Het kan absoluut geen kwaad om met 1 bar te gaan rijden, mits met aangepaste snelheid. Het mag zelfs nog wel wat sneller als V70R^2 zegt, maar ook niet overdrijven.
In het begin van werkzame leven heb ik een 5tal jaren doorgebracht bij een bandenhandel, groothandel met een kleine werkplaats voor montage tbv klanten. Regelmatig hadden wij een autoschadebedrijf op bezoek met een auto die gespoten was. De lak uit die tijd moest meestal uitharden in een droogcabine. Er was toen een bepaald nieuw type radiaalband van GoodYear dat altijd met een platte kant uit de droogcabine kwam, en die met normaal gebruik ook niet snel wegging. Wij konden dat verhelpen. Iemand van ons reed dan 's-avonds na werktijd een keer op en neer naar Venlo, héén met 1 bar, en terug met 2,5 en dan ook even kontroleren wat de topsnelheid van de auto was. Probleem opgelost, en netto 100 gulden verdiend. Was natuurlijk een "geheime" methode, anders gingen de schadebedrijven dat zelf doen.
Hoogteslag kwam in het begin van de jaren 70 veelvuldig voor, men was net overgestapt van diagonaal naar radiaal en nog bezig met het verbeteren van de produktietechnieken. De laatste decennia komt hoogteslag zéér incidenteel nog wel voor, maar zo weinig dat de jongere generatie er niet van gehoord heeft.
Wat in de jaren 70 ook veel voorkwam was "separatie". Er kwam dan een grote bult op de zijkant van de band, intern waren de lagen waaruit een band opgebouwd is dan van elkaar los gegaan. Daar was niets meer aan te doen.
Hmmm, ik zou het kunnen proberen. Woon naast de afsluitdijk dus das een redelijk "veilig" stuk snelweg om dit uit te proberen. Is alleen maar een km of 33 lang, maar dat is toch wel voldoende?
Aan de kant van Zurich is een pomp en daar kan ik de banden vast wel oppompen.
ik heb ooit met een slecht afleesbare meter bij de benzinepomp een vrijwel nieuwe band op 1.3 bar (ipv 2,3) gezet, een paar honderd km verderop voelde ik dat het niet de weg was die trok, zette hem gauw weer hard, maar de band bleef zijn kant op trekken, ook al zat hij achter.. lager dan 1.8 zou ik onder mijn Volvo niet gaan..