Te hoge turbodruk

socrates
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Te hoge turbodruk

· 
Posted: 01.05.2015 - 09:26  ·  #1
Vorig jaar kocht ik mijn 2.4d v70 uit 2005. Al vrij snel kreeg ik bij vol gas het probleem dat de auto in noodloop gaat, dat wil zeggen, de turbo doet het niet meer. Als je daarna even wacht dan komt ie er vanzelf weer in of je moet het contact even uitzetten. Er wordt teveel druk opgebouwd.

Ik heb van alles laten uitzoeken bij de garage maar ze hebben het euvel nooit kunnen verhelpen, zelfs de motorsteunen zijn vervangen. Er zit geen lek in het luchtsysteem, ik heb voor 200 euro een nieuwe luchtmassameter laten plaatsen, en een (ik dacht dat het zo heette) actuator vervangen. Dit alles hielp niets het probleem bleef.

Uiteindelijk heb ik de auto in uden laten tunen zodat ik niet zo vaak meer volgas hoef te geven. Het is een halve oplossing maar voorlopig werkt het wel, ik heb de storing veel minder vaak. Het probleem is echter niet opgelost ik heb het alleen een beetje omzeild.

Nu zou ik heel graag van het probleem af willen maar de auto heeft al meer dan een week in de garage gestaan zonder gewenst resultaat maar met de daarbij behorende ongewenste kosten.

Heeft iemand van jullie nog een briljant idee? Ik zie het probleem vaker op het forum voorbij komen, maar helaas zonder oplossing erbij.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Te hoge turbodruk

· 
Posted: 08.05.2015 - 15:23  ·  #2
volgens mij staat je vraag in de verkeerde categorie..
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 08.05.2015 - 17:39  ·  #3
Quote door 626Ronin

volgens mij staat je vraag in de verkeerde categorie..

Zeker weten? :whistle:
Scherp. ;) Thanks.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 09.05.2015 - 00:27  ·  #4
Klinkt als iets met de aansturing van de turbo. Wel jammer dat de garage het na een week nog niet weet, want ik heb net zoiets met de turbo en ben wel benieuwd welk onderdeel zoiets veroorzaakt.
zeg maar Jan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 09.05.2015 - 00:34  ·  #5
Zelfde probleem gehad bij volgas. Met name op hogere snelheden kon ik de noodloop erg simpel oproepen.

Volvoservice heeft eea bekeken en uiteindelijk een ruil turbo geplaatst. Hierna nooit weer last gehad.

Suc6
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 10.05.2015 - 11:51  ·  #6
DdH suggereerde voor mij het Turbodrukregelventiel. Is daar al naar gekeken? Bij mij bleek het eerst de brandstofopvoerpomp, daarna de Intercooler en nu laatst een Turboslang voor een gerelateerd probleem.
Ook mijn auto is getuned.
socrates
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2015 - 19:54  ·  #7
intercooler zou nog kunnen. Volgende week laat ik een nieuwe condensator plaatsen, kunnen ze meteen naar de intercooler kijken. Het ventiel was ook al bekeken bleek goed te zijn.
janpy
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 16.05.2015 - 22:51  ·  #8
Hallo
Ik lees: te hoge turbodruk.
Hebben ze dat gemeten.
Werkt de wastegate wel?
Die moet opengaan door een actuator bij een bepaalde druk, welke druk is wel te vinden op internet.
Heb zo geen idee of de wastegate net zo word aangestuurd als bij een benzine, maar zo ja, de slangetjes controleren die
naar de actuator lopen, als hiervan 1 gescheurd is blijft er geen druk over om de actuator aan te sturen waardoor de
wastegate dicht blijft met als gevolg te veel turbodruk.

Groet Jan
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 17.05.2015 - 00:16  ·  #9
Wat voor turbo heeft een D5? Een normale icm een wastegate of een VNT, waarbij de wastegate ontbreekt en de luchtstroom naar de schoepen van de turbo langs variabel instelbare schoepen gaan om zo de ideale druk te creëren?
Mijn vorige auto, een VW Golf 3 tdi (AFN-blok) met een VNT turbo ging ook regelmatig in de noodloop, hoogst waarschijnlijk vanwege vervuiling door roet aanslag op die variabele schoepen, wat een foutieve druk creërde.
Die vervuiling is te wijten aan de uitlaatgassen die via de EGR weer het luchtinlaattraject ingaan en weer bij de turbo uitkomt.
In dat geval zal de turbo schoongemaakt moeten worden. Wellicht dat hetzelfde ook kan ontstaan op de wastegate?

De vnt turbo wordt geregeld dmv vacuümslangen, welke poreus kunnen zijn en een pierburg regelaar. Ik dacht de wastegate ook. Dus die slangen en regelaar kunnen ook bijdragen aan het probleem.

Voor een ieder die het probleem niet heeft wellicht een idee om de egr af te doppen of software matig dicht te zetten?

http://www.fastmotoring.com/wp…-Turbo.jpg
socrates
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2015 - 17:35  ·  #10
Dank voor jullie reacties,

Ter controle is het hele systeem onder druk gezet en gecheckt op luchtlekkage. slangetjes zijn bekeken, egr is dicht, actuator vervangen, maar het probleem blijft. zelfs de motorsteunen zijn vervangen.
Hopen dat de intercooler het probleem is, anders vrees ik toch echt voor de turbo...
socrates
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2016 - 10:19  ·  #11
het heeft even geduurd maar de oplossing is gevonden!!! Vorig jaar is de intercooler gecontroleerd en goed bevonden, nu heb ik hem toch laten vervangen: Storing verdwenen!!!
Wat heerlijk om nu weer zonder problemen gas te kunnen geven.

Selected quotes for multi-quoting:   0