Hoog stationair icm automaat

 
 
 
 
 
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 686
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 22:15  ·  #1
Wanneer ik de auto met koude motor start draait de motor met een verhoogd stationair toerental (1500-1700tpm), ik weet dat dit bij deze motoren normaal is. Het "probleem" dat ik ondervind is, dat als ik de automaat in drive zet voordat het toerental naar circa 1200 tpm is gezakt de auto weg wil schieten in drive doordat de rem is ingedrukt ontstaat er dus een soort klap. Is dit normaal of hoort de automaat de aandrijving te beperken zolang de rem is ingedrukt? Ik vind het nu soms irritant dat ik eerst 15 seconde moet wachten voordat ik weg kan, maar als dit in de winter nog langer is lijkt mij het gewoon vervelend.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 22:25  ·  #2
Quote door trabbit

Wanneer ik de auto met koude motor start draait de motor met een verhoogd stationair toerental (1500-1700tpm), ik weet dat dit bij deze motoren normaal is. Het "probleem" dat ik ondervind is, dat als ik de automaat in drive zet voordat het toerental naar circa 1200 tpm is gezakt de auto weg wil schieten in drive doordat de rem is ingedrukt ontstaat er dus een soort klap. Is dit normaal of hoort de automaat de aandrijving te beperken zolang de rem is ingedrukt? Ik vind het nu soms irritant dat ik eerst 15 seconde moet wachten voordat ik weg kan, maar als dit in de winter nog langer is lijkt mij het gewoon vervelend.


ik herken het fenomeen van de 2.4 benzine van de buurman. Soort van loeien bij het starten. Dus ja, komt mij bekend voor. Geen idee er wat aan gedaan kan worden.

Buurman werd onlangs aangereden en heeft nu een 2.0 NN op benzine. Geen loeien bij het starten, maar wel op de snelweg. 4000rpm bij 120 km/u. Loeien bij het starten is dan minder irritant.

Benieuwd wat andere reacties zijn.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 22:26  ·  #3
Het is inderdaad een zwaar irritant fenomeen. Ik wil er ook vanaf.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 686
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 22:35  ·  #4
Quote door martijn-a

Buurman werd onlangs aangereden en heeft nu een 2.0 NN op benzine. Geen loeien bij het starten, maar wel op de snelweg. 4000rpm bij 120 km/u. Loeien bij het starten is dan minder irritant.

Benieuwd wat andere reacties zijn.


Had hij maar een 2.0t moeten nemen ;).

Ik heb gelezen dat het met tunen eruit kan worden geschreven, het hoog stationair draaien an sich maakt mij niet zo uit. Dat ik niet gewoon kan wegrijden na starten vind ik wel vervelend.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 22:47  ·  #5
Even wat langer wachten...?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 23:13  ·  #6
Quote

Even wat langer wachten...?


Wat vroeger met een diesel moest hoeft tegenwoordig niet meer met een diesel maar juist met een benzine motor.

Wie weet hoe het eruit gehaald kan worden mag het zeggen. Want er vanaf komen staat bovenaan mijn lijst.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 686
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 23:33  ·  #7
Quote door Blade

Even wat langer wachten...?


Ik snap de redenatie en inmiddels doe ik dit ook. Irritant is het wel. Ik rijd elke dag en als je dan 2 keer per dag met enigszins loeiende motor 15-20 seconde moet wachten voelt dit onnozel, in taal klinkt het niet lang maar als je doelloos aan het wachten bent voelt het anders. Ik ken het overigens ook alleen van Volvo (ook bij de Volvo motoren in Fords) geen idee waarom de kat dit alleen bij Volvo's nodig heeft.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 18.06.2019 - 23:54  ·  #8
Die van mij vloog na tuning bij koude start meteen naar 2200 rpm. En dan is een R best lawaaiig... heb bij de dealer de software van het gasklephuis opnieuw laten inlezen, en nu houdt ‘ie het bij 1700 rpm. Zwaar irritant, maar niemand die er iets aan kan doen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 19.06.2019 - 07:00  ·  #9
Quote

Zwaar irritant, maar niemand die er iets aan kan doen.


En toch geloof ik dat niet want het is software die dat regelt. Dan kan het er ook uit, alleen is er niemand die daar ooit werk van gemaakt heeft.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1683
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 19.06.2019 - 08:09  ·  #10
Heren. Het is gewoon nog een veiligheids optie van Volvo. Als je de auto instapt even 20sec rust voor lichaam en geest..........

Om vervolgens als een gek weg tescheuren omdat je haast hebt. Dus ik zeg..... weg met die hoge toeren. Maar helaas kan dat dus niet.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 19.06.2019 - 08:27  ·  #11
Ik wacht altijd even. Ik vind het geen prettig idee om het ding met 1700 toeren om de D te knallen.
Dus, instappen, motor starten, gordel om, muziekje zoeken en aanzetten op de telefoon en rijden.
V.z.i.w. draait de motor bij koude start zoveel toeren om de katalysator sneller op te warmen
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 19.06.2019 - 09:13  ·  #12
Quote door [-Tom-]

Dus, instappen, motor starten, gordel om, muziekje zoeken en aanzetten op de telefoon en rijden.


Dat deed ik ook altijd met m'n T6.
En doe dat eigenlijk ook altijd met de 2.4D...

Volgens mij is het ook gewoon beter voor motor & milieu.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 19.06.2019 - 09:46  ·  #13
Ik heb dat niet, met die hoge toeren na starten, maar ik laat sowieso altijd even de motor een seconde of 10 stationair draaien voor ik de auto in beweging zet, om even de olie op alle nodige plekken te laten komen.
Mijn Benz heeft een oliedrukmeter (10W40 olie) en dat duurt toch best een seconde of 3 totdat de druk maximaal is, dus het duurt nog wel ietsie langer voordat de olie vanuit het carter bij de nokken etc. is.
Ik krijg de kriebels van die mensen die starten en direct erna gas geven of wegrijden... moet je met een blok met distributieketting en hydraulische spanner al helemaal niet willen, lijkt me.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 686
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 19.06.2019 - 17:21  ·  #14
Ik heb er geen verstand van, maar mensen die dat wel hebben melden altijd dat stationair draaien zinloos is wat betreft oliedruk. Ik heb het met mijn vorige diesel (Ford) nooit gedaan, die hoefde je ook nooit voor te gloeien. Ook niet met zware vorst in Zweden, die motor heeft zonder probleem (alles nog origineel) 420.000km gehaald.
Maar goed dit is geen 10sec maar 15-20 seconde. Er is blijkbaar niks aan te doen, vind het wel een groot nadeel aan een automaat icm dit fenomeen.
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Hoog stationair icm automaat

 · 
Posted: 19.06.2019 - 21:20  ·  #15
Ook onze XC 2.5T heeft het, afhankelijk van de motortemp. is het verhoogd toerental aanwezig. Vind het totaal niet erg, geeft even een momentje van rust en concentratie.

Groet,

Alex
 
Selected quotes for multi-quoting:   0