Wat ik nu toch aan de hand heb. Nog nooit van gehoord en ik vind er nergens iets over, ook niet via engelse zoekwoorden (high idle).
M'n V70 D5-185pk Geartronic uit 2006 loopt verhoogd stationair, toerental 1500tpm. En dat is irritant met een automaat Hij wil vooruit als een tierelier.
Hij blijft op 1500tpm draaien. Het is begonnen met het regenachtige weer van afgelopen zondag. Exact hetzelfde probleem had ie ook een paar weken geleden toen het enkele dagen regende maar de volgende dag was het weer goed. Nu blijft het.
Ik heb twee manieren ontdekt waarbij het toerental terug naar normaal zakt:
- Als ik de rem vasthoud met de pook in P of N, zakt het toerental in ca. 30sec naar 750tpm. Ik weet niet zeker of dat in D of R ook werkt
- Als ik de pook rijdend in N zet (gas los, 1500tpm) en afrem (bv. stoplicht), tot stilstand kom (1500tpm) en DAN de rem loslaat, zakt het toerental ook terug naar normaal (ca. 750tpm). Maar dan direct, alsof ik het gas net losliet. Daarna moet ik de rem wel weer intrappen en vasthouden (diepte maakt niet uit) anders loopt het toerental in 0-30sec weer op naar 1500tpm. De remlichten doen het allemaal. Stilstaand schakelen naar P, R N of D maakt niet uit; 1500tpm. Met en kleine sprong naar ca. 1600tpm bij vrijschakelen. Daarna weer 1500tpm.
Hij reageert ook anders op het gaspedaal; trager. Zowel stilstaand als rijdend. En hoe lager de motor richting de 1500tpm draait, hoe erger dat is: na indrukken gaspedaal duurt het echt een paar volle seconden voor de auto accelereert. Hoe hoger het toerental, hoe minder dat effect maar nog altijd wat vertraging.
Bijkomend symptoom: de cruise control doet het niet. Die kan ik wel aanzetten met Cruise ("Cruise" in display) maat setten (+) doet niets. Normaal gaat "On" dan branden en wordt de snelheid vastgehouden; nu niet.
Een monteur dacht dat het misschien een defecte verstuiver was maar toen ik de rempedaaltruuk deed en de motor even later netjes 750tpm draaide, wist ie het niet meer. Vanwege het karakter van het probleem moet ik echt aan een sensor-fout denken waardoor de ECU verkeerd regelt.
Ik dacht nog even dat de rempedaal-positiesensor ermee te maken heeft; die heb ik ooit 's open gemaakt om schoon te maken (bekende oorzaak bij CC-falen en het hielp) maar sindsdien heb ik het idee dat het rem-vacuum sneller weg is na stilzetten van de motor. Mogelijk is die sensor nu dus niet meer luchtdicht en heeft het vochtige weer invloed gehad maar dat is echt een gokje.
Iemand zoiets wel eens meegemaakt of enig idee? Iemand in de buurt van Breda-Drunen die wat zou kunnen uitlezen?
Groet, Bas.
M'n V70 D5-185pk Geartronic uit 2006 loopt verhoogd stationair, toerental 1500tpm. En dat is irritant met een automaat Hij wil vooruit als een tierelier.
Hij blijft op 1500tpm draaien. Het is begonnen met het regenachtige weer van afgelopen zondag. Exact hetzelfde probleem had ie ook een paar weken geleden toen het enkele dagen regende maar de volgende dag was het weer goed. Nu blijft het.
Ik heb twee manieren ontdekt waarbij het toerental terug naar normaal zakt:
- Als ik de rem vasthoud met de pook in P of N, zakt het toerental in ca. 30sec naar 750tpm. Ik weet niet zeker of dat in D of R ook werkt
- Als ik de pook rijdend in N zet (gas los, 1500tpm) en afrem (bv. stoplicht), tot stilstand kom (1500tpm) en DAN de rem loslaat, zakt het toerental ook terug naar normaal (ca. 750tpm). Maar dan direct, alsof ik het gas net losliet. Daarna moet ik de rem wel weer intrappen en vasthouden (diepte maakt niet uit) anders loopt het toerental in 0-30sec weer op naar 1500tpm. De remlichten doen het allemaal. Stilstaand schakelen naar P, R N of D maakt niet uit; 1500tpm. Met en kleine sprong naar ca. 1600tpm bij vrijschakelen. Daarna weer 1500tpm.
Hij reageert ook anders op het gaspedaal; trager. Zowel stilstaand als rijdend. En hoe lager de motor richting de 1500tpm draait, hoe erger dat is: na indrukken gaspedaal duurt het echt een paar volle seconden voor de auto accelereert. Hoe hoger het toerental, hoe minder dat effect maar nog altijd wat vertraging.
Bijkomend symptoom: de cruise control doet het niet. Die kan ik wel aanzetten met Cruise ("Cruise" in display) maat setten (+) doet niets. Normaal gaat "On" dan branden en wordt de snelheid vastgehouden; nu niet.
Een monteur dacht dat het misschien een defecte verstuiver was maar toen ik de rempedaaltruuk deed en de motor even later netjes 750tpm draaide, wist ie het niet meer. Vanwege het karakter van het probleem moet ik echt aan een sensor-fout denken waardoor de ECU verkeerd regelt.
Ik dacht nog even dat de rempedaal-positiesensor ermee te maken heeft; die heb ik ooit 's open gemaakt om schoon te maken (bekende oorzaak bij CC-falen en het hielp) maar sindsdien heb ik het idee dat het rem-vacuum sneller weg is na stilzetten van de motor. Mogelijk is die sensor nu dus niet meer luchtdicht en heeft het vochtige weer invloed gehad maar dat is echt een gokje.
Iemand zoiets wel eens meegemaakt of enig idee? Iemand in de buurt van Breda-Drunen die wat zou kunnen uitlezen?
Groet, Bas.