Hogere viscositeit bij warme motor

10W50

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 15:18  ·  #16
Uiteraard de viscositeiten bij de juiste bouwjaren.

Volvo schrijft ze voor, dus wat is er mis mee?

Je schrijft zelf regelmatig stellig dat de volvo automaat spoel methode (drain and fill) ook perfect is? Dus waarom hun geadviseerde viscositeiten niet dan?
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 15:41  ·  #17
Quote door Blade

Uiteraard de viscositeiten bij de juiste bouwjaren.

Volvo schrijft ze voor, dus wat is er mis mee?

Je schrijft zelf regelmatig stellig dat de volvo automaat spoel methode (drain and fill) ook perfect is? Dus waarom hun geadviseerde viscositeiten niet dan?


Volvo is naar mijn weten dunnere oliën voor gaan schrijven om de uitstoot terug te dringen (minder interne weerstand = minder verbruik), en niet zozeer omdat dit "beter" is voor de motor.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 16:07  ·  #18
Quote door scania164

Nou dan heb je er duidelijk niet veel verstand van ....


Zou je je uitspraken iets meer willen nuanceren svp. Het is de bedoeling dat we hier met respect met elkaar omgaan.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 16:29  ·  #19
Quote door Jack van Iersel

Quote door Blade

Uiteraard de viscositeiten bij de juiste bouwjaren.

Volvo schrijft ze voor, dus wat is er mis mee?

Je schrijft zelf regelmatig stellig dat de volvo automaat spoel methode (drain and fill) ook perfect is? Dus waarom hun geadviseerde viscositeiten niet dan?


Volvo is naar mijn weten dunnere oliën voor gaan schrijven om de uitstoot terug te dringen (minder interne weerstand = minder verbruik), en niet zozeer omdat dit "beter" is voor de motor.


Maar ook niet slechter dus?

Ik zou overigens absoluut geen 10w40 half syntheet in de 5 cilinder motoren doen. Vervuilen inwendig verschrikkelijk erg daardoor.

Een goede 0w40 vol syntheet van mobil dan wel weer.

Ik snap ook niet helemaal waarom iedereen de 0w30 zo verafschuwd.

Op temp is deze net zo dun of dik, net wat je zelf wilt, als 5w30. Bij lage temperaturen alleen wat dunner dus.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 16:37  ·  #20
Quote door Blade

Quote door Jack van Iersel

Quote door Blade

Uiteraard de viscositeiten bij de juiste bouwjaren.

Volvo schrijft ze voor, dus wat is er mis mee?

Je schrijft zelf regelmatig stellig dat de volvo automaat spoel methode (drain and fill) ook perfect is? Dus waarom hun geadviseerde viscositeiten niet dan?


Volvo is naar mijn weten dunnere oliën voor gaan schrijven om de uitstoot terug te dringen (minder interne weerstand = minder verbruik), en niet zozeer omdat dit "beter" is voor de motor.


Maar ook niet slechter dus?

Ik zou overigens absoluut geen 10w40 half syntheet in de 5 cilinder motoren doen. Vervuilen inwendig verschrikkelijk erg daardoor.

Een goede 0w40 vol syntheet van mobil dan wel weer.

Ik snap ook niet helemaal waarom iedereen de 0w30 zo verafschuwd.

Op temp is deze net zo dun of dik, net wat je zelf wilt, als 5w30. Bij lage temperaturen alleen wat dunner dus.


Zoals ik het zie, maar dat kan ik niet bevestigen zit het zo.
Volvo heeft een motor ontwikkeld voor een X-aantal jaar. Naarmate de jaren voorbij gaan zijn de milieueisen aangescherpt. Een motor wordt gebouwd met een bepaalde veiligheidsmarge waardoor men kan wisselen van "instellingen/samenstellingen". Een nieuwe motor zomaar ontwikkelen neemt teveel tijd en geld in beslag dus kunnen ze gaan interen op de marges. Het zal niet daadwerkelijk slecht voor de motor zijn, maar een motor met 1,4 marge gaat nu eenmaal langer mee dan een motor met 1,05 marge. (getallen zijn fictief, is meer om een punt te maken)

EDIT/Aanvuling:
Je ziet het ook terug bij de onderhoudsinterval. Volvo begon uit de pas te lopen t.o.v. de Duitse 3 met hun interval van 15.000km. Om de markt toch maar te kunnen bedienen zijn ze hier op gaan interen en hebben het verhoogt naar 30.000km. Het resultaat hiervan mag duidelijk zijn, gezien het forum volstaat met het advies om terug te gaan naar de 15.000 interval.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 16:42  ·  #21
Snap ik.

Maar om nu 5w50 of 10w60 te gaan gebruiken is wel erg extreem, en onnodig.

Edit: grotendeels verwijdert.

Ik probeer zoveel mogelijk de olie erin te doen wat er word geadviseerd door de partijen. Ik hou het verder daar bij.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 16:53  ·  #22
Punt is dat een dealer er iets anders in staat, of moet staan. De motor heeft een milieu goedkeur, dus ze moeten er een bepaalde olie in gieten van de importeur om te blijven voldoen aan de type goedkeur. Daarnaast is voor een dealer een benzine auto afgeschreven bij 150000 km. Dus als de olie meer slijtage veroorzaakt, maar wel aan de milieu uitstoot eisen voldoet is het voor de dealer klaar.
En een ieder hier gaat voor de langst mogelijke levensduur van de motor, waarbij de uitstoot eisen minder belangrijk zijn.
(En volgens mij is het minder slecht voorhet milieu om met 1 auto 450000 km te rijden met iets meer uit stoot, dan met 3 autos elk 150000 km met iets minder uitstoot, als we iets breder kijken naar milieu belasting (de fysieke belasting))
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 16:54  ·  #23
De standaard voorgeschreven olie (0W30 A5/B5) is louter en alleen om aan de strenge milieu eisen te kunnen voldoen, het is absoluut niet de beste olie voor deze motoren zeker als je ook nog eens een roetfilter hebt. Beter is een C3 olie, de C wil zeggen dat het een low SAPS olie is wat zorgt voor minder vervuiling in het roetfilter en de 3 wil zeggen dat de olie meer is toespitst op bescherming van de motor dan op verbruik zoals de A5/B5 aanduiding. Ik durf dus best te stellen dat de aanbevolen olie absoluut niet de beste olie is voor de motor maar het milieu heeft wat dat betreft een zwaardere rol gespeeld in dat besluit.

De volgende keer gaat er in mijn D5 een 5W30 C3 olie. Veel dikker dan 5W wil ik niet gaan omdat ik zo snel mogelijk een goede smering in mijn turbo wil hebben ook als het koud is. Qua viscositeit achter de W lijkt mij 30 á 40 dik zat met ons klimaat hier in het westen.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 22:10  ·  #24
Ik zal het in vervolg wat genuanceerder zeggen en het het was niet bot bedoeld naar blade!
Excuses.
Terrecht aangehaald door pvl!
De dunne olie 0w 30 5w30 is alleen maar aanbevolen mbt verbruik en marketing.
De low sap spec is er voor diesel motoren met roetfilters. Het as gehalte moet laag zijn ivm beschadigingen aan roetfilter. Beste voor het blok blijft zonder enige twijfel een 5w40 of zelfs 5w50. Ook 10w40 kan prima in een t5 tot 2007. Zit niks geen nadeel aan! Eerder beter ivm betere smering aan je drijfstanglagers bij hoge temperatuur... en daardoor hogere olie druk....5w50 doet dit nog veel beter! Neem bijvoorbeeld kendall elite 5w50. Gewoon top voor dagelijks gebruik met een getuned blok. 5w40 is altijd beter dan 5w30 in een t5 2.4t 2.5t . Verbruik van olie zal dan ook minder zijn.
Heb 2x een t5 gezien waarbij drijfstanlagers beschadigd waren door dunne 0w30. Dit is gewoon water als het heet is in de zomer.....
En wat vervuiling betreft..beter ern goede 10w40 die je om de 10.000 wisselen doet dan die exotische 5w30 ..
De turbo wordt echt niet minder gesmeerd bij kou door een 10w .
Vooral in de zomer rij ik met een getuned blok op lpg liever op een 10w60.
En als laatste ....vergeet je vvt niet.. die gaat eerder kapot bij dunne olie gebruik.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 22:49  ·  #25
Het verschil in olie verbruik tussen 5w30 en 5w40 heb ik zelf ervaren in mijn 2.4T blok. Het verschil is heel goed merkbaar! Scheelt bijna een factor 2! Dit is wel een blok met ruime ervaring, dus weet niet of dit altijd op gaat.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 09.12.2017 - 07:08  ·  #26
Ben het geheel met Chris (Scania164) eens. De interne vervuiling van deze blokken heeft meer te maken met de verversingstermijn van de olie, die in mijn optiek veels te lang is geworden. Iedereen die deze motoren wel eens los heeft gehad weet wat er bedoeld word.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 09.12.2017 - 10:05  ·  #27
Ik wil er toch nog even op reageren ook al zei ik dat ik dat niet meer zou doen.

Men is hier helemaal weg van Ardeca olie, en dat begrijp ik ook wel. Kwalitatief erg goed spul als ik de berichten mag geloven. Zelf nog niet ondervonden.

Hun hebben ook een mooie oliewijzer.

http://www.ardeca-lubricants.be/en/oilfinder

Daar kan je de verschillende bouwjaren invoeren bij bijv een T5.

Daar komt dus echt niet de 10w40 in voor of een 5w50 of een 10w60.

Wel zie je vanaf 2004 dat de verversingstermijn 30.000km word.

Dat die verkort word kan ik nog inkomen, en doe ik ook. En dat er dan een goede c3 5w40 word gebruikt snap ik ook.

Ik zelf probeer dus zoveel mogelijk aan te houden wat de diverse partijen aangeven wat er qua olie in moet. En zo hoort het ook. Welk merk er dan in gaat, dat is nog een groot discussie punt.

En dat verhaal over de drijfstanglagers, dat is redelijk discutabel natuurlijk. Wij zijn er niet bij geweest, en ik zelf verdenk dan meteen de bekende o-ringen in het carter die stuk gaan. Door jawel, verkeerde olie, te lange verversingstermijn?

De amt heeft ook wat research gedaan:

http://www.amt.nl/werkplaats-o…t-10147358
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 09.12.2017 - 13:59  ·  #28
Ardeca is een goede olie voor een goede prijs, maar er zullen er vast nog meer zijn die een goed produkt maken. En de olie discussie is zonder begin en zonder eind, iedereen heeft er zo zijn ideeen over. Niet alleen hier, maar op bijna elk auto forum.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 09.12.2017 - 14:41  ·  #29
Ik kijk er meer met een technisch oog naar ipv wat men adviseert....
Daarvoor is een forum bedoeld
Verder moet iedereen het zelf weten.
Maar heb een beetje hekel aan "wij van wc eend" adviseren.....
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 10.12.2017 - 00:02  ·  #30
Inmiddels heb ik er weer z'n 5000 km op na het olieverversen. Ik ben overgegaan van 5W40(full synth) naar 10W40 (mineraal).
Het lijkt er sterk op dat het olieverbruik naar beneden gegaan is. Ik heb binnen deze 5000 km niets behoeven bij te vullen.
Mogelijk komt dat door het feit dat de motor in dit jaargetijde minder heet wordt?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0