele (OEM) merken en dus zowel een nieuwe radiateur van 40mm dik, nieuwe condensor, en uiteraard airco opnieuw afvullen.
Zit nu te denken om dit maar eens in te gaan plannen en dan hopelijk van de zomer is het vermogen wel bruikbaar op hete dagen met de caravan zonder bewegende temperatuurmeter

. Graag jullie mening hierover en wellicht zijn er al anderen bezig geweest en is er ook een goede optie voor een nog betere radiateur.
Verder raadde deze man aan om gewoon de huidige fan te blijven gebruiken als deze nog goed werkt, gingen volgens hem niet zomaar kapot. Afgelopen zomer werkte de fan in ieder geval prima, die blies minstens een minuut hard na als we even stopten op een parkeerplaats.