Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

Dreamer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

· 
Posted: 19.04.2016 - 21:54  ·  #106
Er zijn inderdaad veel variabelen, en 1 daarvan is bij mij zeker niet optimaal: de condensor die aardig dichtzit. Voor komende vakantie wil ik dus die vervangen hebben en de radiateur ook nieuw (kan na 11 jaar nooit kwaad). Ik heb ondertussen wat geinformeerd en qua radiateur ga ik voor de AVA VO2114, dat is de premium quality versie, die ook voor Valeo gemaakt wordt.

Het gaas zit nu behoorlijk stevig gemonteerd en is niet gemakkelijk weg te halen. Mijn inschatting is dat met een nieuwe condensor en radiateur het koelingsprobleem wel opgelost is, zo niet dan moet het met rustig aan doen wel te redden zijn komende vakantie (ging vorig jaar met de oude radiateur en condensor n.l. ook al) en haal ik na de vakantie het gaas weg.
Jasperheisterkamp
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 16:05  ·  #107
De vakantie staat weer voor de deur, dus ik duik er ook maar eens in.

Vorig jaar had ik hetzelfde probleem min of meer...

We reden met de caravan +/- 1400 kg, auto volgeladen, D5 uit 2003, grote beurt gehad voor we wegingen.. Door de Apennijnen.

Omhoog met het geval, en de naald van de temperatuur ging naar het rood. Airco uit, kachel aan en de naald zakte weer.. Lekker ouderwets, maar het werkt wel.

De beschermplaat van de motor is er al onderuit gehaald, en ik rijd continue in zijn 4 met de geartronic. Handstand dus. Ik ga ook niet harder dan 90 km en als het moet schakel ik terug.

Wat mij bevreemt is dat ik de airco uit moet zetten om te koelen, m.a.w. de airco koelt niet de motor. Hoort dit of ben ik abuis. In mijn beleving moet de airco ook de motor koelen, of is het normaal dat de D5 heet wordt als je naar boven rijd?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 17:10  ·  #108
Quote door Jasperheisterkamp

De vakantie staat weer voor de deur, dus ik duik er ook maar eens in.

Vorig jaar had ik hetzelfde probleem min of meer...

We reden met de caravan +/- 1400 kg, auto volgeladen, D5 uit 2003, grote beurt gehad voor we wegingen.. Door de Apennijnen.

Omhoog met het geval, en de naald van de temperatuur ging naar het rood. Airco uit, kachel aan en de naald zakte weer.. Lekker ouderwets, maar het werkt wel.

De beschermplaat van de motor is er al onderuit gehaald, en ik rijd continue in zijn 4 met de geartronic. Handstand dus. Ik ga ook niet harder dan 90 km en als het moet schakel ik terug.

Wat mij bevreemt is dat ik de airco uit moet zetten om te koelen, m.a.w. de airco koelt niet de motor. Hoort dit of ben ik abuis. In mijn beleving moet de airco ook de motor koelen, of is het normaal dat de D5 heet wordt als je naar boven rijd?

Dat met de beschermplaat er onder uit kan het wel is verergeren , ik weet van verschillende auto's inmiddels dat het de temperatuur zelf een graad of 4 a 5 hoger doet komen , en meer in sommige gevallen meer .

De reden is dat het koelen gebeurt door drukverschil , de rijdende beweging zorgt als het ware dat er een lagere druk ontstaat achter de radiator waardoor de lucht in beweging komt , hoe beter dit geleid wordt hoe meer lucht erdoorheen komt ,door de plaat weg te halen krijg je ook meer turbulentie onder de auto en die lucht verplaats zich langzamer , en dus koelt het minder .
Heb met de Volvo nog nooit problemen gehad .
Weet ook niet of de Volvo hier ook zo op reageert , maar het zou mij niet verbazen dat het beter is met de plaat eronder .
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 17:57  ·  #109

De airo koelt inderdaad niet de motor. De Airco zorgt alleen voor koele lucht in de auto.
Als je je radiator bekijkt zul je zien dat voor je radiator nog één of meerdere kleinere radiatoren zitten. Één voor de olie koeler en
één voor je airco.
Als je airco inwerking is dan zal die koele lucht voor de radiator van de motor wegnemen. Onder normale omstandigheden is dan geen enkel bezwaar of probleem. Echter bij een zware belasting wél.

Als je omhoog rijdt met een zware caravan of aanhanger achter je auto en je wilt daarbij je cruise snelheid vasthouden zal je het gaspedaal steeds verder in moeten trappen. Als je op de cruisecontrole rijdt merk je dat niet eens.
Bij een diepere gaspedaalstand (manueel of met cruisecontrole) wordt er meer brandstof verbrand. Dus komt er ook meer warmte vrij. Dus wordt er ook meer aanspraak gemaakt op je koelsysteem.

Ik ging met de D5 altijd terug naar 3 en liet bergop de snelheid ook iets zakken.

Moet je jezelf eens zien als je heuvelop fietst en je wilt daarbij je snelheid op constant 30Km/h houden. Wedden dat je het dan ook heet krijgt...... :D
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 17:59  ·  #110

Weet ook niet of de Volvo hier ook zo op reageert , maar het zou mij niet verbazen dat het beter is met de plaat eronder .

Mijn V70R heeft niet eens zo'n plaat.......
Roboer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 19:08  ·  #111
Quote door Steve

Moet je jezelf eens zien als je heuvelop fietst en je wilt daarbij je snelheid op constant 30Km/h houden. Wedden dat je het dan ook heet krijgt...... :D

En dan ook nog eens met een rugzak met 40kg op je rug
Inderdaad, ook ik schakel hem terug naar de drie en dan ook nog gas terug.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 19:42  ·  #112
Ik rijd ook een D5, met GT(MY04), en een Kip van plm 1600kg erachter. Meerdere malen naar Oostenrijk geweest en de laatste keer over de pas bij Pfronten. Nog niet gezien dat de temp zo hoog opliep. Natuurlijk wel manuel gereden bij het klimmen. Enigste plaats waar ik naar zijn 3 moest was op de A8, achter het vliegveld van Stuttgart. Ohja, en de bult bij Mühlhausen am Tale :shame: .(https://www.google.nl/maps/place/A8,+Stuttgart,+Duitsland/@48.5605635,9.6656017,9310m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47999f51593bd8c7:0xa7929259a36dd3e8!8m2!3d48.7075387!4d9.1566794?hl=nl)

Is je radiator wel "schoon"? Een keer flushen zal geen kwaad kunnen, denk ik zo.

Succes
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 19:54  ·  #113
De airco(pomp) zelf zorgt ook voor extra last die de motor moet leveren. gevolg meer verbruik en warmte ontwikkeling in de motor.. :yes:
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 20:54  ·  #114
Als ik een aanhanger met hout bij elkaar 1600 kg voortsleur zie ik niks bijzonders aan de temperatuur van het koelwater.

Wel rij ik handmatig boven de 2000 toeren en blaas niet te hard, max 100 km/uur
Dreamer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 21:39  ·  #115
Bij mij zijn ondertussen de nieuwe onderdelen geplaatst en dit is de eerste reparatie waar ik helemaal niets van merk :P

Logisch want pas op vakantie gaan we zien of het wat uit gaat maken, en dan moet het ook nog eens goed heet zijn. Zoals Herman hierboven aangeeft, ik kan hier in het vlakke Nederland ook makkelijk met de caravan rijden (die zwaarder is en vooral veel meer wind vangt dan een aanhanger) en zelfs met inhalen 120 a 130 aantikken en de temperatuurmeter geeft geen krimp!

Dit probleem krijg je alleen onder uiterste omstandigheden: dus zeer warm (zeg maar ruim boven de 30) en dan bij lange flinke snelweghellingen met de caravan erachter (1700kg, 2,5m breed, geen gestroomlijnd model)...terug gaan naar de 3 in de 80 helpt, maar vind ik persoonlijk irritant: de wagen heeft bakken vermogen over, de koeling maakt de specs gewoon niet waar, terwijl bij merken als Mercedes en BMW de koeling aan wordt gepast zodat je wel je vermogen kunt gebruiken. Vrachtwagen halen je gewoon in op die snelweg hellingen, en de snelweg helling red je nog, maar een langere steile berghelling binnendoor: je maakt dan haast geen snelheid dus nog minder koeling van de wind, dan kan het wel eens zijn dat je stil kunt gaan staan, lijkt me helemaal niet prettig :)

Wij gaan in Augustus weer naar Frankrijk, zal daarna nog een update plaatsen, hopelijk kom ik de juiste omstandigheden tegen om eens te testen of de nieuwe condensor en radiateur (en meteen verse koelvloeistof uiteraard) een verschil maken. Mijn oude condensor zat in ieder geval behoorlijk dicht met steentjes, dus dat zal zeker wat verschil gaan maken, en alles een keertje nieuw na 11 jaar zal ook geen kwaad kunnen.
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 07.06.2016 - 15:18  ·  #116
Quote door hermanusb

Als ik een aanhanger met hout bij elkaar 1600 kg voortsleur zie ik niks bijzonders aan de temperatuur van het koelwater.

wel te hard dus.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 07.06.2016 - 15:47  ·  #117
Ja,
10km per uur te hard.

Maar ik doel op te snel voor de auto niet voor de wet.
Maar op 100 rijd de v70 fijner dan op 90 in een lagere versnelling.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.06.2016 - 19:54  ·  #118
Quote door hermanusb

Ja,
10km per uur te hard.

Maar ik doel op te snel voor de auto niet voor de wet.
Maar op 100 rijd de v70 fijner dan op 90 in een lagere versnelling.

Met een anhanger erachter rijd ik ook messtela net rond de 100. Dan draait ie in zijn 5 net 2200tpm. Op de vlakke weg is dat te doen. Zondag met een trailer een V70classic opgehaald. Doordat de auto niet ver genoeg naar voren kon op de trailer ging ie boven de 85 pendelen(bandenspanning correct). Dus dan maar in de 4 en met 80-82 van Hoofddorp via Doorn naar Brunssum gereden <_< .
Maar geen temperathuur veranderingen waargenomen.
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 10:07  ·  #119
Gaat lekker hier met de aanhangertrekkers, 1600kg hout en gem 100kmh rijden, met 120-130kmh inhalen met een zwaardere (dus 1600kg+) caravan, een verkeerd beladen autotrailer met een V70 classic van 1450kg erop (en overbeladen tenzij die autotrailer minder dan 350kg weegt).
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 11:35  ·  #120
Quote door R-W

Quote door hermanusb

wel te hard dus.

[wijsneusmodus aan]
Zolang het 100 op de teller is blijft er netto 90 km/h over wat precies toe is gestaan
[/wijsneusmodus uit]

Niet gek lang geleden 2 keer met een grote paardentrailer + inhoud via allemaal stadsverkeer naar de dierenarts gereden met ongeveer 25 graden buitentemperatuur en ook dan blijft bij mij de temperatuur netjes constant op 93 graden.
Sinds het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor haal ik die temperatuur ook zonder dat er wat aan de trekhaak hangt.

Selected quotes for multi-quoting:   0