Hallo mensen,
Zojuist terug van vakantie met mijn XC70D5. Heb een gesloten dubbelasser (lxbxh=305x150x180) meegesleurd waar de motorfietsen in stonden. Gewicht kar totaal circa 1000kg, auto met 5 personen. Tijdens het beklimmen van pittige hellingen (Ardennen, Frankrijk richting zuiden) liep de temperatuur vrij snel richting rode gebied. Moest dus gas loslaten en met gematigde snelheid omhoog. Toerental schommelde tussen 2000 en 2500 tpm. Meer toeren (versnelling lager) bood geen soelaas.
Qua snelhied zat ik bergop zo rond de 100-110 km/u, de D5 kan dat qua vermogen makkelijk.
Komt dit vaker voor en zo ja, wat kan hieraan gedaan worden behalve met 60-80 km/u de berg op te tuffen?
Leuk om te weten is dat ik 3000km gereden heb, veel onder zware belasting met de kar en dat het olieverbruik nihil was. Qua diesel 1 op 9 gereden.
Wat een geweldige reisauto!
Alvast bedankt voor jullie advies,
Gr. Marcel.
Zojuist terug van vakantie met mijn XC70D5. Heb een gesloten dubbelasser (lxbxh=305x150x180) meegesleurd waar de motorfietsen in stonden. Gewicht kar totaal circa 1000kg, auto met 5 personen. Tijdens het beklimmen van pittige hellingen (Ardennen, Frankrijk richting zuiden) liep de temperatuur vrij snel richting rode gebied. Moest dus gas loslaten en met gematigde snelheid omhoog. Toerental schommelde tussen 2000 en 2500 tpm. Meer toeren (versnelling lager) bood geen soelaas.
Qua snelhied zat ik bergop zo rond de 100-110 km/u, de D5 kan dat qua vermogen makkelijk.
Komt dit vaker voor en zo ja, wat kan hieraan gedaan worden behalve met 60-80 km/u de berg op te tuffen?
Leuk om te weten is dat ik 3000km gereden heb, veel onder zware belasting met de kar en dat het olieverbruik nihil was. Qua diesel 1 op 9 gereden.
Wat een geweldige reisauto!
Alvast bedankt voor jullie advies,
Gr. Marcel.