Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

baso
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

· 
Posted: 16.10.2013 - 21:23  ·  #1
Wat ik nu toch aan de hand heb. Nog nooit van gehoord en ik vind er nergens iets over, ook niet via engelse zoekwoorden (high idle).

M'n V70 D5-185pk Geartronic uit 2006 loopt verhoogd stationair, toerental 1500tpm. En dat is irritant met een automaat :'( Hij wil vooruit als een tierelier.

Hij blijft op 1500tpm draaien. Het is begonnen met het regenachtige weer van afgelopen zondag. Exact hetzelfde probleem had ie ook een paar weken geleden toen het enkele dagen regende maar de volgende dag was het weer goed. Nu blijft het.

Ik heb twee manieren ontdekt waarbij het toerental terug naar normaal zakt:
- Als ik de rem vasthoud met de pook in P of N, zakt het toerental in ca. 30sec naar 750tpm. Ik weet niet zeker of dat in D of R ook werkt
- Als ik de pook rijdend in N zet (gas los, 1500tpm) en afrem (bv. stoplicht), tot stilstand kom (1500tpm) en DAN de rem loslaat, zakt het toerental ook terug naar normaal (ca. 750tpm). Maar dan direct, alsof ik het gas net losliet. Daarna moet ik de rem wel weer intrappen en vasthouden (diepte maakt niet uit) anders loopt het toerental in 0-30sec weer op naar 1500tpm. De remlichten doen het allemaal. Stilstaand schakelen naar P, R N of D maakt niet uit; 1500tpm. Met en kleine sprong naar ca. 1600tpm bij vrijschakelen. Daarna weer 1500tpm.

Hij reageert ook anders op het gaspedaal; trager. Zowel stilstaand als rijdend. En hoe lager de motor richting de 1500tpm draait, hoe erger dat is: na indrukken gaspedaal duurt het echt een paar volle seconden voor de auto accelereert. Hoe hoger het toerental, hoe minder dat effect maar nog altijd wat vertraging.

Bijkomend symptoom: de cruise control doet het niet. Die kan ik wel aanzetten met Cruise ("Cruise" in display) maat setten (+) doet niets. Normaal gaat "On" dan branden en wordt de snelheid vastgehouden; nu niet.

Een monteur dacht dat het misschien een defecte verstuiver was maar toen ik de rempedaaltruuk deed en de motor even later netjes 750tpm draaide, wist ie het niet meer. Vanwege het karakter van het probleem moet ik echt aan een sensor-fout denken waardoor de ECU verkeerd regelt.

Ik dacht nog even dat de rempedaal-positiesensor ermee te maken heeft; die heb ik ooit 's open gemaakt om schoon te maken (bekende oorzaak bij CC-falen en het hielp) maar sindsdien heb ik het idee dat het rem-vacuum sneller weg is na stilzetten van de motor. Mogelijk is die sensor nu dus niet meer luchtdicht en heeft het vochtige weer invloed gehad maar dat is echt een gokje.

Iemand zoiets wel eens meegemaakt of enig idee? Iemand in de buurt van Breda-Drunen die wat zou kunnen uitlezen?

Groet, Bas.
...

Subject:

Re: Hoog stationair, cruise control werkt niet - D5/185 geartronic 2006

· 
Posted: 16.10.2013 - 21:31  ·  #2
Ik denk dat je met je stelling nog weleens goed kon zitten! Of de schakelstand-positieschakelaar niet helemaal lekker? Maar dat hij de ECU niet goed regelt moge duidelijk zijn. Weet je zeker dat er geen vocht tussen ECU en TCM zit?
baso
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2013 - 21:31  ·  #3
Oja, nog vergeten: zondag, maadag en disndag geen startproblemen. Vandaag dacht ik echt dat ie volledig niets wilde doen. Toch - na een 10-, 15-tal startpogingen - gaf ie licht sjoege en na nog 5-6 keer wilde hij dan gaan draaien.
baso
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2013 - 21:33  ·  #4
Vocht tussen ECU en TCM...? Bedrading met vochtige connectoren, bedoel je?
...

Subject:

· 
Posted: 16.10.2013 - 21:34  ·  #5
Stond de auto toen al langer stil en was deze koud? Of gebeurde dit bij warme start? Vochtige verbindingen inderdaad alsmede eventuele vocht op de print zelf?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 16.10.2013 - 21:37  ·  #6
Interessant dit.
Zal mij benieuwen wat hier de oorzaak van is.
Uitlezen lijkt mij overigens wel aan de orde.
Gissen kan, maar ik denk niet dat Bas hier verder mee gaat komen.
Succes kerel. ;-)
baso
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2013 - 21:50  ·  #7
Bij de eerste keer, een paar weken terug, had ie inderdaad een paar dagen stil gestaan. Nu, afgelopen zondag, had ie één nacht en een ochtend stil gestaan; zaterdag+zondagochtend. Inmiddels maakt het niet uit of ie warm of koud is. Hij draait 1500tpm stationair. Behalve na m'n truukjes :(
...

Subject:

· 
Posted: 16.10.2013 - 22:27  ·  #8
Dan kun je sowieso de druppelende verstuiver(s) van het lijstje afhalen. Dan lijkt het toch op de bedrading van de TCM of CEM. Of misschien wel de printplaat. Laat hem toch eerst maar eens uitlezen door een forumlid met Dice. Erg lastig dit zo te verklaren. Heel vreemde storing dit! ;)
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2013 - 09:25  ·  #9
gokje: iets niet goed in het vacuumpomp systeem voor de rembekrachtiging?
baso
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2013 - 10:31  ·  #10
Update:
Vanmorgen duidelijk weer moeilijker starten maar beter dan gisteren. Ik merk dat doorstarten niet de beste manier is dus ik probeer het steeds 1-2 seconden. Na 4x begon ie vandaag te draaien. Mogelijk omdat het minder koud was. 13°C ipv een graad of 7.

Verder hetzelfde probleem: continu 1500tpm en na één van de twee truukjes weer 750tpm. Vandaag gemerkt dat het truukje "rem vasthouden" ook werkt in D of R.

@TeeFive: bedankt voor het meedenken. Waarom moet je aan het vacuumpompsysteem denken. En als je het concreter moest aangeven: wat zou je denken dat er mis is?

Vandaag of morgen maar even laten uitlezen. Weet iemand of je daar wijzer van kan worden als het oranje driehoekje NIET brandt?

M'n lokale garage moet denken aan een roetfilter-regeneratie die niet goed wil lukken. En ze adviseren om eens een lang stuk over de snelweg te rijden; desnoods een poos in z'n 3. Nu, ik rijd dagelijks 2x 30km, waarvan 27km snelweg (120kmh) en ik zie geen melding of verhoogd brandstof verbruik op de BC. In alle bescheidenheid, ik twijfel...
Jenm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2013 - 17:08  ·  #11
Ik ben wat minder technisch dan de anderen hier. Maar ik heb iets dergelijks ooit meegemaakt met een S40, ook hoog in neutraal, en afen toe zakkend naar normaal, vooral na een beetje gas geven. Uiteindelijk bleek hij valse lucht aan te zuigen door een gebarste slangetje. Erg lastig te vinden daar dit slangetje ergens onder een klepje zat. Vervagnen van het slangetje was alles wat er toen nodig was.

Ik heb geen idee of dit bij jou ook het geval kan zijn, Ik hoop eigenlijk van wel, want het was makkelijk te verhelpen.
...

Subject:

· 
Posted: 17.10.2013 - 17:46  ·  #12
Dat zou inderdaad kunnen zijn wat je daar noemt. Alleen het gekke is dat het erop lijkt dat dit weersgebonden is. Dus ik vrees dat hier toch meer aan de hand is. Eerst maar eens afwachten wat Vida en Dice gaan brengen. ;)
baso
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2013 - 19:29  ·  #13
Hier is volgens mij idd. meer aan de hand dan alleen een slecht (vacuum)slangetje. Een moderne diesel wordt bijna volledig door elektronica gemanaged. En het vacuum is voornamelijk voor de rembekrachtiging, bediening van de interieurbeluchting en misschien nog wat kleinigheden. Het heeft iig. geen signaalfunctie voor het motormanagement zoals bij benzinemotoren.

Update:
Wat ik van m'n auto niet verwacht, en zeker niet van een Volvo "of all cars", is toch gebeurd: Hij heeft me laten staan!! Hij startte niet meer toen ik naar huis wilde. Wel af en toe een (verbrandings)slagje maar hij wilde niet pakken. Na vele (misschien wel 50) pogingen merkte ik dat de accu slechter werd dus ben ik gestopt. Kon ik 'm tenminste nog met de AB op slot doen :'(

Van t weekend weer verder... :( Weet iemand iemand met VIDA/DICE in (de buurt van) Breda?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.10.2013 - 19:53  ·  #14
Misschien maar eens iemand in jouw regio een PM sturen ?

update naar nieuwere versie Vida:

FORUMNAAM.......VIDA VERSIE....DICE (j/n)......REGIO
-----------------------------------------------------------------------------------
1-wiel...............2012_A..........JA................Beers, Noord Brabant (0485)
Alexv70.............2012_C..........JA................Drenthe (0592)
Arjanmijnster......2012_A..........Nee..............Dordrecht (078)
Basbasbas..........2013_A..........JA................Amersfoort (033)
Berkel...............2012_D.........JA................Borculo, Gelderland/achterhoek (0545)
Bigdog..............2010.............Nee..............Twente (0546)
chalith..............2013A...........JA................Sint Joost, Limburg(0475)
dirk1................2013a...........JA.................Ammerstol (0182)
Dr.Dream.......... 2012_A..........JA................NRW (Heinsberg/DE)
EnnoE34............2013_A......... JA................Almere (036) / Groenlo (0544)
Ethefox.............2012_D..........JA................Steenbergen (0167)
Herby................2013_A.........JA................Tiel, Gelderland (0344)
Hyuned..............2012D..........JA................Zeist (030)
Jan2855.............2012_D.........JA................Schoonhoven (0182)
JeroenBunte.......2011_A..........JA................Winterswijk, Gelderland
Kascar...............2011_D..........JA...............Amstelveen/Vijfhuizen, Noord Holland (020/023)
Marc Apeldoorn....2012_C.........JA................Apeldoorn, Gelderland (055)
Maurits..............2011_B..........JA...............Afferden (bij Druten) (0487)
Michiel1971.........2012_A.........JA................Deventer
Mike-V70........... 2012 D..........NEE..............Utrecht
Miklo.................2012_A.........JA................Renkum, Gelderland
Peter14..............2012A..........JA................Lelystad, ook Vida voor 850 v.a. 1996 (OBD2)
Pieneman...........2012_D.........JA................Alkmaar (072)
Racingbrick.........2012_D.........JA................Alphen aan de Rijn
RayCis...............2011_D.........NEE...............DenHaag (070)
Roffeltje............2013_A.........JA................Geleen (046)
Simonron........... 2013A..........JA................Apeldoorn, Gelderland (055)
Steve................2012 A .........JA................Groningen (050) Windows 7 Pro 64b
Tienklepper........2012_C..........NEE...............Geleen (046)
Tristan..............2013 A..........NEE..............Lichtenvoorde, Gelderland (0544)
Turbodesk..........2012_D.........JA................Groningen (050)
Waal70..............2013_A.........JA (orig.).......Amsterdam (020)
wmkuipers..........2012_D.........JA...............Heerenveen-Drachten (0513)
patrickkoning......2013A...........JA................IJsselstein (030)
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.10.2013 - 00:24  ·  #15
Quote door baso

@TeeFive: bedankt voor het meedenken. Waarom moet je aan het vacuumpompsysteem denken. En als je het concreter moest aangeven: wat zou je denken dat er mis is?

Vandaag of morgen maar even laten uitlezen. Weet iemand of je daar wijzer van kan worden als het oranje driehoekje NIET brandt?

Ik schreef dat omdat je meerdere keren zelf beschrijft dat het bedienen van de rem invloed heeft op het stationair toerental. Door te remmen benut je het vacuum in de rembekrachtiger.

Een Diesel draait bij stationair en deellast op een groot overschot aan lucht. Het toerental wordt geregeld met het varieren van de hoeveelheid ingespoten brandstof (dit is dus heel anders dan een benzine moter waarbij het toerental wordt geregeld door de luchthoeveelheid met de gasklep af te knijpen)

Het vacuum voor de rembekrachtiging wordt geproduceerd door een compleet onafhankelijk werkende vacuumpomp. Meestal mechanisch aangedreven anaf de multiriem. Soms direct mechanisch vanaf de moter.
Het draaien van die vacuumpomp kost kracht en is dus een parasitaire belasting op de moter.
Als er nu iets kapot is in dat vacuum systeem valt die parasitaire belasting (soms)weg en zou het kunnen dat het staionair toerental varieert.

Dat was mijn redenatie.
Ik hoop dat je er iets wijzer van wordt.

PS uitlezen heeft altijd zin! Dat kan vaak aanwijzingen geven over waar gerichter te zoeken.

aanvulling: ik lees inmiddels dat je de moter niet meer gestart krijgt. Dan is er meer aan de hand.
dan denk ik eerder aan een injectie probleem. Pomp, injectoren.

Selected quotes for multi-quoting:   0