Update:
Nou, het lek is boven!!
Vandaag op m'n werk de hele dag een acculader aangesloten op de accu om vanmiddag weer wat startpogingen te kunnen doen. Een collega zou me thuisbrengen als het weer niet zou lukken. Hij had geadviseerd om vlak voor het starten ook even de accu los te koppelen om de boordspanning te laten verdwijnen en de electronics stil te leggen. Zo gezegd zo gedaan:
- lader los
- min-pool los
- lader opruimen
- min-pool vast
- startpoging, en...
Hij doet het!
Redelijk vlot zelfs; de tweede keer al. Inpakken en wegwezen! Dus niet... De auto reageerde niet meer op het gaspedaal! Helemaal niks!! WTF...?
Oja!! Ik had het stekkertje van de rempedaalpositiesensor (driedubbele woordwaarde) gisteren nog los gemaakt; vergeten. Zou het dat zijn? Even terugduwen. De motor draaide nog en er was geen verschil. Contact uit, motor weer starten. Dat lukte en het gas reageerde weer. Jemig, dat hangt dus allemaal aan elkaar! Naar huis!!
Het hoog-stationairprobleem was er nog dus na het eten toch nog even wat proberen. Stekkertje weer los en starten. Het gaspedaal deed het! Nou ja!! En de motor reageerde er nog vlotter op ook! Als normaal... En het toerental bleef 750tpm!! Zou het echt....? PROEFRIT!! En ja, hoor. M'n V70-D5 was weer terug. Lekker responsief op het gas, netjes stationair. Alleen nu wel een geel driehoekje met een foutmelding: "Rembekrachtiging Service vereist". Ja, dat snap ik; sensor ligt los.
Dat was hem dus! Maandag een nieuwe sensor bestellen. Die friemel je er zelf zo in als je de balk van de bovenste motorsteun even verwijdert. Dat weet ik nog van de eerste keer
In m'n zoektocht ook geleerd:
- een diagnose (uitlezen) kost bij de ene Volvogarage € 50,- en je kunt pas over een week - en dan nog halverwege de middag - terecht. Terwijl de Volvogarage in de volgende gemeente aan het eind van vandaag tijd heeft en slechts € 22,50 rekent :whistle:
- dat ik zelf een VIDA/DiCE wil hebben. Kun je zelf ook van alles instellen
- dat Volvo om deze reden graag voor iedere scheet nieuwe onderdelen plaatst (ik had de sensor in 2012 open en schoon gemaakt en weer terug gezet)
Bedankt allemaal voor het meedenken en de suggesties. Als ik een VIDA/DiCE heb en daar nog info uithaal, post ik die.
Groet, Bas.
PS. Ik hèb foto's ge-upload (van de sensor) maar weet niet hoe ze te laten verschijnen. Hits&tips?