Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

· 
Posted: 08.06.2016 - 11:49  ·  #121
Quote door FreddyNL

Quote door R-W

Quote door hermanusb

Als ik een aanhanger met hout bij elkaar 1600 kg voortsleur zie ik niks bijzonders aan de temperatuur van het koelwater.

Wel rij ik handmatig boven de 2000 toeren en blaas niet te hard, max 100 km/uur

wel te hard dus.

[wijsneusmodus aan]
Zolang het 100 op de teller is blijft er netto 90 km/h over wat precies toe is gestaan
[/wijsneusmodus uit]

Niet gek lang geleden 2 keer met een grote paardentrailer + inhoud via allemaal stadsverkeer naar de dierenarts gereden met ongeveer 25 graden buitentemperatuur en ook dan blijft bij mij de temperatuur netjes constant op 93 graden.
Sinds het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor haal ik die temperatuur ook zonder dat er wat aan de trekhaak hangt.

Dat je daar op reageerde ...............
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 12:16  ·  #122
Quote door hermanusb

Quote door FreddyNL

Quote door R-W

Quote door hermanusb

Als ik een aanhanger met hout bij elkaar 1600 kg voortsleur zie ik niks bijzonders aan de temperatuur van het koelwater.

Wel rij ik handmatig boven de 2000 toeren en blaas niet te hard, max 100 km/uur

wel te hard dus.

[wijsneusmodus aan]
Zolang het 100 op de teller is blijft er netto 90 km/h over wat precies toe is gestaan
[/wijsneusmodus uit]

Niet gek lang geleden 2 keer met een grote paardentrailer + inhoud via allemaal stadsverkeer naar de dierenarts gereden met ongeveer 25 graden buitentemperatuur en ook dan blijft bij mij de temperatuur netjes constant op 93 graden.
Sinds het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor haal ik die temperatuur ook zonder dat er wat aan de trekhaak hangt.

Dat je daar op reageerde ...............

en dat zeg jij.......... :police:

@Freddy, staat jouw metertje dan net iets voorbij het midden? Bij mij staat ie sinds vervanging van koelwatertemp.sensor altijd net iets voor het midden, je zou zeggen een graad of 87/88? Maakt niet uit in welke omstandigheid of wel/geen trailer trouwens, al zal dat ongetwijfeld anders zijn als je de werkelijke koelwatertemp zou meten.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 12:19  ·  #123
Precies, een lolletje moet kunnen :D

Mijn meter staat gewoon kaarsrecht in het midden.
Voor zover bekend blijft hij dat tot rond de 100 graden doen om daarna pas weer er voorbij te gaan.

De gemeten temperatuur is met de CFE.
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 12:44  ·  #124
:thumb: Dat zal bij mij dan ook wel zo ongeveer het geval zijn, heb geen CFE. ;)
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 13:06  ·  #125
Met mijn sleurhut erachter en 90 op de cruise control geeft de CFE ongeveer 95 graden aan.
Met een klim loopt hij langzaam op naar 105 waarna de koelvin een stapje hoger gaat en de temperatuur weer omlaag gaat onder de 100 graden.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 13:47  ·  #126
Van het weekeinde nog even de 260 aangetikt (in Duitsland :D ).
Normaliter (bij 120-130 constant) temperatuur, via CFE weergegeven ca 93 graden C.
Bij 170 plus loopt deze op naar 99-100 graden. Bij volgas nog verder oplopen naar 105-106 graden. Vind het netjes, temeer daar de temperatuur in no time weer terugloopt bij "normale" snelheden.

Oh ja, die 260 kmh is zonder aanhanger.
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 14:42  ·  #127
Quote door GRUNNS60

De airco(pomp) zelf zorgt ook voor extra last die de motor moet leveren. gevolg meer verbruik en warmte ontwikkeling in de motor.. :yes:
bij vollast wordt de airco als het goed is uitgeschakeld om alle vermogen naar de wielen te geven, maar nòg erger: een airco (of een koelkast) máákt geen kou: hij onttrekt warmte..
en die warmte geeft hij in de condensor, vóór de motorradiateur weer af.. gek he, dat ie dan de motor opwarmt.. :shame:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 21:46  ·  #128

Bij 170 plus loopt deze op naar 99-100 graden. Bij volgas nog verder oplopen naar 105-106 graden. Vind het netjes

Met deze snelheden kun je gerust zeggen dat er voldoende rijwind zal zijn om te kunnen koelen.

Waarom de temperatuur dan oploopt? Omdat er gewoon heel veel brandstof verstookt wordt....... vergelijkbaar met het bergop rijden met een stevige aanhanger en daarbij je 100km/h (netto dus 90Km/h) vast willen blijven houden......

Vorig jaar met de D5 netjes 100Km/h op de teller en buiten 40gr!!! op de vlakke stukken de temp naald gewoon in het midden.
Bergop was een enkele keer een ander verhaal maar dat lag gewoon aan mezelf. Cruise controle aan laten staan of gewoon meer gas d'r op......

Ben rete benieuwd hoe het met de R deze zomer zal gaan. Voor mij voor 't eerst met een Geartronic 6bak.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.06.2016 - 07:29  ·  #129
Quote door Steve

Bij 170 plus loopt deze op naar 99-100 graden. Bij volgas nog verder oplopen naar 105-106 graden. Vind het netjes

Met deze snelheden kun je gerust zeggen dat er voldoende rijwind zal zijn om te kunnen koelen.

Waarom de temperatuur dan oploopt? Omdat er gewoon heel veel brandstof verstookt wordt....... vergelijkbaar met het bergop rijden met een stevige aanhanger en daarbij je 100km/h (netto dus 90Km/h) vast willen blijven houden......

Vorig jaar met de D5 netjes 100Km/h op de teller en buiten 40gr!!! op de vlakke stukken de temp naald gewoon in het midden.
Bergop was een enkele keer een ander verhaal maar dat lag gewoon aan mezelf. Cruise controle aan laten staan of gewoon meer gas d'r op......

Ben rete benieuwd hoe het met de R deze zomer zal gaan. Voor mij voor 't eerst met een Geartronic 6bak.

Ik weet niet of een GT bij een R anders is als bij een D5, maar met caravan (1.400kg) erachter en de snelheid blijft 95 of lager dan laat ik 'm altijd in z'n 5 staan. De bak wil graag in de 6e versnelling rijden, maar dan draait hij naar mijn inzien zo weinig toeren dat je de motor gewoon hoort knorren. Boven de 95 is de 6e versnelling goed te doen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2016 - 08:01  ·  #130

Ik weet niet of een GT bij een R anders is als bij een D5

Ga daar maar wel vanuit alleen al vanwege het verschil in toeren tussen een diesel en benzine motor.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 09.06.2016 - 12:00  ·  #131
En toch zou ik hem ook bij de R niet naar z'n 6 laten schakelen als er wat achter hangt
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2016 - 13:14  ·  #132
Quote door FreddyNL

En toch zou ik hem ook bij de R niet naar z'n 6 laten schakelen als er wat achter hangt

Ligt eraan welk toerental de wagen overhoud bij de 6e versnelling en hoeveel moeite hij ervoor moet doen.

Ben in elk geval wel benieuwd!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2016 - 18:05  ·  #133

Ben ik ook zeker niet van plan.
Denk dat ik wellicht zelfs in z'n 4 blijf, maar dat moet ik gewoon ervaren.

In elk geval komend weekend even naar de stalling toe om de aansluitingen te controleren, de spiegels aan te passen en de dakkoffer op andere dragers te zetten. Misschien dat ik zelfs de caravan even mee neem voor een ritje. Niet omdat het moet maar gewoon omdat het kan.....
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 07:24  ·  #134
Quote door Steve

Ben ik ook zeker niet van plan.
Denk dat ik wellicht zelfs in z'n 4 blijf, maar dat moet ik gewoon ervaren.

In elk geval komend weekend even naar de stalling toe om de aansluitingen te controleren, de spiegels aan te passen en de dakkoffer op andere dragers te zetten. Misschien dat ik zelfs de caravan even mee neem voor een ritje. Niet omdat het moet maar gewoon omdat het kan.....

En, hoe ging het?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 08:40  ·  #135
Goed!

topic.php?p=221029#real221029

Niet verder dan de 5e trap gaat meer dan prima. Als je 'm handmatig in de 6e zet dan schakelt de lock-up niet in dus dat moeten we niet hebben.

Het wegrijden is zo'n kinderspel nu, niet eens te merken dat er een caravan achter zit.

Het schakelen doe ik met de hand. Dan locked de bak ook vrijwel direct. Dat gaat wat horkerig maar het rijdt echt geweldig.....

En de temperatuur? Ja, geen bergen, dus geen last.....

Selected quotes for multi-quoting:   0