hoog olieverbruik V70 2.5 FT 2008

 
 
 
 
 
Wiefke
 
Avatar
 
Subject:

hoog olieverbruik V70 2.5 FT 2008

 · 
Posted: 25.11.2013 - 21:42  ·  #1
Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een V70 2.5 FT uit 2008 en heb na ca 4000 km te hebben gereden al twee keer een liter olie bij moeten vullen. Hij lekt op het oog niet (niks op het oprit) en ook niks te zien onder de motorkap.
Ik heb de volvo dealer gevraagd en die kon zo niet een echte oorzaak aangeven. Misschien iets met de kleppen!
Weet iemand of dit vaker voorkomt en/of waar dat aan kan liggen. Een wat hoger olieverbruik vind ik geen probleem maar dit is wel erg hoog!

Gr. Martijn
Wiefke
 
Avatar
 
Subject:

Re: hoog olieverbruik V70 2.5 FT 2008

 · 
Posted: 25.11.2013 - 22:01  ·  #2
Ik heb de laatste keer met 5w30 bijgevuld en de eerste keer 5w40. Volgens onderhoudsboekje kan het beide gezien het klimaat hier. Het is een V70 vanuit Zweden geïmporteerd. Kan het er misschien aan liggen dat een auto ineens in andere weersomstandigheden rijdt?
Ik heb beide keren ca 1 liter bijgevuld.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: hoog olieverbruik V70 2.5 FT 2008

 · 
Posted: 25.11.2013 - 23:10  ·  #3
Hoeveel kilometer staat erop?
Voor een moderne motor is het toch redelijk (te-)veel.
Quote
1L op 2000km is volgens auto begrippen niks om je druk om te maken...
Dit baseer je wrsnlk op 1l/1000km stories....Voor een oude motor zeg ik oke. hier niet.
Is dit een ford motor?

Olie moet ergens blijven/heen gaan........dwz roken of lekken.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: hoog olieverbruik V70 2.5 FT 2008

 · 
Posted: 26.11.2013 - 10:48  ·  #4
Quote door Wiefke

Kan het er misschien aan liggen dat een auto ineens in andere weersomstandigheden rijdt?
Ik heb beide keren ca 1 liter bijgevuld.


dat lijkt mij onwaarschijnlijk, de temperatuur van een draaiende moter wordt immers geregeld door de koelwater thermostaat.

Ik vind het olieverbruik ook te hoog voor een moderne moter. (B5254T? ik neem aan dat het hier gaat om een 5cil Volvo blok)
ik zou aandringen op een compressietest (nat en droog)
als deze 2 flink verschillen geeft dat een indicatie over de slijtage van de zuigerveren en cilinderboringen. (laat de meetwaarden opschrijven!)

verder kan olie 'verbruik' ook worden veroorzaakt door:
- versleten klepsteelgeleiders (dan wordt moterolie langs de klepstelen in de verbrandingsruimtes aangezogen en verbrandt)(te zien als blauwe oliepluimen uit de uitlaat bij gas LOS vanaf hogere toerentallen.)
- versleten turbo-as-lagering ( dan lekt er door de overdruk in het compressordeel van de turbo olie weg langs de lagering de turbine in, die olie verbrandt deels in de uitlaat/kathalysator maar vaak is bij warme moter toch wel blauwe rook te zien komende uit de uitlaat. Terwijl de bougies dan juiste wel netjes schoon zijn
- sterk vervuilde slechtwerkende carter ventilatie (als het carter bij flink gasgeven door de turbo op overdruk wordt gezet worden de oliedampen met kracht de inlaat in geperst met een hoog olie verbruik als gevolg)
- verder kunnen er ook gewoon lekkages zijn langs oliekeerringen die versleten zijn. Dat is vaak wel te zien als je van onderen het moterblok inspecteert, let op olievervuiling onder aan het blok, kijk ook bovenop de moterplaat die onder de auto hangt, mogelijk dat ook daar olie op heeft gelekt.
- een beruchte plek waar ook wel eens olie wil lekken is op de aansluitingen van de olie retour pijp op het blok en op het lagerblok van de turbo. Dat is het best zichtbaar van onderen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0