Hoogteslag

Hoe komt dat, en wat kan je er tegen doen??

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hoogteslag

 · 
Posted: 26.10.2015 - 23:12  ·  #31
Neeeeee.. daar wordt ie juist weer rond van <_< :D :'(
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hoogteslag

 · 
Posted: 26.10.2015 - 23:38  ·  #32
Ik kan er met de kop niet bij dat er mensen zijn die zeggen dat je met 1 bar moet gaan rondrijden.

Mocht je bij een aanrijding betrokken raken zou het een goede zaak zijn dat men dit in de gaten heeft en in een pv vermeld.

Echt absurd om voor zoiets zo'n risico te willen nemen.
Cees 51
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rockcity
Berichten: 16
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Hoogteslag

 · 
Posted: 27.10.2015 - 02:17  ·  #33
Het kan absoluut geen kwaad om met 1 bar te gaan rijden, mits met aangepaste snelheid. Het mag zelfs nog wel wat sneller als V70R^2 zegt, maar ook niet overdrijven.

In het begin van werkzame leven heb ik een 5tal jaren doorgebracht bij een bandenhandel, groothandel met een kleine werkplaats voor montage tbv klanten. Regelmatig hadden wij een autoschadebedrijf op bezoek met een auto die gespoten was. De lak uit die tijd moest meestal uitharden in een droogcabine. Er was toen een bepaald nieuw type radiaalband van GoodYear dat altijd met een platte kant uit de droogcabine kwam, en die met normaal gebruik ook niet snel wegging. Wij konden dat verhelpen. Iemand van ons reed dan 's-avonds na werktijd een keer op en neer naar Venlo, héén met 1 bar, en terug met 2,5 en dan ook even kontroleren wat de topsnelheid van de auto was. Probleem opgelost, en netto 100 gulden verdiend. Was natuurlijk een "geheime" methode, anders gingen de schadebedrijven dat zelf doen.

Hoogteslag kwam in het begin van de jaren 70 veelvuldig voor, men was net overgestapt van diagonaal naar radiaal en nog bezig met het verbeteren van de produktietechnieken. De laatste decennia komt hoogteslag zéér incidenteel nog wel voor, maar zo weinig dat de jongere generatie er niet van gehoord heeft.

Wat in de jaren 70 ook veel voorkwam was "separatie". Er kwam dan een grote bult op de zijkant van de band, intern waren de lagen waaruit een band opgebouwd is dan van elkaar los gegaan. Daar was niets meer aan te doen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Hoogteslag

 · 
Posted: 27.10.2015 - 13:31  ·  #34
Het is overigens de officiele methode van de dealer, gebeurd bij alle occasions welke (zeer)lang geparkeerd hebben gestaan..

Liever voorkomen dat het nodig is, goede winter/zomerbanden opslag of als de gehele wagen in winterstalling gaat op bokjes onder de draagarmen.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoogteslag

 · 
Posted: 27.10.2015 - 20:16  ·  #35
Hmmm, ik zou het kunnen proberen. Woon naast de afsluitdijk dus das een redelijk "veilig" stuk snelweg om dit uit te proberen. Is alleen maar een km of 33 lang, maar dat is toch wel voldoende?
Aan de kant van Zurich is een pomp en daar kan ik de banden vast wel oppompen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Hoogteslag

 · 
Posted: 11.11.2015 - 14:16  ·  #36
ik heb ooit met een slecht afleesbare meter bij de benzinepomp een vrijwel nieuwe band op 1.3 bar (ipv 2,3) gezet, een paar honderd km verderop voelde ik dat het niet de weg was die trok, zette hem gauw weer hard, maar de band bleef zijn kant op trekken, ook al zat hij achter.. lager dan 1.8 zou ik onder mijn Volvo niet gaan..
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hoogteslag

 · 
Posted: 11.11.2015 - 20:29  ·  #37
ik ben dr nog niet aan toe gekomen.
Maar het blijft wel irritant.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0