Zou een extra olie koeler beter werken dan een performance radiateur? Is dan niet het nadeel dat je altijd extra koeling hebt en als je dus onder normale omstandigheden zonder aanhanger rijdt het veel langer duurt voordat de motor op temperatuur komt? De thermostaat zorgt ervoor dat je niet te veel gaat koelen als het niet nodig is, of heb je zoiets ook bij een olie koeler?
En ja het is zeer irritant dat je bergen vermogen over hebt en je rustig aan moet doen omdat de koeling het niet aan kan.
Een oliekoeler werkt met een thermostaat, dus blijft het met koude motor/olie gewoon zoals het nu is.
Bij gemiddeld 90 graden gaat de thermostaat open van de koeler en begint deze dus te werken.
Overigens heb ik nog nooit gehad dat de koeling niet toereikend was.
Een oliekoeler werkt met een thermostaat, dus blijft het met koude motor/olie gewoon zoals het nu is.
Bij gemiddeld 90 graden gaat de thermostaat open van de koeler en begint deze dus te werken.
Overigens heb ik nog nooit gehad dat de koeling niet toereikend was.
Een thermostaat in het oliecircuit? Nieuw voor mij!
Waar zit deze in het blok Freddy?
Denk dat een extra motoroliekoeler prijs technisch wel eens de beste optie is. Je voegt immers daadwerkelijk extra koeling toe. Of het voldoende is zal na een vakantie rit moeten blijken...
Bij mij mijn eerst V70 D5 (4x met caravan mee de bergen in geweest) was de automaat de verdachte. Wanneer erg warm en veel schakelen in de eerste 3 versnellingen dan snel een temperatuurmeter die van zn plek komt. Nu dus een D5 met handbak. 1x met caravan nu de bergen in geweest. Hierbij 2x een meter die van zn plek af is geweest..
Beide keren bij lange stevige hellingen en erg warm weer. In 'normale' omstandigheden nog nooit last van een warme motor gehad.
Denk dat een oliekoeler voor de automaat niet het probleem van het oververhitten van de motor oplost. Is wel goed voor de automaat zelf wanneer deze voor een langere periode zwaar belast wordt.
Koel/radiator capaciteit van de motor vergroten zal de enige optie zijn die gaat helpen. Wellicht een veel zwaardere ventilator plaatsen, maar dat blijft behelpen.
Oliekoeler voor de motorolie zal iets schelen, dan in combinatie met een betere radiator en inderdaad mogelijk nog een andere fan kom je een heel eind.
Vraag is alleen of die investering het waard is tegenover wat je terug krijgt
Voordat je andere onderdelen op je auto gaat zetten, kijk je eerst naar de oorzaak.
Onnodige vervanging is zonde.
Ten tweede vraag je in de bergen van je auto met een aanhanger er achter veel vermogen van je motor, ondanks dat deze motor het prima aankan kan je ook wat rustiger aan doen.
Je hebt namelijk veel minder rijwind, dus minder lucht koeling.
En doordat je hoog boven zeeniveau rijd vraag je nog meer van het motorvermogen.
Hoofdoorzaak nummer 1 is onvoldoende luchtkoeling doordat de lamellen van de eerste radiateur helemaal dicht zitten met vuil. Je kan proberen dit schoon te maken, maar zonde van je tijd. Je maakt de lamellen alleen maar stuk.
De eerste radiateur vervangen is vaak al voldoende.
Ten tweede hebben veel mensen gaas geplaatst in de onderste opening, zodat de radiateur niet meer zo snel kapot gaat door steenslag. Deze houd ook erg veel rijwind koeling tegen.
En welke je ook direct moet vervangen, is de temperatuursensor op je thermostaathuis. Deze kost een tientje. Als deze niet goed is dan zal je radiateurventilator nooit op de hoogste stand gaan draaien. Let wel, ik heb er zelf ervaring mee.
Extra koelers inbouwen is in de zomer misschien een voordeel, maar in de winter een nadeel. Je motor komt dan veel te traag op temperatuur of kan deze niet eens vast houden als je de kachel aan hebt.
Dreamer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: America (Noord-Limburg) Berichten: 132 Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:
Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger
Even voor de duidelijkheid: mijn V70 heeft een handbak, het is echt de motor die te warm wordt. Het oplopen van de temperatuur heb ik ook alleen onder zware omstandigheden: met +/- 40 graden buiten temperatuur en een caravan van 1700kg en 2,5m breed (VEEL luchtweerstand) en dan op flinke snelweg hellingen of langere steile wegen binnendoor. Ik kan het zien aan de verbruiksmeter zodra die langdurig op 20l staat gaat de koeling het niet meer trekken.
Uiteraard moet de investering redelijk blijven, dus EN een oliekoeler EN een (dure) performance radiateur vind ik te gek worden. Als ik een van de 2 zou willen doen: wat zou de beste keuze zijn: originele nieuwe radiateur (wel de 40mm versie) met oliekoeler, of de performance radiateur zonder de oliekoeler. In beide gevallen vernieuw ik meteen ook de condensor. En wat hierboven ook al een keer gezegd wordt: mijn radiateur is (voor zover ik weet) nog niet vervangen, dus die is al 11 jaar oud en zal vast niet meer het originele koelresultaat behalen.
Dreamer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: America (Noord-Limburg) Berichten: 132 Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:
Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger
En Turbodesk: de exacte oorzaak vinden is vrij lastig want ik kan deze omstandigheden niet zomaar oproepen. Fan werk iig goed (draait erg hard na), en op de snelweg kan ik nog wel terug naar 80 in de 3, maar met lange steile hellingen buiten de snelweg heb ik al een keer gehad dat ik rustig aan deed in de 2 en hij bleef maar oplopen, was blij dat ik boven was. Soms kun je niet veel rustiger en je gaat daar niet graag stil staan :S
Daarnaast blijft het gewoon zonde dat de koeling in deze extreme omstandigheden niet voldoende is, bij bijv. BMW en Mercedes wordt de koeling aangepast als je een trekhaak laat monteren, dan kan hij ook echt trekken wat beloofd wordt.
Maar de meest logische oorzaak lijkt me veroudering van de radiateur, dus die vervangen door een nieuwe kan wellicht al veel schelen, maar als ik iets meer uitgeef als het toch los moet kan ik wellicht beter zo'n performance ding eronder hangen (of een extra olie koeler)...wil sowieso nog lang met de auto blijven rijden dus nu wat extra investeren vind ik niet zo'n probleem.
Het probleem wat je hebt heb ik zelf ook gehad met mijn V70.
Ik praat dus uit ervaring.
Heb zelf ook zo`n grote caravan en ik heb zelfs nog een automaat, dus word de boel nog warmer.
De oplossingen die ik heb opgenoemd heb ik zelf uitgevoerd en heb daar geen last meer van.
De radiateur zit tussen de condensor en de intercooler. Als de voorste niets meer doorlaat, kan je een performance koeler er tussen zetten, maar dat gaat dan echt niet helpen.
Ik dacht ook dat de ventilator op zijn hardst draaide, dat bleek niet het geval te zijn na het vervangen van de temperatuursensor. Meet hem in elk geval eens door of deze nog de juiste weerstandswaarden geeft.
Onze Volvo`s kunnen prima met de warmte omgaan, mits de omstandigheden ook in topconditie zijn.
Dus eerst zorgen dat er meer lucht bij kan. De condensor dus vervangen.
En de onderste luchthapper is bij jouw auto nog open? Of zit er gaas voor?
Wat mij opgevallen is in Vida, is dat afhankelijk van het woongebied de software wordt aangepast. In warmere streken is de software anders dan bij ons.
Wellicht is daar iets mee te doen, zoals de aansturing van de fan aanpassen..?
Dreamer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: America (Noord-Limburg) Berichten: 132 Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:
Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger
Ja, als de condensor dichtzit krijgt je radiateur uiteraard te weinig verse lucht, er zitten wel wat steentjes tussen de lamellen van de condensor, of het echt veel is durf ik niet te zeggen, maar de condensor vervang ik sowieso mee.
Er zit inderdaad wel een gaas in de onderste luchthapper, dat werd aangeraden om steenslag tegen de condensor te voorkomen (de steentjes die er nu dan ook al inzitten zaten er al toen Dennis dat gaas heeft geplaatst). Zou dit gaas zoveel lucht tegenhouden?
De temperatuursensor (wordt die ook wel thermostaat genoemd?) heeft Dennis bij de laatste grote beurt ook (preventief) vervangen. Als ik weet waar ik precies moet meten wil ik hem best eens doormeten.
Dreamer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: America (Noord-Limburg) Berichten: 132 Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:
Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger
Dat verhaal van aanpassingen doen in Vida klinkt wel interessant, ik heb toevallig zelf Vida, al weet ik niet hoe ik meer moet doen dan de foutcode lijst opvragen :S. Maar als er een setting zou zijn om de fan bijv. wat eerder in te laten gaan als er een aanhanger gekoppeld is zou wel interessant kunnen zijn.