Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

 
 
 
 
 
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 16:11  ·  #91
@Dreamer.
Het verhaal dat wanneer er een langere tijd het verbruik op 20l/100 of meer aangeeft strookt 1 op 1 met mijn ervaringen.

De fan blaast als een gek door wanneer je stil gaat staan voor een kop koffie oid. Mi functioneert de fan dan ook prima.

En idd ben ik het er mee eens dat een nieuwe radiator een positieve bijdrage zal leveren. Mijn inschatting is dat een performance radiator de meeste impact zal hebben. Heeft een XC90 ook niet een aparte oliekoeler?

Het zijn kostbare testjes, dat dan weer wel.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 16:25  ·  #92
Quote door Dreamer

Ja, als de condensor dichtzit krijgt je radiateur uiteraard te weinig verse lucht, er zitten wel wat steentjes tussen de lamellen van de condensor, of het echt veel is durf ik niet te zeggen, maar de condensor vervang ik sowieso mee.

Er zit inderdaad wel een gaas in de onderste luchthapper, dat werd aangeraden om steenslag tegen de condensor te voorkomen (de steentjes die er nu dan ook al inzitten zaten er al toen Dennis dat gaas heeft geplaatst). Zou dit gaas zoveel lucht tegenhouden?

De temperatuursensor (wordt die ook wel thermostaat genoemd?) heeft Dennis bij de laatste grote beurt ook (preventief) vervangen. Als ik weet waar ik precies moet meten wil ik hem best eens doormeten.


Je moet door de voorste radiateur heen kunnen kijken en de middelste radiateur kunnen zien. Kan dat niet dan is deze volledig verstopt.
Je zal zien dat als je de voorste weg haalt de middelste in best goede staat zal verkeren omdat deze niets te lijden heeft.

Ik ben ooit begonnen met het gaas plaatsen. Ik was de eerste en heb zelfs gaasplaatsdagen georganiseerd. Heel veel mensen hebben dit overgenomen.
Ik ben er wel zelf achter gekomen dat in normale omstandigheden het geen kwaad kan, maar met zo`n zware sleurhut erachter je echt te weinig rijwind hebt met dat gaas er voor. Ik heb het dus weer weg gehaald.

Temperatuursensor en thermostaat is wat anders.
Zie dit topic voor alle informatie: topic.php?t=8514&page=fst_unre…tuursensor
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 16:31  ·  #93
Quote door Dreamer

Dat verhaal van aanpassingen doen in Vida klinkt wel interessant, ik heb toevallig zelf Vida, al weet ik niet hoe ik meer moet doen dan de foutcode lijst opvragen :S. Maar als er een setting zou zijn om de fan bijv. wat eerder in te laten gaan als er een aanhanger gekoppeld is zou wel interessant kunnen zijn.


Dit is niet mogelijk in Vida.

Andere software laten laden door de dealer kan ook niet.
Er word gekeken naar vin nummer. De dealer kan geen andere software laden als het vin nummer niet overeenkomt. Alleen een tuner die weet in welke mappen dit word geregeld zou dit kunnen aanpassen. Ik zie alleen geen enkel nut hiervan in.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er andere software is voor diverse Europese landen.
Dat softwarepakketten andere nummers hebben kan best.
Een fan gaat draaien als de temperatuur een bepaalde grens overgaat.
Zo zijn er twee stappen bij deze ventilator.
Dit is echt niet anders bij een Volvo uit Spanje of Frankrijk.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 16:59  ·  #94
Ik ben het wel eens met turbodesk. Wat misschien nog zou kunnen schelen is de onderste beschermplaat thuislaten? Ik moet overigens zeggen dat ik geen enkele koelingsproblemen ondervind bij het sleuren van een 2paardstrailer (1800kg en stroomlijn van een zeecontainer) en heb een automaat, een gechipte motor en een alu beschermplaat
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 17:52  ·  #95
Ok, ik zal nog eens goed door de condensor kijken wat ik van de radiateur kan zien.

Mm, beetje jammer van dat gaas want de bescherming vind ik ook wel fijn, beetje zonde om het weer weg te halen, maar jij raadt dit dus wel aan Turbodesk? Toen jij deze koelingsproblemen had heb je ook eerst je condensor vernieuwd en nog met gaas gereden en toen geconstateerd dat de airflow niet voldoende was?

R-W: bodemplaat weghalen geeft dat echt veel extra lucht door de radiateur? Verder is mijn diesel ook gechipt en deze problemen zijn alleen zichtbaar bij flink steile, lange snelweg hellingen en bij een buitentemperatuur van +/- 40 graden. Ik denk overigens niet dat mijn caravan met 2,5m breed (en het is geen model met extra aflopende voorkant ofzo) niet veel minder luchtweerstand heeft dan een paarden trailer. En op vlakkere stukken of lichte hellingen kon ik met die 40 graden flink doorrijden (100+, stukken met inhalen tot 120-130 op de teller) en gaf de temperatuurmeter geen krimp...dus echt die flinke lange hellingen met de temperatuur en de lading erachter gaven het probleem. Dus hier in Nederland zul je dat niet zo snel tegen komen.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 18:29  ·  #96
Net even gekeken: als ik onder kijk is de condensor zo dicht dat het echt niet uitmaakt of er geen gaas/wel gaas of zelfs de luchthapper helemaal dicht is :P Als ik door de grille kijk zie ik delen waar ik wel goed doorheen kan kijken en delen minder, maar 1 ding is duidelijk die condensor moet vervangen worden.

De radiateur wil ik sowieso ook vervangen, al zou die er nog goed uitzien hij is toch 11 jaar oud. Ik twijfel nog om een normale nieuwe (40mm) te nemen of een performance versie.

En ik twijfel nog steeds over het gaas: zou n.l. het gaas niet voorkomen dat de nieuwe condensor ook weer zo dicht komt te zitten?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 19:29  ·  #97
Je kan natuurlijk ook eerst de condensor vervangen en eventueel de radiateur en het gaas laten zitten.

Het is eigenlijk een beetje logisch nadenken. De enige rijwindkoeling gaat nu grotendeels door de grill. Deze is al niet zo groot qua opening.
De grootste opening is de opening waar nu het gaas voor zit.
Daar zal vast wel wat wind doorheen komen, maar natuurlijk niet te vergelijken zonder het gaas.

Ik heb altijd gedacht dat het wel mee zou vallen, maar ik ben beter af zonder gaas.
De airco koelt ook een stuk beter als het erg heet is.
En ja, de condensor staat nu bloot aan steentjes en dergelijke. Dat is een risico.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 19:42  ·  #98
Ja, ik zou ook alleen de condensor kunnen doen, maar als de boel nu toch los moet doe ik het liever meteen goed, en dan iig een nieuwe originele radiateur, na 11 jaar kan deze toch nooit meer het originele koelvermogen hebben?

Verder twijfel ik nog steeds over het gaas: zou dat echt zoveel airflow schelen? Heb jij een meting of iets kunnen doen? Of bijv. alles vervangen en dan nog met gaas en dat je merkte dat je nog te weinig koeling had en toen gaas eraf en je merkte een grote verbetering?

Zijn er nog meer mensen met meningen over wel/geen gaas.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 17.04.2016 - 19:57  ·  #99
Ik heb geen meting gedaan of iets dergelijks.

Je zal normaal nooit geen problemen hebben met het gaas er voor.

Alleen bij extreme temperaturen en het vragen van veel vermogen van de motor en hete rijwind zal je elk zuchtje wind kunnen gebruiken om te kunnen koelen.

Je zal zelf de afweging moeten maken daarin.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 18.04.2016 - 21:15  ·  #100
Heb er nog even over nagedacht en de knoop is doorgehakt:
- Ik laat de condensor en radiateur vervangen door nieuwe originele (radiateur wel een 40mm versie). Meteen even de slangen mee vervangen.
- Gaas blijft voorlopig nog even zitten, rationale: afgelopen jaar met extreme omstandigheden heb ik met rustig aan doen het ook gered terwijl de radiateur al 11 jaar oud is en de condensor behoorlijk dicht zat dus de airflow verre van optimaal was. Mocht dit jaar met nieuwe condensor en radiateur de temperatuur nog steeds oplopen dan gaat het gaas er ook uit.

Bedankt voor de discussie en na de vakantie (die is in augustus) zal ik nog eens een update plaatsen.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 18.04.2016 - 21:46  ·  #101
Ben benieuwd naar je ervaringen! Werd de auto vaak warm?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 18.04.2016 - 22:35  ·  #102
Alleen dus vorig jaar met de zomervakantie met de caravan op hete dagen op lange (steile) hellingen...in totaal op de hele vakantie denk ik 10 tot 15 keer gehad dat de temperatuurmeter los kwam van het midden, 1x dat hij echt richting het rood ging.
AlexV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 18.04.2016 - 22:44  ·  #103
Ik geloof eigenlijk niet dat gaas zoveel rijwind tegen houdt dat er onvoldoende koeling zou onstaan.
Nieuwere types hebben een kunststof honinggraad gril.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 18.04.2016 - 23:22  ·  #104
Of gaas wel of niet koeling tegenhoudt is vaak niet het probleem, als wel dat het de stroming beïnvloedt. Denk maar eens aan de functie van gaas in een cabriolet, waar gaas achter de voorzittingen praktisch windvrij rijden mogelijk maakt. Puur beïnvloeding van stroming.
En als het de functie van "keienvanger" moet hebben, dienst het dichtgeweven te zijn en daarmee weinig doorlatend en dus minder koeling bewerkstelligen.
Het is niet voor niets, dat auto's in windtunnels worden getest, omdat van te voren praktisch niet kan worden berekend, hoe de flow van de rijwind zich zal gedragen. Het rendement na aanbrengen van gaas zal dus slechts proefondervindelijk kunnen worden vastgesteld.
Misschien dat de mensen die het gebruiken hun ervaringen kunnen vermelden, maar dan nog zullen er dermate veel variabelen zijn als: ouderdom van de motor/radiator, dichtheid van het gaas, gereden snelheid, gemeten windsnelheid, belasting etc.
PaulDriver
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 19.04.2016 - 12:56  ·  #105
Misschien is het gaas makkelijk verwijderbaar te maken? Dan kun je het in normale situaties erop laten zitten en als je met de caravan op pad gaat het gaas tijdelijk verwijderen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0