Quote door brulkjaer
Het gaat er mij om het olieverbruik terug te dringen.
Overigens rookt de auto niet, de bougies zijn niet vet, goede- en onderling gelijkmatige compressie en geen zichtbare uitwendige lekkage. En nee, ook het koelwater stijgt niet. Het is mij dus een raadsel waar die olie blijft. Niet dat de auto een dramatisch verbruik heeft, maar ik moet tussen de onderhoudsintervallen toch regelmatig bijvullen.
Olie verdwijnt niet, is toch doorgaans een kwestie van verlies (lekken) of verbranden. Hoog olieverbruik vaak het laatste, een flinke lekkage zie je gauw genoeg, verbranding minder gauw.
Ik zou eens een andere olie proberen (er zijn er hier meerdere die met Ardeca hun olieverbruik hebben zien dalen) en/of een goede cleaner (BG, LiquiMoly etc) bij de olie gooien voor de volgende verversing zodat het blok (incl de zuigerringen) goed schoon is. Wellicht zitten je olieschraapveren wat dichtgekoekt en kan de cleaner die nog los weken.
Of als je het voorzichtiger wil aanpakken eens een wat meer reinigende olie gebruiken zoals bijv. Shell.
Bij hoge kilometerstand kunnen ook de klepdichtingen wat uitgesleten zijn, wat op den duur wel zichtbaar wordt als je vrij hoge toeren rijdt (bijv heuvel op of snelweg in de vier) en dan in 1 klap het gas loslaat, dan kan er wat olie de motor ingezogen worden via de klepgeleiders en dan krijg je een rookwolk(je). Zo kan je het zichtbaar maken maar het gebeurt eigenlijk continu.