Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 19:17  ·  #31
Is de accu wel in orde?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 19:20  ·  #32
Wat doet tie als je, zoals 18/10 schreef, de stekker van de positiesensor los haalt?
Toen was je probleem weg....
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 19:40  ·  #33
ik zie dat het ook een melding heeft van je gasklephuis.
onregelmatige toeren en toeren die ergens tussen 1500-2000 hangen komt vaak door een niet goed werkende gasklephuis.
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 19:51  ·  #34
Accu!
Goede suggestie! Meteen even gemeten en die is redelijk voor zover ik kan zien. Hij geeft 12,53 volt met alleen de binnenlampjes aan (achterklep open) en op de VIDA zag ik 12V met contact aan; geen cijfers achter de komma. Misschien een beetje aan de lage kant. Ik weet van een collega dat zijn S80 benzine niet wilde aanslaan afgelopen voorjaar. Hij bleek een te kleine (en ook slechte accu) te hebben. Na vervanging door een nieuwe, problemen opgelost.

Maar stel dat de accu de boosdoener is. Dan is slecht starten misschien verklaard maar waardoor loopt ie dan 1500tpm als ie eenmaal draait?

Stekkertje remsensor
Ook een goeie! Ik moest even nadenken hoe het ook is gegaan dit weekend. Zaterdag moest ik naar een feestje en begonnen de kuren. Stekkertje los gemaakt en ik kon rijden (met foutmelding rembekrachtiging). Dat stekkertje zat vanmorgen nog steeds los, natuurlijk. Ik merkte dat ie moeilijk startte en trok direct de conclusie dat het DUS niet aan die sensor lag. Ik merkte ook dat m'n gaspedaal niet meer werkte, net als op 18-10-2013. Motor uit , stekkertje vast, (proberen te) starten en na enkele pogingen deed ie het en ik kon gas geven.

Gasklephuis
Dat hebben de D5's niet, dacht ik. Dat is een typisch benzine-ding, volgens mij. Bedoel je P0068? Throttle = gaspedaal. Ik heb een engelese Excel gevonden maar de VIDA was nederlands en meldde "gaspedaal".

Groet, Bas.

PS. En bedankt voor de interesse en het meedenken weer. Ik was ongeveer 30min in de garagewerkplaats vanmiddag en ook daar hoorde ik geluiden als "interessant", "een aparte storing" en "daar moeten we echt naar zoeken".
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 19:57  ·  #35
Ik weet bij de benzine V70N dat een slechte accu wel degelijk ten koste gaat van het motorloopje. Gezien de cijfers die je net noemde, dank ik dat een nieuwe accu sowieso geen overbodige luxe is. ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 20:21  ·  #36
Ik heb inmiddels al 2x een slechte accu gehad, maar deze klachten kwamen hierbij niet voor.
Wel zakte de auto onder de toeren bij het loslaten van het gaspedaal.
Je kreeg het gevoel dat hij dreigde af te slaan.
Herstel vond plaats in luttele seconden.
Ben toch bang dat de garage gelijk krijgt, zoek klusje, helaas.
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 20:45  ·  #37
Zojuist toch voor de zekerheid de accu uit de Chevy-oldtimer even erin gezet. Geen verbetering. Hij startte wel redelijk maar ik ben bang dat dat anders is als ie morgenochtend weer koud is. Chevy-accu dus maar weer in de Chevy; stel dat ik 'm morgenvroeg nodig heb... 8-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 20:48  ·  #38
Is een lastige Bas.
Ik hoop dat je de oorzaak boven water krijgt.
Succes.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 20:54  ·  #39
Je zou Problemcareens kunnen proberen.
Misschien kun je daar ook eens vragen.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 21:47  ·  #40
=============================================================================
=============================================================================

Quote door baso

P0642 ECM-8410 Power supply 5 Volts Signal too low. Permanent fault


ECM-8410 5-voltsvoeding. Signaal te laag,
Afdrukken

Informatie over storingscode ECM-8410

Toestand
Storingscode ECM-8410 wordt opgeslagen als de 5 volt-voeding voor de luchtmassameter, de laaddruksensor, de AC-druksensor, de oliepeilsensor en de brandstoftankdruksensor een spanning heeft die hoger is dan 6 V (hoog signaal) of lager dan 4 V (laag signaal), dan beschouwt de regeleenheid dit als een storing.

Vervangende waarde
Geen.
Mogelijke oorzaak
Signaal te hoog:
kortsluiting met accuspanning in de 5-volt-voedingskabel
Defecte luchtmassameter
Defecte laaddruksensor
Defecte AC-druksensor
Defecte oliepeilsensor
Defecte brandstofdruksensor.
Signaal te laag:
kortsluiting met de massa in de 5-volt-voedingskabel
Defecte luchtmassameter
Defecte laaddruksensor
Defecte AC-druksensor
Defecte oliepeilsensor
Defecte brandstofdruksensor.

Storingsbeeld
Rijden/Slechte prestatie/geen vermogen
Rijden/Motor slaat af/Onzeker wanneer/altijd

=============================================================================
=============================================================================


Quote door baso

P0068 ECM-903C Throttle position (TP) sensor Faulty signal



=============================================================================
=============================================================================

Quote door baso

P0571 ECM-9400 Brake pedal sensor Signal missing
(P2131 ECM-9400 Brake pedal sensor Faulty signal)


ECM-9400 Rempedaalsensor. Onjuist signaal,
Afdrukken

Informatie over storingscodes

Toestand
Wanneer de motorregeleenheid (ECM) bij een draaiende motor een storing herkent in het rempedaalsensorcircuit, het remlichtcontactcircuit of in de CAN-communicatie tussen de remregeleenheid (BCM) en de motorregeleenheid (ECM), dan wordt de storingscode aangemaakt.

Vervangende waarde
Cruise control uitgeschakeld.
Mogelijke oorzaak
Signaal te hoog:
Zoek naar de oorzaak van de storing in de remregeleenheid (BCM) en de centrale elektronicamodule (CEM).
Onjuist signaal:
Storing in de remregeleenheid (BCM) of de centrale elektronicamodule (CEM).
Overgangsweerstand of oxidatie in de aansluitingen tussen de motorregeleenheid (ECM) en het remlichtcontact.
Breuk in de voeding naar het remlichtcontact
Breuk of kortsluiting met de massa of de voedingsspanning in de kabel voor het remlichtcontact
Onjuist bevestigd remlichtcontact
Onjuist afgesteld remlichtcontact.
Water in de connectors.
Beschadigd remlichtcontact.
Signaal ontbreekt:
Zoek naar de oorzaak van de storing in de remregeleenheid (BCM) en de centrale elektronicamodule (CEM).

Storingsbeeld
Cruise control werkt helemaal niet.
Remlicht continu aan.
Bericht in informatiedisplay

=============================================================================
=============================================================================
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.11.2013 - 22:14  ·  #41
Zoooo dan Nicolai! Hier kan Bas vast wat mee! Geweldige input waarvoor dank! :love:
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 05.11.2013 - 08:04  ·  #42
Ja, inderdaad!!

Waar heb je dat vandaan? Internet? En kan ik daar zelf verder zoeken?
Of heb je eea. gekopieerd uit VIDA, of zo?
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 05.11.2013 - 19:00  ·  #43
gekopieerd uit VIDA :)
het is wel jammer dat jij niet in de buurt woont anders hadden wij het ook wat grondig kunnen analyseren.
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.12.2013 - 21:42  ·  #44
OPGELOST:

Het heeft even geduurd maar de V70 D5 rijdt weer. Het was de ECU! Niet zelf opgelost.

Op zeker moment werden de startproblemen zo serieus dat de auto niet meer betrouwbaar was dus ik heb de goeie ouwe amerikaan van stal gehaald en een afspraak gemaakt bij de dealer voor de Volvo. Daar kon ik pas twee weken later terecht dus de Chevy is weer op temperatuur geweest en de V70 moest ik laten ophalen; ik kreeg 'm niet meer aan de gang. Bij de dealer is er ruim een dag (ca. €900) naar gekeken waarbij een berg foutmeldingen zijn gevonden; zie onder (sorry voor oriëntatie). Dat kon natuurlijk niet allemaal waar zijn dus er was een gemeenschappelijke oorzaak; de ECU (officieel ECM)(ca. €1050 materiaal). Testexemplaar erin aan het eind van de dag en draaien. Dat was 'm dus echt.

De dealer heeft ook ontdekt dat alle vijf (!) de gloeipluggen defect waren dus die zijn ook vervangen (€265 materiaal). Inmiddels ben ik dus zo'n €2300 (gelukkig incl.BTW) lichter en rijd ik alweer ruim een week rond met stoelverwarming onder m'n billen. Geen startproblemen meer en hij draait iets rustiger stationair. Zoals het hoort, 750tpm maar dan stiller. Ik begreep van de dealer dat de gloeipluggen niet alleen bij een koude start worden geactiveerd maar dat het management ze ook na de start en onderweg bij een (nog) lage motortemperatuur kan activeren. Ik heb het idee dat de motor daardoor wat minder spijkert. Klinkt logisch.

Het enige nadeel is dat de tuning nu is verdwenen. De nieuwe ECM is geladen met de fabrieksfile. Vervelende bijkomstigheid is dat de garantie op de nieuwe ECM vervalt op het moment dat ik de tuningfile (220pk) opnieuw laat laden (kan gratis). Dus daar ben ik wat huiverig voor en het verschil is klein, naar mijn mening (150pk aan de wielen op de rollenbank tijdens de Volvo-meeting en weinig extra spierballen naar mijn gevoel). Dus ook eigenlijk daar €700 (Rica) weg. Een tuner die ik overigens niet aanraad. Vanwege z'n prijs. Kwaliteit is goed (veel ervaring) maar hij is te duur en er zijn meer adressen die goed zijn.

Bedankt voor het meedenken allemaal en tot de volgende keer :devil:

...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

 · 
Posted: 04.12.2013 - 21:44  ·  #45
Het kost een beetje maar dan heb je wel weer een goed rijdende auto Bas! ;) Mooi dat het opgelost is en dan nu maar weer genieten van een heerlijk rijdende D5! ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0