Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

XC70D5 2004

 
 
 
 
 
V7TIG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 59
Homepage: mc-en-t.nl
Berichten: 27
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 06.08.2015 - 15:07  ·  #1
Hallo mensen,

Zojuist terug van vakantie met mijn XC70D5. Heb een gesloten dubbelasser (lxbxh=305x150x180) meegesleurd waar de motorfietsen in stonden. Gewicht kar totaal circa 1000kg, auto met 5 personen. Tijdens het beklimmen van pittige hellingen (Ardennen, Frankrijk richting zuiden) liep de temperatuur vrij snel richting rode gebied. Moest dus gas loslaten en met gematigde snelheid omhoog. Toerental schommelde tussen 2000 en 2500 tpm. Meer toeren (versnelling lager) bood geen soelaas.
Qua snelhied zat ik bergop zo rond de 100-110 km/u, de D5 kan dat qua vermogen makkelijk.
Komt dit vaker voor en zo ja, wat kan hieraan gedaan worden behalve met 60-80 km/u de berg op te tuffen?

Leuk om te weten is dat ik 3000km gereden heb, veel onder zware belasting met de kar en dat het olieverbruik nihil was. Qua diesel 1 op 9 gereden.

Wat een geweldige reisauto!

Alvast bedankt voor jullie advies,

Gr. Marcel.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 06.08.2015 - 15:22  ·  #2
zou eerst een kijken of er voldoende vloeistof inzit.
Als 2e hoe oud is de thermostaat. (Gaat misschien niet helemaal open)
En hoe oud is de temperatuur sensor op het thermostaat huis ivm doorgeven van waardes.

Gaat de koelfan bij warmte aan? De koelfan heeft 2 standen. Blazen en heel hard blazen als oververhitting nabij is.
(Dit kan je activeren / testen met Vida.)

En in de regel met zware belasting en heuvel op is het verstandiger om meer toeren te draaien.
Op het moment dat jij 2500 toeren draait gaat de waterpomp niet snel rond terwijl er veel hitte vrijkomt.
Ga jij met 4000 of 5000 toeren heuvel op zal er meer circulatie zijn en meer gekoeld worden.

(ja het maakt misschien veel herrie maar voor behoud van je motor en automaatbak des te beter)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 06.08.2015 - 15:32  ·  #3
Bovenstaande zaken zijn de eerste om te controleren. dan: hoe lang is het geleden dat de waterpomp vervangen is en met wat voor een type. aanbeveling is om de waterpomp met de distributieriem mee te vervangen. en dan niet met een plastic schoepen pomp maar een metalen schoepen pomp. er zijn nogal wat voorbeelden van waterpompen met plastic schoepen waarbij een of meerder schoepen afgebroken zijn. dat zal iig invloed hebben op je koeling :sick:
Hoeft niet hoor maar iik verwacht eigenlijk ook niet dat je motortemp onder die omstandigheden zo oploopt. :yes: :thumb:
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 02:51  ·  #4
Quote door V7TIG

Hallo mensen,

Zojuist terug van vakantie met mijn XC70D5. Heb een gesloten dubbelasser (lxbxh=305x150x180) meegesleurd waar de motorfietsen in stonden. Gewicht kar totaal circa 1000kg, auto met 5 personen. Tijdens het beklimmen van pittige hellingen (Ardennen, Frankrijk richting zuiden) liep de temperatuur vrij snel richting rode gebied. Moest dus gas loslaten en met gematigde snelheid omhoog. Toerental schommelde tussen 2000 en 2500 tpm. Meer toeren (versnelling lager) bood geen soelaas.
Qua snelhied zat ik bergop zo rond de 100-110 km/u, de D5 kan dat qua vermogen makkelijk.
Komt dit vaker voor en zo ja, wat kan hieraan gedaan worden behalve met 60-80 km/u de berg op te tuffen?



Bergop, 5 man in de auto, gesloten dubbelasseraanhanger 1000kg en dan ook nog een windvanger van 1,80 hoog.... ik kan me voorstellen dat de temperatuur dan oploopt.
En dan verwacht ik ook nog dat die aanhanger meer gewicht gehad zal hebben als 1000 kilo trouwens.... ?


Je bericht is nogal vrij voor interpretatie.
Pittige heuvel / temp liep 'vrij snel' op 'richting' rode gebied / met 'gematigde' snelheid.... ?
Buitentemperatuur ?

Als de auto vrij snel na de top van de heuvel z'n normale temperatuur aan neemt zou ik me niet direct zorgen maken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 10:07  ·  #5
maar herken je wel dat de temp oploopt?

Ik heb dat nog nooit gezien, maar mn benzine motor dan ook niet zo zwaar belast.

Quote door Baksteen


Bergop, 5 man in de auto, gesloten dubbelasseraanhanger 1000kg en dan ook nog een windvanger van 1,80 hoog.... ik kan me voorstellen dat de temperatuur dan oploopt.
En dan verwacht ik ook nog dat die aanhanger meer gewicht gehad zal hebben als 1000 kilo trouwens.... ?


V7TIG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 59
Homepage: mc-en-t.nl
Berichten: 27
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 10:30  ·  #6
Die kar weegt leeg 650 kg, twee motoren samen 450 kg, laat alles (met nog een paar dozen) in totaal 1200 kg wegen, idd iets meer dan ik aangaf.
Buitentemperatuur was ook best hoog (>25gr.C).
Pittige heuvels zijn bij mij de heuvels als ik vanuit Maastricht naar het zuiden van Frankrijk tuf via de Route de Soleil....
Natuurlijk heb ik alle vertrouwen in de motor op zich, wat ik echter nooit eerder meegemaakt heb is dat de auto ogenschijnlijk zo'n berg met gemak oprijdt (de automatische bak schakelt niet eens terug naar een lagere versnelling, toerental zakt tot ca. 2000rpm).
Zodra ik zelfs bergop de snelheid liet zakken naar 80 km/u, zakte de temperatuur vrij snel mee naar normale waarden (midden van het metertje).

Verleden zomer had ik nog een 2.4T voor de kar , die haalde bij lange na niet snelheden van dit jaar. Alleen 1 op 5 benzine slurpen, stond alle 300 km aan de pomp. Weg ermee dus...04-GN-DK, nooit kopen.

Het is echt niet dat ik me zorgen maak, alleen het fenomeen intrigeert me.
Ik zou me inderdaad kunnen voorstellen dat na 219.000 km de waterpomp een keer vervangen zou mogen worden.

Bedankt voor jullie feedback!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 10:39  ·  #7
Is je waterpomp niet een keer vervangen tussen 0 en 219.000 km? Normaal wordt deze vervangen bij 160.000 of 180.000 volgens mij.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 10:49  ·  #8
ok ik denk wel dat je lage toerental en daarmee het relatief langzame draaien van de waterpomp (aangedreven met distributieriem, dus lage toeren motor ook lage toeren pomp) oorzaak kunnen zijn.

Het is sowieso beter voor blok en versnellingsbak dat er onder die omstandigheden met meer toeren gereden wordt. :yes:

minder belasting van de onderdelen :yes: :thumb:
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 11:00  ·  #9
Wij zijn naar Frankrijk geweest met onze v70 2.5t. We hebben eigenlijk heel de rit in zijn 4 gereden. Snelheid rond de 100-110 (soms iets harder), de wagen maakte dan tussen de 2000-3000 toeren. Het was rond de 30 graden ook verschillende hellingen gehad. De caravan die erachter hing woog ongeveer 1300 kg. De auto zat vol en er zat ook nog een dakkoffer erop.

De temperatuur meter bleef strak in het midden staan. Via de obd dongle kon ik de koelwatertemperatuur uitlezen. Deze schommelde tijdens de hele rit tussen de 90 en 100 graden.

Het lijkt mij niet goed dat je temperatuurmeter richting het rode loopt als je een helling neemt op een snelweg. Dit was bij onze benzine tenminste niet het geval
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 11:24  ·  #10
Hoort ook niet. Ik rijd vrij regelmatig met een paardentrailer achter de V70 (dan gaat het over ong 1800kg) en laat de geartronic het over het algemeen lekker zelf uitzoeken, ook dan kom ik niet aan 1:5 en niet aan een te warme motor.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 11:53  ·  #11
Met onze V70 D5 loopt de motortemperatuur ook op. Via de CFE zie ik dat bij een buitentemperatuur <30 graden de bedrijfstemperatuur rond de 90 graden blijft hangen. Zodra de buitentemperatuur boven de 30 graden komt gaat de koelwatertemperatuur rap naar de 100.
Bij zware belasting is dat voor ons opppassen omdat boven de 103/104 graden de motor in noodloop gaat.

Onze bestemming was dit jaar CZ, Auto vol, 4 personen met volwassen gewicht, Vouwwagen vol en 4 MTB op het dak. Iedere heuvel of berg in CZ is dan een uitdaging omdat ze niet lijk en op FR. Kennelijk is er in de door Moskou overheerste tijd een wegaanleg mentaliteit geweest van A naar B en dan kort graag. Dus steil omhoog.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 13:44  ·  #12
Quote door Lupo Roffel

Met onze V70 D5 loopt de motortemperatuur ook op. Via de CFE zie ik dat bij een buitentemperatuur <30 graden de bedrijfstemperatuur rond de 90 graden blijft hangen. Zodra de buitentemperatuur boven de 30 graden komt gaat de koelwatertemperatuur rap naar de 100.
Bij zware belasting is dat voor ons opppassen omdat boven de 103/104 graden de motor in noodloop gaat.

Onze bestemming was dit jaar CZ, Auto vol, 4 personen met volwassen gewicht, Vouwwagen vol en 4 MTB op het dak. Iedere heuvel of berg in CZ is dan een uitdaging omdat ze niet lijk en op FR. Kennelijk is er in de door Moskou overheerste tijd een wegaanleg mentaliteit geweest van A naar B en dan kort graag. Dus steil omhoog.


Dat de watertemp oploopt klopt en is logisch maar je hoort dat niet te zien op je meter in het dash. Dat is er een van 'in het midden is het goed' en geeft geen ouderwetsche realtime temp.meting door.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 14:15  ·  #13
Quote door volvo355

Is je waterpomp niet een keer vervangen tussen 0 en 219.000 km? Normaal wordt deze vervangen bij 160.000 of 180.000 volgens mij.


Waterpomp wordt niet standaard meegenomen bij de eerste distributie wissel (160.000 km). Ik heb hier vorig jaar naar gevraagd bij de dealer, deze vertelde mij dat de waterpomp op speling wordt gecontroleerd en bij de tweede wissel wel wordt vervangen.

Ben zelf net terug van een vakantie in de Vogezen, daar heb je ook wat van die lelijke bulten. Ik hou de toeren dan tussen de 2500 tot 3500 . Ik rij dan wel zwaar beladen zonder aanhanger. Temperatuur buiten was 30/35 gr. Geen enkel probleem met de koeling. Ventilator slaat wel een paar minuten aan als je boven op een colletje stopt om van t uitzicht te genieten.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 14:29  ·  #14
Ervan uitgaande dat alle voorwaarden voor optimale koeling zijn voldaan: schone radiator, goeie thermostaat, goeie waterpomp, blijft nog steeds het advies: bergop preventief een versnelling lager kiezen en dat bergaf volhouden. Of die auto nou voldoende vermogen heeft of niet! Het blijft een combinatie die ook nog veilig gereden dient te worden. En een combinatie harder dan 110 willen rijden getuigt niet van besef van verkeersveiligheid.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater bij rijden met aanhanger

 · 
Posted: 07.08.2015 - 15:33  ·  #15
Mogen die aanhangers in Frankrijk niet ook 130kmh?

edit, ja dus mits combinatie niet zwaarder dan in totaal 3500kg.

Personen-/bestelauto's, met of zonder aanhangwagen/caravan, toegestaan totaalgewicht combinatie < 3500 kg
50
90 (A/C: 80)
110 (A/C: 100)
130 (A/C: 110)

Personen-/bestelauto's, met aanhangwagen/caravan, toegestaan totaalgewicht combinatie > 3500 kg
50
80 (D)
80 (E)
90

http://www.anwb.nl/vakantie/eu…eersregels
 
Selected quotes for multi-quoting:   0